J)
•ff!
V\
Arnold van Gemert
i
Vs?
j
cet&Ébr's
s
f ,y''rP
J.
m v> A
<4
J
'X
De Castricum vertrok met een bemanning van 53 zeelui
en 25 soldaten en kwam al na ruim vijf maanden op 17
juni 1639, samen met de meeste andere schepen van dat
konvooi, in Batavia aan. Het is een snelle en voorspoedige
reis geweest. Het schip is daarna nooit meer naar Neder
land teruggekomen, is al na een jaar of tien afgedankt en
in 1651 in Amboina onttakeld. Fluitschepen blijken door
hun ronde vorm niet goed bestand tegen het tropische kli
maat; door de hitte barsten de sterk gebogen planken.
De eerste jaren van zijn verblijf in Azië maakte het schip
als vrachtvaarder reizen naar Taiwan, Hirado in Japan, de
voorloper van Deshima, en Cambodja. Pas uit die jaren is
ook de eerste kapitein van het schip bekend. Symon Dou-
wesz wordt in 1640 genoemd als de schipper van de Cas
tricum op zijn reis van Cambodja naar Hirado.
De meest interessante reis die de Castricum vanuit Ba
tavia heeft ondernomen, is toch die van 1643. In 1978
heeft Simon Zuurbier erover geschreven (le jaarboekje
Oud-Castricum) en dan vooral over dat deel van de ont
dekkingsreis dat tot doel had het gebied ten noorden van
Japan te verkennen, in kaart te brengen en eventueel op
te eisen voor de VOC. Het dagboek van de stuurman van
de Castricum, Cornelis Jansz Coen, geeft er een uitvoerig
verslag van. Dankzij het gedegen werk van de kaartteke
naar tijdens die reis, zijn de namen van Castricoms Bay
en Kaap Castricum aan de andere kant van de wereld voor
het nageslacht bewaard gebleven.
Bronnen:
Grote Atlas van de Verenigde Oost-Indische Compag-
nie/Comprehensive Atlas of the Dutch United East In
dia Company. I. Atlas Isaak de Graaf (2006), III Indi
sche Archipel en Oceanië (2008);
Verseput, J., De reis van Mathijs Hendriksz. Quast en
Abel Jansz Tasman ter ontdekking van de Goud- en
Zilvereilanden (1639), 's Gravenhage 1954;
Zuurbier, S.P.A., Kaap "Kastrikum" deel van een Rus
sisch eiland, le Jaarboekje Oud-Castricum (1978).
66
Een fluitschip is een snelle zeiler
en kan veel vracht vervoeren.
5»
V/ )c Filhiuo'Ttm
i
f'AS 7'/(/rOUlW /SA -
Frvm Dutch ,'Ai' Av John Bt.ulio
JVi. VAtt liay Ars /o /Ar AZB Cape
Thlabo nmf /n /Ac KaiVwaifl o/'/Ar
20
h 6 f
N. -
j,
i4 1
J
3t
ttulph o/' O on o .V TA J. f>
Original An.rnn Scute
t;
V 37
36
v
i