De rooms-katholieke raadsleden plei ten ook voor beperking van het dan sen. Het wordt een moreel en zedelijk gevaar geacht dat er iedere zondag gedanst mag worden. Dansen op en kele feestdagen is wel voldoende en om 21.00 uur moet het maar afgelo pen zijn. Kinderen komen op zondag avond te laat thuis en er zijn ook nog na 23.00 uur schreeuwende Heemsker kers waargenomen. Raadslid Schipper geeft tegengas en herinnert eraan dat vroeger niet-Castricummers steeds werden aangevallen en uitgejouwd. Lommen zegt alle dansgelegenheden te hebben bezocht en hij is van mening dat het er buitengewoon netjes aan toe gaat. De uitgebreide discussie schiet hem in het verkeerde keelgat en hij zegt: "De raad moet maar doen wat hij niet laten kan dan zal spreker laten wat hij doen kan. Hij doet geen enkele toezegging, waarna de fractie het voorstel tenslotte mopperend intrekt. Burgerwacht In november 1918 roept Pieter Jelles Troelstra van de SDAP op tot revolutie in Nederland. Zijn poging mis lukt, maar voortaan wordt er rekening gehouden met een permanente rode dreiging. Tegenstanders richten Burger wachten op met loyale vrijwilligers, die het wettig gezag willen steunen. De ook in Castricum opgerichte Burger wacht staat ter beschikking van de burgemeester, die de organisatie volledig steunt. In 7 augustus 1920 verschijnt het volgende berichtje in de plaatselijke krant: "De oefeningen van de Burgerwacht, die wegens het aardbeienseizoen eenigen weken onderbroken zijn, wor den deze week weer aangepakt. Moge de bekende animo onzer wakkere mannen zich handhaven, om ook ons mooie dorp de overtuiging levendig te houden, dat de volksmeer derheid zich niet door een overmoedige en misdadige re volutionaire minderheid op den kop zal laten zitten. Extra gemotiveerd is men vast ook door de oprichting in september van een afdeling van de Communistische par tij, weliswaar bestaande uit vijf leden, maar toch Het plaatselijk weekblad wakkert het vuurtje aan: "Het is nu de taak van onze burgerwacht om door flink en kranig op te komen bij de oefeningen, te toonen dat voor Russische toestanden geen plaats is in ons vooruitstrevende dorp. De gemeenteraad subsidieert de organisatie met enkele honderden guldens. De raadsleden van de SDAP en van de AR-CHU ageren er ieder jaar tegen, maar een raads- meerderheid handhaaft de begrotingspost nog tot 1923. Crisisjaren Lommen heeft een groot deel van zijn ambtsperiode te maken met de gevolgen van de crisis: werkloosheid, werkverschaffing en steunregelingen. Bij veel onderwer- 56 pen, zoals bij de strijd om de gasfa briek (14e Jaarboek) speelt armoede en schaarste een rol. Al vanaf 1929 loopt de omzet van de plaatselijke veilingen hard achteruit. De tuinders kunnen nauwelijks hun brood meer verdienen en zo'n 40 van hen zijn aangewezen op ondersteuning. De werkloosheid neemt steeds meer toe en daarmee ook het aantal door Maat schappelijke Hulpbetoon bedeelde gezinnen. De huisartsen signaleren zelfs ondervoeding bij schoolkinde ren, waarna er maaltijden op scholen worden verstrekt. Lommen krijgt van enkele raadsleden het verwijt dat de gemeente te weinig voor de tuinders doet. Dat is in vergelijking met an dere gemeenten niet het geval, maar er moet wel voortdurend geschipperd worden tussen de financiële mogelijk heden en de wens de grote nood in de gemeente te lenigen. In het 30e Jaar boek is op dit onderwerp ingegaan. NSB in De Rustende Jager In 1933 wordt de openbare orde bedreigd door een bijeen komst die NSB'ers uit Haarlem en IJmuiden in De Rus tende Jager hebben georganiseerd. Grote gebeurtenissen werpen hun schaduw vooruit. Aanhangers van een afsplit sing van de SDAP, de Onafhankelijke Socialistische Partij (OSP) verstoren de bijeenkomst en er ontstaat een vecht partij. Bij het geweld sneuvelt er een ruit en een paar man nen worden de zaal uitgewerkt. Lommen neemt de leiding stevig in handen en regelt een afzetting door de politie om nieuwe gevechten te voorkomen. Het dorp is in rep en roer. Actievoerders stellen zich langs de weg naar Beverwijk op met minder vriendelijke bedoe lingen. De stenen liggen klaar. De NSB'ers vertrekken wijselijk in hun auto's en autobussen via Uitgeest, waarna de gemoederen weer tot bedaren komen. Coba Brandjes herinnert zich de dreigende situatie en het kordate optre den van de burgemeester nog goed. Ze heeft met een paar kinderen onder haar hoede nog een heel eind moeten om lopen om haar ouderlijk huis te kunnen bereiken. Burgemeestersbenoemingen Lommen hecht eraan om boven de partijen te staan en onafhankelijk te blijven van politieke stromingen. Hij is daarom een groot voorstander van de benoeming van burgemeesters door de Kroon, zonder inmenging van de gemeenteraad. In de jaren 20 gaan er stemmen op voor medezeggenschap van de gemeenteraad bij burgemees tersbenoemingen. Er zijn dan zelfs al voorstanders van een gekozen burgemeester Burgemeester Lommen werpt zich nadrukkelijk in de strijd. Hij schrijft een nota aan de gemeenteraad, die hij in gedrukte vorm onder de Nederlandse gemeenten ver- Lommen in ambtsuniform met ambtsketen Op zijn borst prijken de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice en een onderscheiding van het Oostenrijkse Rode Kruis.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2011 | | pagina 58