Simon Zuurbier De huidige situatie: het garagebedrijf Black 8 aan de Gasstraat. Het bedrijf Th. Veldt op het terrein van Hoogovens. gen vervoeren. Daarmee gingen we naast bloembollen en machines ook kalkzandstenen vervoeren vanaf de fabriek te Schoorldam en later vanaf de fabriek van Cementbouw in IJmuiden, voornamelijk naar de Zaanstreek. Toen kwam Rinus Stet, de eerste knecht als bijrijder, in dienst. Rinns had grote handen en kon goed stenen lossen. Het wagenpark werd in 1951 uitgebreid met een Panhard, een diesel met een chassis van een bus. Hiermee vervoer den we in het begin van de vijftiger jaren vooral levens middelen van Albert Heijn. Deze werden vanuit binnen schepen, die lagen afgemeerd in Utrecht en Rotterdam, overgeladen in de vrachtwagens van de firma Veldt, die deze verder rondbrachten, vooral in de provincies Utrecht, Brabant en Zeeland. Het bedrijf breidde zich geleidelijk verder uit met meer dere vrachtwagens en chauffeurs. In 1953 kwam er op nieuw een Bedford, nu een 9-tons vrachtwagen en een nieuwe chauffeur, dat was Jan Hollenberg. Steeds meer werden de vrachtwagens ingezet voor het transport van meel van Wessanen naar Utrecht, Brabant en Limburg en dan met bakstenen terug vanuit de steenfabrieken in de Betuwe naar onze regio, vooral voor de woningbouw in Castricum. In die tijd moest ik in militaire dienst in Amersfoort. Die heb ik niet helemaal afgemaakt in verband met het over lijden van vader. Na de oprichting van de IJmond Transport Groep in 1961 zijn we staal gaan ven'oeren voor Hoogovens. De jongere generatie Veldt aan het roer Eind december 1963 is Nic uit het bedrijf gestapt en ont vangt zijn deel van het grondbezit De garage, bovenwo ning, loods en de resterende grond blijven onverdeeld eigendom van Kees en Theo, die verder gaan onder de naam 'Expeditiebedrijf Gebr. Veldt B.V.' met twee Volvo- trekkers en drie opleggers. Wat later wordt het wagenpark uitgebreid met nog twee Volvo's. 48 In 1980 komt Theo Veldt junior, de zoon van Theo Veldt en Ursula Groot, als chauffeur in loondienst bij het bedrijf. In 1991 stoppen de broers Theo en Kees Veldt en neemt Theo jr. het wagenpark over en ook het aandeel van zijn oom Kees in het pand met de bijbehorende grond aan de Gasstraat. Hij zet het bedrijf voort als Expeditiebedrijf Th. Veldt, onder dezelfde benaming als zijn opa het bedrijf aan de Gasstraat is begonnen. De nu 50-jarige Theo Veldt jr.: "Momenteel rijden we uitsluitend voor Tata Steel (de vroegere Hoogovens). De vrachtwagens staan op het terrein van dat bedrijf. In de garage aan de Gasstraat wordt nog het onderhoud aan de vrachtwagens gedaan. Een groot deel van de garage is in gebruik bij mijn zoon Dennis Veldt, samen met mijn zwager Jeroen Peters. Dennis kwam in 2007 als chauffeur in dienst van het be drijf. Het chauffeursvak was niet wat hij wilde en hij werd automonteur. Nu heeft hij samen met Jeroen Peters onge veer twee jaar het garagebedrijf Black 8 in het pand aan de Gasstraat. Behalve de import, verkoop en het onder houd van Amerikaanse auto 's repareren zij alle auto 's van welk merk dan ook. Met een extra monteur in dienst en Monique Veldt, de vrouw van Jeroen, die de administratie verzorgt, is Black 8 een soort familiebedrijfje geworden naast het expeditiebedrijf Th. Veldt. Bronnen: Archief gemeente Castricum aanwezig in het Regio naal Archief Alkmaar; Noord-Hollands Archief (NHA) te Haarlem: (kadas trale en notariële archieven, Handelsregister, archie ven Arrondissementsrechtbanken van Alkmaar en Amsterdam, archief Gerechtshof Amsterdam). Met dank aan: Theo Veldt sr. en jr., Robert van Vuuren. Ise left

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2011 | | pagina 50