Simon Zuurbier
De huidige situatie: het garagebedrijf Black 8 aan de Gasstraat.
Het bedrijf Th. Veldt op het terrein van Hoogovens.
gen vervoeren. Daarmee gingen we naast bloembollen en
machines ook kalkzandstenen vervoeren vanaf de fabriek
te Schoorldam en later vanaf de fabriek van Cementbouw
in IJmuiden, voornamelijk naar de Zaanstreek. Toen kwam
Rinus Stet, de eerste knecht als bijrijder, in dienst. Rinns
had grote handen en kon goed stenen lossen.
Het wagenpark werd in 1951 uitgebreid met een Panhard,
een diesel met een chassis van een bus. Hiermee vervoer
den we in het begin van de vijftiger jaren vooral levens
middelen van Albert Heijn. Deze werden vanuit binnen
schepen, die lagen afgemeerd in Utrecht en Rotterdam,
overgeladen in de vrachtwagens van de firma Veldt, die
deze verder rondbrachten, vooral in de provincies Utrecht,
Brabant en Zeeland.
Het bedrijf breidde zich geleidelijk verder uit met meer
dere vrachtwagens en chauffeurs. In 1953 kwam er op
nieuw een Bedford, nu een 9-tons vrachtwagen en een
nieuwe chauffeur, dat was Jan Hollenberg. Steeds meer
werden de vrachtwagens ingezet voor het transport van
meel van Wessanen naar Utrecht, Brabant en Limburg en
dan met bakstenen terug vanuit de steenfabrieken in de
Betuwe naar onze regio, vooral voor de woningbouw in
Castricum.
In die tijd moest ik in militaire dienst in Amersfoort. Die
heb ik niet helemaal afgemaakt in verband met het over
lijden van vader.
Na de oprichting van de IJmond Transport Groep in 1961
zijn we staal gaan ven'oeren voor Hoogovens.
De jongere generatie Veldt aan het roer
Eind december 1963 is Nic uit het bedrijf gestapt en ont
vangt zijn deel van het grondbezit De garage, bovenwo
ning, loods en de resterende grond blijven onverdeeld
eigendom van Kees en Theo, die verder gaan onder de
naam 'Expeditiebedrijf Gebr. Veldt B.V.' met twee Volvo-
trekkers en drie opleggers. Wat later wordt het wagenpark
uitgebreid met nog twee Volvo's.
48
In 1980 komt Theo Veldt junior, de zoon van Theo Veldt
en Ursula Groot, als chauffeur in loondienst bij het bedrijf.
In 1991 stoppen de broers Theo en Kees Veldt en neemt
Theo jr. het wagenpark over en ook het aandeel van zijn
oom Kees in het pand met de bijbehorende grond aan de
Gasstraat. Hij zet het bedrijf voort als Expeditiebedrijf Th.
Veldt, onder dezelfde benaming als zijn opa het bedrijf
aan de Gasstraat is begonnen.
De nu 50-jarige Theo Veldt jr.: "Momenteel rijden we
uitsluitend voor Tata Steel (de vroegere Hoogovens). De
vrachtwagens staan op het terrein van dat bedrijf. In de
garage aan de Gasstraat wordt nog het onderhoud aan
de vrachtwagens gedaan. Een groot deel van de garage
is in gebruik bij mijn zoon Dennis Veldt, samen met mijn
zwager Jeroen Peters.
Dennis kwam in 2007 als chauffeur in dienst van het be
drijf. Het chauffeursvak was niet wat hij wilde en hij werd
automonteur. Nu heeft hij samen met Jeroen Peters onge
veer twee jaar het garagebedrijf Black 8 in het pand aan
de Gasstraat. Behalve de import, verkoop en het onder
houd van Amerikaanse auto 's repareren zij alle auto 's van
welk merk dan ook. Met een extra monteur in dienst en
Monique Veldt, de vrouw van Jeroen, die de administratie
verzorgt, is Black 8 een soort familiebedrijfje geworden
naast het expeditiebedrijf Th. Veldt.
Bronnen:
Archief gemeente Castricum aanwezig in het Regio
naal Archief Alkmaar;
Noord-Hollands Archief (NHA) te Haarlem: (kadas
trale en notariële archieven, Handelsregister, archie
ven Arrondissementsrechtbanken van Alkmaar en
Amsterdam, archief Gerechtshof Amsterdam).
Met dank aan: Theo Veldt sr. en jr., Robert van Vuuren.
Ise left