VVV Castricum 90 jaar De oudste archiefstukken van de VVV 'Castricum Vooruit' zijn ruim een jaar geleden bij toeval gevon den op een nauwelijks bereikbaar zoldertje van een bedrijfspand. Lang werd gedacht dat het archief bij een brand verloren was gegaan, maar door een ver bouwing kwamen daar de oude notulenboeken en an dere papieren tot ieders verrassing tevoorschijn. Ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van de VVV kunnen we nu even terugkijken naar de geschiedenis van deze organisatie en tegelijk zien hoe recreatie en toerisme in Castricum langzamerhand tot ontwikke ling kwamen. Pas eind jaren twintig van de vorige eeuw begon de op komst van Castricum als vakantieoord. In vergelijking met andere dorpen die aan zee en aan de duinen liggen, is dat aan de late kant. Belangrijke oorzaken waren dat de duinen in handen waren van grootgrondbezitters, die hun terreinen voor het publiek gesloten hielden en dat de weg naar het strand nauwelijks begaanbaar was. Het terrein van het gesticht Duin en Bosch was ook verboden gebied. Toe gangskaartjes voor het duingebied kon je ook niet overal kopen. Het werd de toerist niet makkelijk gemaakt. In 1903 kocht de provincie de duinbezittingen van prin ses Von Wied, die voorheen eigendom waren geweest van koning Willem I. De zuidgrens lag ongeveer ter hoogte van het begin van de Zanderij. Ontginning en verbetering van gronden en bosbouw waren de voornaamste motie ven voor de aankoop. Aan recreatieve doeleinden werd nog helemaal niet gedacht. Pas vele jaren later sloegen de eerste kampeerders hun tenten op in het bos tegenover de boerderij Johanna's Hof van Willem Twisk. Officiële kampeervergunningen zijn in 1920 verleend en toen wer den er ook 273 toegangsbewijzen verkocht. Vooruitgang De oprichting van de VVV 'Castricum Vooruit' markeerde de feitelijke start van Castricum als recreatie- en vakantie oord. Op uitnodiging van burgemeester Lommen werd op 12 september 1919 een groot aantal inwoners bijeenge roepen. Lommen had burgemeester Mooij op 1 juli 1918 opgevolgd. Hij was er van overtuigd dat Castricum aan de vooravond stond van grote veranderingen. Het verslag van de eerste vergadering begint als volgt: "Op uitnodiging van de burgemeester vond een bijeen komst plaats van neringdoenden en burgers om te komen tot een vereeniging beogende de vooruitgang op alle ge bied van Castricum. De burgemeester zelf leidde de eerste vergadering. Maar s P.H.LJLommen was burgemeester van Castricum van 1918 tot zijn overlijden in 1936. Op zijn initiatief werd op 12 sep tember 1919 de VVV 'Castricum Vooruit' opgericht. liefst 50 mensen, waar onder de oud-burge meester, waren op de eerste vergadering aan wezig; een aantal dat in de daarop volgende 90 jaar nooit meer gehaald is. De nieuwe vereniging stelde zich de bevorde ring van het vreemde lingenverkeer ten doel, maar daarnaast stonden bevordering van indus trie, uitbreiding van het dorp en verbetering van het vaarwater (de Schulpvaart) en straat verlichting hoog ge noteerd. De gemeente, met nog geen 4500 in woners, was volgens de burgemeester te veel af hankelijk van het tuinbouwbedrijf. Verbetering van wegen en voorzieningen in het dorp zag hij als een voorwaarde om het dorp als vakantieoord meer kansen te geven en 'Castricum Vooruit' zou een belangrijke medespeler van het gemeentebestuur kunnen zijn. Bij de keuze van be stuursleden uit alle delen van de gemeente mochten poli tieke opvattingen geen rol spelen. Tot eerste voorzitter en secretaris werden respectievelijk ondernemer J. de Haas en gemeentesecretaris Van Lunen gekozen. Verder bestond het bestuur uit de heren J. Har- bers, A. van Benthem, M. Olgers, A.C. Borst. H. Hem- mer en C. de Groot. Hemmer, die een bakkerij had aan de Ruiterweg, volgde De Haas al spoedig op en bekleedde deze functie naar ieders tevredenheid vervolgens 12 jaar. Schilder Sijf Portegies heeft hem qua zittingsduur overi gens ruim verslagen. Hij was 25 jaar bestuurslid, waarvan vele jaren penningmeester. Het eerste besluit dat het bestuur nam, was de instelling van een commissie die de uitdieping van de Schulpvaart moest onderzoeken. Bestuurslid Olgers, eigenaar van en kele beurtschepen, zal daar debet aan zijn geweest. Een volgend punt was de realisering van een ijsbaan op het land bij Fochteloo. De aanwezige heer Rommel verklaar de zich daartegen: "Iedereen moet vrij zijn en de moge lijkheid is niet uitgesloten dat de Katholieken dan weer afzonderlijk beginnen.Het tekende wel een beetje de verhouding tussen katholieken en niet-katholieken. Het 52

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2009 | | pagina 54