VVV Castricum 90 jaar
De oudste archiefstukken van de VVV 'Castricum
Vooruit' zijn ruim een jaar geleden bij toeval gevon
den op een nauwelijks bereikbaar zoldertje van een
bedrijfspand. Lang werd gedacht dat het archief bij
een brand verloren was gegaan, maar door een ver
bouwing kwamen daar de oude notulenboeken en an
dere papieren tot ieders verrassing tevoorschijn.
Ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van de VVV
kunnen we nu even terugkijken naar de geschiedenis
van deze organisatie en tegelijk zien hoe recreatie en
toerisme in Castricum langzamerhand tot ontwikke
ling kwamen.
Pas eind jaren twintig van de vorige eeuw begon de op
komst van Castricum als vakantieoord. In vergelijking
met andere dorpen die aan zee en aan de duinen liggen,
is dat aan de late kant. Belangrijke oorzaken waren dat de
duinen in handen waren van grootgrondbezitters, die hun
terreinen voor het publiek gesloten hielden en dat de weg
naar het strand nauwelijks begaanbaar was. Het terrein van
het gesticht Duin en Bosch was ook verboden gebied. Toe
gangskaartjes voor het duingebied kon je ook niet overal
kopen. Het werd de toerist niet makkelijk gemaakt.
In 1903 kocht de provincie de duinbezittingen van prin
ses Von Wied, die voorheen eigendom waren geweest van
koning Willem I. De zuidgrens lag ongeveer ter hoogte
van het begin van de Zanderij. Ontginning en verbetering
van gronden en bosbouw waren de voornaamste motie
ven voor de aankoop. Aan recreatieve doeleinden werd
nog helemaal niet gedacht. Pas vele jaren later sloegen
de eerste kampeerders hun tenten op in het bos tegenover
de boerderij Johanna's Hof van Willem Twisk. Officiële
kampeervergunningen zijn in 1920 verleend en toen wer
den er ook 273 toegangsbewijzen verkocht.
Vooruitgang
De oprichting van de VVV 'Castricum Vooruit' markeerde
de feitelijke start van Castricum als recreatie- en vakantie
oord. Op uitnodiging van burgemeester Lommen werd op
12 september 1919 een groot aantal inwoners bijeenge
roepen. Lommen had burgemeester Mooij op 1 juli 1918
opgevolgd. Hij was er van overtuigd dat Castricum aan de
vooravond stond van grote veranderingen.
Het verslag van de eerste vergadering begint als volgt:
"Op uitnodiging van de burgemeester vond een bijeen
komst plaats van neringdoenden en burgers om te komen
tot een vereeniging beogende de vooruitgang op alle ge
bied van Castricum.
De burgemeester zelf leidde de eerste vergadering. Maar
s
P.H.LJLommen was burgemeester van
Castricum van 1918 tot zijn overlijden in
1936. Op zijn initiatief werd op 12 sep
tember 1919 de VVV 'Castricum Vooruit'
opgericht.
liefst 50 mensen, waar
onder de oud-burge
meester, waren op de
eerste vergadering aan
wezig; een aantal dat in
de daarop volgende 90
jaar nooit meer gehaald
is.
De nieuwe vereniging
stelde zich de bevorde
ring van het vreemde
lingenverkeer ten doel,
maar daarnaast stonden
bevordering van indus
trie, uitbreiding van
het dorp en verbetering
van het vaarwater (de
Schulpvaart) en straat
verlichting hoog ge
noteerd. De gemeente,
met nog geen 4500 in
woners, was volgens de
burgemeester te veel af
hankelijk van het tuinbouwbedrijf. Verbetering van wegen
en voorzieningen in het dorp zag hij als een voorwaarde
om het dorp als vakantieoord meer kansen te geven en
'Castricum Vooruit' zou een belangrijke medespeler van
het gemeentebestuur kunnen zijn. Bij de keuze van be
stuursleden uit alle delen van de gemeente mochten poli
tieke opvattingen geen rol spelen.
Tot eerste voorzitter en secretaris werden respectievelijk
ondernemer J. de Haas en gemeentesecretaris Van Lunen
gekozen. Verder bestond het bestuur uit de heren J. Har-
bers, A. van Benthem, M. Olgers, A.C. Borst. H. Hem-
mer en C. de Groot. Hemmer, die een bakkerij had aan de
Ruiterweg, volgde De Haas al spoedig op en bekleedde
deze functie naar ieders tevredenheid vervolgens 12 jaar.
Schilder Sijf Portegies heeft hem qua zittingsduur overi
gens ruim verslagen. Hij was 25 jaar bestuurslid, waarvan
vele jaren penningmeester.
Het eerste besluit dat het bestuur nam, was de instelling
van een commissie die de uitdieping van de Schulpvaart
moest onderzoeken. Bestuurslid Olgers, eigenaar van en
kele beurtschepen, zal daar debet aan zijn geweest. Een
volgend punt was de realisering van een ijsbaan op het
land bij Fochteloo. De aanwezige heer Rommel verklaar
de zich daartegen: "Iedereen moet vrij zijn en de moge
lijkheid is niet uitgesloten dat de Katholieken dan weer
afzonderlijk beginnen.Het tekende wel een beetje de
verhouding tussen katholieken en niet-katholieken. Het
52