voor uitbreiding van de gemeente uitspreken. Gedetailleerde plan
nen waren, aldus de commissie, slechts nodig voor "De Puikman',
de Zanderij, omgeving Bakkummerstraat en de omgeving van het
station.
Algemeen uitbreidingsplan
In april 1931 is er dan eindelijk uitsluitsel van Rijkswaterstaat: het
tracé van de rijksweg door het dorp zal voorlopig gehandhaafd blij
ven. De Casseres zette zich opnieuw aan een algemeen uitbreidings
plan voor het hele grondgebied van Castricum. Hij deed dat echter
met grote tegenzin, vanwege de in zijn ogen voortdurende detailkri
tiek van de provinciale commissie. Hij was inmiddels ook al aan de
slag voor de gemeente Eindhoven en bij de planologische dienst van
de provincie Noord-Brabant.
De provinciale commissie bleef erbij dat de oostelijke afsnijding
in de plannen moest worden opgenomen. Een verbetering van de
rijksweg door het dorp achtte de commissie nooit een voldoende
oplossing, vanwege het bochtige tracé, de geringe breedte en de ge
lijkvloerse spoorwegovergang. De commissie adviseerde voorlopig
een plan op te stellen voor een villawijk op hel land genaamd 'De
Puikman' en voor een tuindorp op de Zanderij.
In januari 1932 zond De Casseres het uitbreidingsplan Castricum
I in, dat De Puikman inpaste in het gebied tussen duinrand, spoor
baan en Rijksstraatweg. Een afzonderlijk plan maakte hij voor het
gebied tussen de Burgemeester Mooijstraat en de Ruiterweg, waarin
de reeds aangelegde Geelvinckstraat, die buiten zijn bemoeienis tot
stand was gekomen, ook was opgenomen.
Het plan werd op 21 oktober 1932 door de raad vastgesteld, maar
door Gedeputeerde Staten (op de plannen voor De Puikman na) af
gewezen. Met het plan voor De Puikman, eerst tien villa's, later 57
woningen, zou als het ware een schil van woningbouw achter het
station worden gerealiseerd.
Plan 1936
Nog steeds moet er een algemeen uitbreidingsplan komen. De lange
duur van de planvoorbereiding begint het gemeentebestuur te irrite
ren. Burgemeester Lommen constateert in een brief d.d. 8 augustus
1933 aan De Casseres: "Wezijn nu 5jaren met het uitbreidingsplan
van Castricum bezig, als ik daar aftrek p.m. IZ2 jaar voor stillig
gen inzake de omlegging van de Rijksweg en plannen Puikman en
Geelvinckstraat, dan blijft er 3'/2 jaar over voor andere werkzaam
heden. U zult toch wel aanvoelen, dat wij nu sterk beginnen te ver
langen naar het einde.
Op 31 maart 1936 kon de gemeenteraad eindelijk de plannen goed
keuren voor Castricum I en Castricum II (Bakkutn) met inbegrip
van een schematisch aangegeven oostelijke afsnijding van de rijks
weg en een aanzet voor woningbouw achter het station (Puikman),
in de richting van het bestaande wijkje 'De Duinkant' ten noorden
van de Kramersweg.
Ook de provincie kon zich ermee verenigen. Het finale uitbreidings
plan uit 1936 is voor grote delen van Castricum nog tot in de jaren
zestig van kracht gebleven. Zelfs nu zijn er nog een paar plaatsen
waar dat plan formeel nog van toepassing is.
Het partiele plan voor de Puikman ten westen van de spoorlijn, aan
sluitend aan de wijk De Duinkant achter het station, is vlak voor de
oorlog deels uitgevoerd en voor de aanleg van de Atlantikwall weer
afgebroken. De rijksweg heeft in de jaren vijftig een 'iets' ander
tracé gekregen en van een omleiding van het doorgaand verkeer is
het nooit meer gekomen.
Forensisme
Vooruitlopende op het uitbreidingsplan was er vanaf 1927 al een be
gin gemaakt met de aanleg van de Geelvinckstraat. Daarna volgden
de Pernéstraat, Jacob Catsstraat, Koningin Julianastraat, Nuhout
van der Vcenstraat en Meester Ludwigstraat.
1
Uitbreidingsplan voor
Castricum en Bakkum
vastgesteld op 31
maart 1936. De ooste
lijke omleiding is erop
aangegeven.
JBDtlDIMG=>PLAM
LMttHTt CAt>TDICUM
W MAAL I «500
9