voor uitbreiding van de gemeente uitspreken. Gedetailleerde plan nen waren, aldus de commissie, slechts nodig voor "De Puikman', de Zanderij, omgeving Bakkummerstraat en de omgeving van het station. Algemeen uitbreidingsplan In april 1931 is er dan eindelijk uitsluitsel van Rijkswaterstaat: het tracé van de rijksweg door het dorp zal voorlopig gehandhaafd blij ven. De Casseres zette zich opnieuw aan een algemeen uitbreidings plan voor het hele grondgebied van Castricum. Hij deed dat echter met grote tegenzin, vanwege de in zijn ogen voortdurende detailkri tiek van de provinciale commissie. Hij was inmiddels ook al aan de slag voor de gemeente Eindhoven en bij de planologische dienst van de provincie Noord-Brabant. De provinciale commissie bleef erbij dat de oostelijke afsnijding in de plannen moest worden opgenomen. Een verbetering van de rijksweg door het dorp achtte de commissie nooit een voldoende oplossing, vanwege het bochtige tracé, de geringe breedte en de ge lijkvloerse spoorwegovergang. De commissie adviseerde voorlopig een plan op te stellen voor een villawijk op hel land genaamd 'De Puikman' en voor een tuindorp op de Zanderij. In januari 1932 zond De Casseres het uitbreidingsplan Castricum I in, dat De Puikman inpaste in het gebied tussen duinrand, spoor baan en Rijksstraatweg. Een afzonderlijk plan maakte hij voor het gebied tussen de Burgemeester Mooijstraat en de Ruiterweg, waarin de reeds aangelegde Geelvinckstraat, die buiten zijn bemoeienis tot stand was gekomen, ook was opgenomen. Het plan werd op 21 oktober 1932 door de raad vastgesteld, maar door Gedeputeerde Staten (op de plannen voor De Puikman na) af gewezen. Met het plan voor De Puikman, eerst tien villa's, later 57 woningen, zou als het ware een schil van woningbouw achter het station worden gerealiseerd. Plan 1936 Nog steeds moet er een algemeen uitbreidingsplan komen. De lange duur van de planvoorbereiding begint het gemeentebestuur te irrite ren. Burgemeester Lommen constateert in een brief d.d. 8 augustus 1933 aan De Casseres: "Wezijn nu 5jaren met het uitbreidingsplan van Castricum bezig, als ik daar aftrek p.m. IZ2 jaar voor stillig gen inzake de omlegging van de Rijksweg en plannen Puikman en Geelvinckstraat, dan blijft er 3'/2 jaar over voor andere werkzaam heden. U zult toch wel aanvoelen, dat wij nu sterk beginnen te ver langen naar het einde. Op 31 maart 1936 kon de gemeenteraad eindelijk de plannen goed keuren voor Castricum I en Castricum II (Bakkutn) met inbegrip van een schematisch aangegeven oostelijke afsnijding van de rijks weg en een aanzet voor woningbouw achter het station (Puikman), in de richting van het bestaande wijkje 'De Duinkant' ten noorden van de Kramersweg. Ook de provincie kon zich ermee verenigen. Het finale uitbreidings plan uit 1936 is voor grote delen van Castricum nog tot in de jaren zestig van kracht gebleven. Zelfs nu zijn er nog een paar plaatsen waar dat plan formeel nog van toepassing is. Het partiele plan voor de Puikman ten westen van de spoorlijn, aan sluitend aan de wijk De Duinkant achter het station, is vlak voor de oorlog deels uitgevoerd en voor de aanleg van de Atlantikwall weer afgebroken. De rijksweg heeft in de jaren vijftig een 'iets' ander tracé gekregen en van een omleiding van het doorgaand verkeer is het nooit meer gekomen. Forensisme Vooruitlopende op het uitbreidingsplan was er vanaf 1927 al een be gin gemaakt met de aanleg van de Geelvinckstraat. Daarna volgden de Pernéstraat, Jacob Catsstraat, Koningin Julianastraat, Nuhout van der Vcenstraat en Meester Ludwigstraat. 1 Uitbreidingsplan voor Castricum en Bakkum vastgesteld op 31 maart 1936. De ooste lijke omleiding is erop aangegeven. JBDtlDIMG=>PLAM LMttHTt CAt>TDICUM W MAAL I «500 9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2007 | | pagina 9