schade toegebracht: "Het stemt tot groote vreugde dat de bestuur-
deren van Castricum op verrassende wijze blijk hebben gegeven de
waarde van de regeling en ontwikkeling van de Gemeente te besef
fen.
Een ernstig probleem bij het maken van een uitbreidingsplan was
het verschil van mening over het tracé van een nieuwe 'rijksweg' ter
vervanging van de Dorpsstraat. Nog in 1928, enkele maanden na de
verlening van de opdracht aan De C'asseres, werd de gemeenteraad
geconfronteerd met een plan van Rijkswaterstaat voor een oostelij
ke aftakking van de rijksweg, op de manier die door de provinciale
commissie al was aangegeven. De raadsleden waren bang dat door
het omleggen van de weg als het ware een muur om het eigenlijke
dorp zou worden getrokken, waardoor Castricum een dood dorp zou
worden.
Vanuit de gemeenteraad kwam een beter idee. Men w ilde de rijks
weg tot in het dorp handhaven en dan vanaf de aansluiting met de
Burgemeester Mooijstraat in westelijke richting omleiden, tot hij
voorbij het dorp weer op het oude tracé zou aansluiten. Verder ver
koos men een tunnel in plaats van een viaduct, indien Rijkswaterstaat
de gelijkvloerse spoorwegovergang persé wilde opheffen.
Ondanks de waarschuwing van burgemeester Lommen: "Waar niet
te winnen valt. is 't ijdel dat men strijdt besloot de raad, met de
stemmen van Twisk, Res en Kuijs tegen, de strijd toch voort te zet
ten.
Dit alles week af van de opdracht die eerder aan De Casseres was
gegeven. Hij voorzag grote problemen en schreef beleefd: dat de
behandeling van bovengenoemde afsnijding door mij niet wordt ge
ambieerd.
Omdat Rijkswaterstaat geen nadere beslissing nam over het tracé
van de rijksweg en ook de provincie niet achter de wens van de
gemeenteraad stond, werd De Casseres opgedragen alvast een al
gemeen uitbreidingsplan voor Castricum op te stellen, waarbij de
rijksweg door Castricum gehandhaafd werd. Een schematisch ont
werp voor zowel een oostelijke als een westelijke afsnijding moest
er dan maar aan toegevoegd worden.
Het plan waar De Casseres met tussenpozen aan werkte, bestond
verder uit drie hoofdpunten: woningbouw aan de Puikman, verbre
ding van de Dorpsstraat en de creatie van een dorpsplein aan de
Dorpsstraat ter hoogte van de oude kerk, waarvoor de panden naast
het gemeentehuis en de doorrijstal aan de overkant dan gesloopt
zouden moeten worden.
Voor het nieuwe profiel van de Dorpsstraat maakte De Casseres een
zeer gedetailleerde tekening, waarbij naar een wegbreedte van 9
meter werd gestreefd, 6 meter rijweg en twee rijwielpaden van elk
1,5 meter. Het rooilijnenplan werd eind 1928 vastgesteld en op 13
september 1929 nog verder verfijnd. Om de indruk van lintbebou
wing tegen te gaan werd de minimale onderlinge afstand van gebou
wen op 25 meter bepaald. Nog geen jaar later werd het hele rooilij
nenplan door de raad weer ingetrokken. De provincie wilde zich er
alleen over uitspreken in het kader van een uitbreidingsplan.
In 1929 stemt de raad in met het plan voor de aanleg van de Van
der Mijleweg in Bakkum, waardoor de gevaarlijke bocht in de
Bakkummerweg, tegenwoordig Bakkummerstraat, wordt opgeheven
en de toegang tot de 'badplaats Castricum aan Zee' sterk verbetert.
De provinciale commissie voor de gemeentelijke uitbreidingsplan
nen wilde zich nog niet over het ook door de raad aanvaarde plan
Schets van De Casseres van de westelijke en oostelijke omleiding van de Rijksstraatweg. Goed is te zien dat de westelijke
omleiding begint in de bocht van de Dorpsstraat bij de Burgemeester Mooijstraat.
8