schade toegebracht: "Het stemt tot groote vreugde dat de bestuur- deren van Castricum op verrassende wijze blijk hebben gegeven de waarde van de regeling en ontwikkeling van de Gemeente te besef fen. Een ernstig probleem bij het maken van een uitbreidingsplan was het verschil van mening over het tracé van een nieuwe 'rijksweg' ter vervanging van de Dorpsstraat. Nog in 1928, enkele maanden na de verlening van de opdracht aan De C'asseres, werd de gemeenteraad geconfronteerd met een plan van Rijkswaterstaat voor een oostelij ke aftakking van de rijksweg, op de manier die door de provinciale commissie al was aangegeven. De raadsleden waren bang dat door het omleggen van de weg als het ware een muur om het eigenlijke dorp zou worden getrokken, waardoor Castricum een dood dorp zou worden. Vanuit de gemeenteraad kwam een beter idee. Men w ilde de rijks weg tot in het dorp handhaven en dan vanaf de aansluiting met de Burgemeester Mooijstraat in westelijke richting omleiden, tot hij voorbij het dorp weer op het oude tracé zou aansluiten. Verder ver koos men een tunnel in plaats van een viaduct, indien Rijkswaterstaat de gelijkvloerse spoorwegovergang persé wilde opheffen. Ondanks de waarschuwing van burgemeester Lommen: "Waar niet te winnen valt. is 't ijdel dat men strijdt besloot de raad, met de stemmen van Twisk, Res en Kuijs tegen, de strijd toch voort te zet ten. Dit alles week af van de opdracht die eerder aan De Casseres was gegeven. Hij voorzag grote problemen en schreef beleefd: dat de behandeling van bovengenoemde afsnijding door mij niet wordt ge ambieerd. Omdat Rijkswaterstaat geen nadere beslissing nam over het tracé van de rijksweg en ook de provincie niet achter de wens van de gemeenteraad stond, werd De Casseres opgedragen alvast een al gemeen uitbreidingsplan voor Castricum op te stellen, waarbij de rijksweg door Castricum gehandhaafd werd. Een schematisch ont werp voor zowel een oostelijke als een westelijke afsnijding moest er dan maar aan toegevoegd worden. Het plan waar De Casseres met tussenpozen aan werkte, bestond verder uit drie hoofdpunten: woningbouw aan de Puikman, verbre ding van de Dorpsstraat en de creatie van een dorpsplein aan de Dorpsstraat ter hoogte van de oude kerk, waarvoor de panden naast het gemeentehuis en de doorrijstal aan de overkant dan gesloopt zouden moeten worden. Voor het nieuwe profiel van de Dorpsstraat maakte De Casseres een zeer gedetailleerde tekening, waarbij naar een wegbreedte van 9 meter werd gestreefd, 6 meter rijweg en twee rijwielpaden van elk 1,5 meter. Het rooilijnenplan werd eind 1928 vastgesteld en op 13 september 1929 nog verder verfijnd. Om de indruk van lintbebou wing tegen te gaan werd de minimale onderlinge afstand van gebou wen op 25 meter bepaald. Nog geen jaar later werd het hele rooilij nenplan door de raad weer ingetrokken. De provincie wilde zich er alleen over uitspreken in het kader van een uitbreidingsplan. In 1929 stemt de raad in met het plan voor de aanleg van de Van der Mijleweg in Bakkum, waardoor de gevaarlijke bocht in de Bakkummerweg, tegenwoordig Bakkummerstraat, wordt opgeheven en de toegang tot de 'badplaats Castricum aan Zee' sterk verbetert. De provinciale commissie voor de gemeentelijke uitbreidingsplan nen wilde zich nog niet over het ook door de raad aanvaarde plan Schets van De Casseres van de westelijke en oostelijke omleiding van de Rijksstraatweg. Goed is te zien dat de westelijke omleiding begint in de bocht van de Dorpsstraat bij de Burgemeester Mooijstraat. 8

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2007 | | pagina 8