burge-
cum in het
genboom.
ening van
_'erder ge-
s daar een
nding met
rten om te
grondslag
lanherzie-
rmeel was
maximale
?n groten-
dijk voor-
groei ook
ir het uit-
Rond 1970 eindigde de Soomerwegh nog ter hoogte van de Beethovensingel, omdat nog niet alle grond in handen was van de gemeente.
Het verkeer werd op dat punt weer naar de oude Alkmaarderstraatweg geleid. Hier een foto van deze tijdelijke oplossing genomen vanaf de
Offenbachflat en daarnaast ter vergelijking de tegenwoordige omgeving van het kruispunt.
earing' te
:n burgers
1 plaats in
s van een
procedure
m zich in
de eigen
ale bouw-
ingbouw-
Jen, zodat
ond voor
en de om-
andhaafd.
;rden nte-
jraak was
Het inspraakmodel van de toe
komstige oostelijke uitbreiding
van Castricum. Met punten is
aangegeven voor welke grens
uiteindelijk is gekozen en met
strepen is de grens aangeduid
van plan Albert's Hoeve. In
de loop der jaren werd aan de
open ruimte tussen Castricum
en Uitgeest steeds meer waarde
gehecht.
Doorgaand verkeer moest volgens het eindrapport van de inspre
kers worden omgeleid via een bescheiden zuidelijke randweg (ge
lijkend op de oostelijke omleiding uit de jaren twintig) tussen de
Beverwijkerstraatweg en de provinciale weg. Een westelijke rand
weg, ook uitgevoerd als 'veredeld karrespoor' (omschrijving van de
verkeersdeskundige), werd afgewezen.
De gemeenteraad behandelde op 29 november 1973 het voorstel
van het gemeentebestuur om de conclusies uit de inspraak groten
deels over te nemen. De uitspraak van de gemeenteraad was wer
kelijk een grote breuk met het verleden: woningbouwprogramma's
zouden voortaan worden afgestemd op de plaatselijke behoefte,
er zou rekening worden gehouden met natuurlijke, landschappe
lijke en cultuurhistorische waarden en het behoud van het karakter
van Brakersweg, Doodweg en
Breedeweg werd nagestreefd.
De aanleg van een zuidelijke
randweg, nu met een gelijk
vloerse spoorwegovergang,
werd nog wel opengehouden
(afhankelijk van een financi
ële bijdrage van de provincie),
maar een westelijke randweg
werd afgewezen.
Intussen waren de eerste weg-
delen voor een noordelijke
(Soomerwegh), oostelijke (C.F.
Smeetslaan) en zuidelijke in
valsweg (Dokter de Jonghweg),
conform het uitbreidingsplan
uit 1960 al wel aangelegd.
Streekplan
Het gemeentebestuur bracht de structuurschets uit 1973 ter ta
fel bij de voorbereiding van het nieuwe streekplan voor Noord-
Kennemerland. De provincie constateerde dat bij realisering van de
oostelijke uitbreiding, volgens de gemeentelijke structuurschets, de
open weidezone tussen Castricum en Uitgeest te veel zou worden
versmald. Bovendien werd het gewenst geacht om de relatie tussen
de eendenkooi (van Albert Asjes) en het weidegebied te handhaven.
Tenslotte werd overwogen dat de woningbehoefte voor een periode
van 10 jaar gedekt kon worden, met ruimte voor 1250 woningen,
zodat de oostelijke uitbreiding verder ingeperkt kon worden.
Wethouder mevrouw Postelmans-Blankemeijer bracht op de hoor-