burge- cum in het genboom. ening van _'erder ge- s daar een nding met rten om te grondslag lanherzie- rmeel was maximale ?n groten- dijk voor- groei ook ir het uit- Rond 1970 eindigde de Soomerwegh nog ter hoogte van de Beethovensingel, omdat nog niet alle grond in handen was van de gemeente. Het verkeer werd op dat punt weer naar de oude Alkmaarderstraatweg geleid. Hier een foto van deze tijdelijke oplossing genomen vanaf de Offenbachflat en daarnaast ter vergelijking de tegenwoordige omgeving van het kruispunt. earing' te :n burgers 1 plaats in s van een procedure m zich in de eigen ale bouw- ingbouw- Jen, zodat ond voor en de om- andhaafd. ;rden nte- jraak was Het inspraakmodel van de toe komstige oostelijke uitbreiding van Castricum. Met punten is aangegeven voor welke grens uiteindelijk is gekozen en met strepen is de grens aangeduid van plan Albert's Hoeve. In de loop der jaren werd aan de open ruimte tussen Castricum en Uitgeest steeds meer waarde gehecht. Doorgaand verkeer moest volgens het eindrapport van de inspre kers worden omgeleid via een bescheiden zuidelijke randweg (ge lijkend op de oostelijke omleiding uit de jaren twintig) tussen de Beverwijkerstraatweg en de provinciale weg. Een westelijke rand weg, ook uitgevoerd als 'veredeld karrespoor' (omschrijving van de verkeersdeskundige), werd afgewezen. De gemeenteraad behandelde op 29 november 1973 het voorstel van het gemeentebestuur om de conclusies uit de inspraak groten deels over te nemen. De uitspraak van de gemeenteraad was wer kelijk een grote breuk met het verleden: woningbouwprogramma's zouden voortaan worden afgestemd op de plaatselijke behoefte, er zou rekening worden gehouden met natuurlijke, landschappe lijke en cultuurhistorische waarden en het behoud van het karakter van Brakersweg, Doodweg en Breedeweg werd nagestreefd. De aanleg van een zuidelijke randweg, nu met een gelijk vloerse spoorwegovergang, werd nog wel opengehouden (afhankelijk van een financi ële bijdrage van de provincie), maar een westelijke randweg werd afgewezen. Intussen waren de eerste weg- delen voor een noordelijke (Soomerwegh), oostelijke (C.F. Smeetslaan) en zuidelijke in valsweg (Dokter de Jonghweg), conform het uitbreidingsplan uit 1960 al wel aangelegd. Streekplan Het gemeentebestuur bracht de structuurschets uit 1973 ter ta fel bij de voorbereiding van het nieuwe streekplan voor Noord- Kennemerland. De provincie constateerde dat bij realisering van de oostelijke uitbreiding, volgens de gemeentelijke structuurschets, de open weidezone tussen Castricum en Uitgeest te veel zou worden versmald. Bovendien werd het gewenst geacht om de relatie tussen de eendenkooi (van Albert Asjes) en het weidegebied te handhaven. Tenslotte werd overwogen dat de woningbehoefte voor een periode van 10 jaar gedekt kon worden, met ruimte voor 1250 woningen, zodat de oostelijke uitbreiding verder ingeperkt kon worden. Wethouder mevrouw Postelmans-Blankemeijer bracht op de hoor-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2007 | | pagina 23