- ra •ies- ren bp Dra fliv- i> }E CU tcc ra OntfaBgen van Be fomma van -/C-mAxS<r<, -*- --r- Aftum Caftricum deü f 17^ ^'■=7S4»V'2^3^? pegge figsr iterdamse jorpen in Kwitantie van de betaling aan Johannes Schonberg. voorde parken 1 t/m 5, 10, 11 en 14 voor 1531,40, Casper Balster voor de parken 6 t/m 9 voor ƒ480.- en Gerrit Josten voor de parken 12 en 13 voor 375,-. De oplevering van de weg Blijkens een brief van Nuhout van der Veen aan de secretaris van GR is de rijweg op 21 oktober 1785 gereed en kan op zaterdag 29 oktober daaraanvolgend door de heren commissarissen van GR de inspectie van dit werk plaatsvinden. Het rapport dat hierover door de heren Ouwens en Van Foreest werd opgesteld, is door de vergadering van GR op 31 oktober met waardering en dank goedgekeurd. Behalvedebetalingenaandeaannemersvolgensdeaan bestedingssommen en aan de eigenaren van de overgenomen gronden werd betaald aan Hermanus Beugeling, mr. timmerman in Castricum, voor geleverd hout en arbeidsloon 143.34, aan Jan Coersel voor het verven van de palen die langs de nieuwe weg zijn geplaatstƒ5,05, aan mr. Joachim van der Veen voor zijn salaris o.a. als dagelijks opzichter van het werk 160,40 en aan landmeter W. Tromp uit Alkmaar ƒ25,70. Het onderhoud van de nieuwe weg De nieuw aangelegde weg moest voortdurend worden onderhouden en gerepareerd. Over de periode 24 maart tot 11 augustus 1787 (95 dagen) is een gespecificeerde lijst bewaard gebleven met een opgave van data en namen van de mensen die aan de weg hebben gewerkt. Per week vinden we ongeveer tien personen die voor hun werk werden uitbetaald; hieronder treffen we de namen aan van verschillende dorpsbewoners. Het loon bedraagt 14 stuivers per dag. Degenen die het grootste aantal dagen hebben gewerkt zijn Gerrit Dekker (89 dagen). Cornelis Haarlem (82), Andries Schreuder (80), Jan Prik (76) en Jacob Maynsz (69). Voor werkers die met een paard werden ingehuurd werd per dag 2,- betaald en zij die met paard en kar verschenen, ontvingen 2,30 per dag. Slotopmerkingen Vele bochten in de doorgaande rijweg in de omgeving van de grens met de gemeente Heemskerk zijn in 1820 verdwenen bij de aanleg van 'Rijks groote Weg nummer 1', die liep van Leer in Noord- Duitsland onder andere via Alkmaar en Haarlem naar Duinkerken in Noord-Frankrijk. Vele bochtige en smalle delen van de bestaande hoofdweg werden vervangen door geheel nieuwe rechte en brede wegdelen. In Castricum is toen het huidige rechte wegdeel vanaf de kruising Dorpsstraat - Burg. Mooijstraat tot aan de gemeentegrens met Heemskerk geheel nieuw aangelegd. De oude route, die liep vanaf genoemde kruising langs wat nu wordt genoemd Rusthof, over de Oudeweg, de Oude Haarlemmerweg, de Hollaan en het hierboven beschreven weggedeelte, raakte als hoofdweg buiten gebruik. De wegverlegging uit 1785 is nog blijven bestaan en heet al van voor 1850 Malleweg. De naamkeuze destijds zal mogelijk te maken hebben gehad met de gekke kronkels die de doorgaande weg hier toen heeft gekregen. Simon Zuurbier Bronnen: Archieven: Noord-Hollands Archief te Haarlem: archief van Gecommitteerde Raden in West-Friesland en het Noorderkwartier 1574 - 1795. Regionaal Archief Alkmaar: oud archief Castricum, dossier 89. Werkgroep Oud-Castricum: prentenarchief. Hildebrand, Camera Obscura, Haarlem 1851 Tien eeuwen Alkmaar, de Alkmaarders en hun reislust, deel 6 van de bundel 'Ach Lieve Tijd'. Zuurbier, S.P.A., De 'Nieuwe Weg' aangelegd in 1820, 16e Jaarboekje Werkgroep Oud-Castricum. 1993. eeld in le dam iet oemd) und. De 1 worden nr. 1 en >^379,- middeld e laagste honberg De wegverlegging geprojecteerd op een recente kaart. 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2005 | | pagina 15