R Y D-W EGH, CASTRICUM, OUDE WEGEN. De Gecommitteerde Raaden van ÏDc Conditiën tn Bcftcfifmt ?pn ban Dtti is en dat als oorzaak het verzuimen van beplanting moet worden aangemerkt. Hiervoor geeft Delft de bestuurders van Castricum de schuld en vindt daarom dat de kosten niet door 'het Gemeene Land' (de overheid) moeten worden betaald. Delft zal uiteindelijk niet dwars liggen in de Staten van Holland. In een brief van 's- Gravenhage wordt nog eens de slechte toestand van de weg benadrukt en wordt gemeld dat er enige rijtuigen hebben omgelegen en andere hebben vastgezeten. Nadat het aangepaste plan door GR is goedgekeurd, wordt dit plan tot verlegging en repareren van de openbare weg onder de Bannen (gemeenten) van Castricum en Heemskerk ter goedkeuring voorgelegd aan de Staten van Holland en West Friesland. Op 1 juli 1785 worden de plannen door de Staten goedgekeurd en bovendien wordt het benodigde som geld daarvoor uit 's Lands kas beschikbaar gesteld. Deuitvoeringvanditprojectvaltverderonderde verantwoordelijkheid van GR en met het dagelijkse toezicht wordt, zoals eerder was voorgesteld, Nuhout van der Veen belast. De kosten zijn begroot op 4529 gulden. Voorbereidingen voor de aanleg van de weg Ter voorbereiding van de aanbesteding van de aanleg worden bestek en voorwaarden in concept opgesteld door Nuhout van der Veen: de nieuwe weg zal beginnen bij de drie palen die staan in de bocht van de bestaande 'Heerenweg', zal gaan door vlak land over een lengte van ca. 250 roeden en een breedte krijgen van 4 roeden (inclusief de sloten) naar de Maardijk. Daarna loopt deze vanaf een iets westelijker gelegen punt op deze dijk in oostelijke richting over een lengte van ca. 70 roeden in Heemskerks grondgebied en ook door vlak land tot aan de Maatweg. De aanbesteding wordt gedaan per strekkende roede in parken van 50 roeden. De weg moet egaal tonrond worden afgewerkt en heeft een breedte van twee roeden; aan weerszijden van de weg moeten sloten worden gegraven. De Maardijk en de Maatweg zullen alleen over de gedeelten waarover de nieuwe weg gaat lopen, moeten worden opgehoogd en gerepareerd. De Maatweg zal over een breedte van acht voet en een diepte van drie voet moeten worden uitgegraven en die uitgraving moet met duinzand worden opgevuld. Over enige vorm van verharding als puin of stenen wordt niet gesproken. In deze tijd werden zelfs de doorgaande hoofdwegen nog als zandwegen aangelegd met aan weerszijden sloten voor een goede afwatering. Voor de aanleg van de weg moeten verschillende stukken grond ter breedte van vier roeden worden getaxeerd en aangekocht. Dit betreft de volgende percelen en eigenaren: van Cornelis Kuijs, een perceel 'Langestuk', groot 540 roeden (7664 m2), gekocht voorƒ202,50; van Joachim Nuhout van der Veen, een perceel 'Hogeberg'. groot 133 roeden, gekocht voor f 66,50; van De Algemene Armen, een perceel 'Commandeur', groot 80 roeden, gekocht voor 30,-; van Albert Schuyt, wonende in Amsterdam, een perceel 'de Campjes', groot 205 roeden, gekocht voorƒ76,87; een gedeelte van de Maardijk, gekocht voor ƒ50,-; van Mr. Gerrit de Graaff, Heer van Polsbroek, een perceel land onder Heemskerk, groot 316 roeden, gekocht voor ƒ61,-- De aanbesteding in Castricum Op 25 augustus 1785 worden bestek en voorwaarden besproken in de vergadering van GR. Zij besluiten om deze goed te keuren en vervolgens om de heren Ouwens en Van Foreest uit hun college te belasten met de aanbesteding van de weg, die op maandag 12 september 1785 voor de middag om elf uur plaatsvindt. Aan de 14 wegens het maken van Een nieuwe Pubiicque en het rcpareeren s an gedeeltens van de Sturen van Holland cn Westvricslandin Wcstvries- land en den Noorder Quartierc, jutlfn DOOt öfr?tlbcr I Ieeren Commisfarisren, tn bet openbaar/ aan öe nim.ör ctsfcjenbe bp SSiUcttcn ban 3|nfclj?pbinge te Castricum, op .f&aanbag Den u gieptcmbcc 1785/ Dep baoimiDöage ten ellf utiren/ Hatn beffecben/ bet ntaahrn ban «?en mrutoc Publttqut rt ij- weg 11, en bet reparccrcn ban gebrcltena ban oude wegen, gelegen onbcc öc t)cerlpbbeöen Castricum en Heemskerk. 29 SCuöujStud 1785 af/ toot Dc gpgaDingöcns tc Iccfcn/ tcc êecjetnrie tiait de Heeren Gecommitteerde Raaden tt Hoorn, en Op Mr. Joachim Nuhout van der Veen, ^cijOUt te Castricum. Zeg bet rjort. HOORN, tÉWguüt BpJAN KORVER, orbtooltl# ban {Jaar <£b. JBogrnbe/ op {jet q&ubc .Goortfc De openbare aankondiging van de aanbesteding. aanbesteding wordt door advertenties in de Haarlemse, Amsterdamse en Vaderlandse kranten en door biljetten in de steden en dorpen in het Noorderkwartier bekendheid gegeven. Het totale traject van 741 roeden (2791 meter) is opgedeeld in 14 parken, genummerd 1 t/m 14 en park nr. 1 begint bij de dam van Kees Kuijs aan de Hollaan. parken: lengte: weggedeelte: 1 t/m 5 244 roeden gedeelte tot aan de Maardijk 6 t/m 9 177 de Maardijk 10 en 11 79 nieuw gedeelte van Maardijk tot aan de Maatweg 12 en 13 100 Maatweg en nog iets door op de bestaande weg. 14 141 over de bestaande weg tot aan het landgoed van de heer Schuyt (De Vlotter ook wel Jagerslust genoemd) De aanbesteding wordt aan de laagste inschrijver gegund. De verschillen tussen de inschrijvingen zijn enorm. De parken worden per twee aanbesteed. Er zijn 15 inschrijvers. Op de parken nr. 1 en 2 wordt door aannemer Johannes Schonberg van Texel, voorƒ379,- ingeschreven. De hoogste inschrijving is 2400,- en gemiddeld wordt voor 1300,- ingeschreven. De volgende aannemers zijn voorde verschillende parken de laagste inschrijvers en zullen het werk gaan uitvoeren: Johannes Schonberg

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2005 | | pagina 14