13 maart 1901
Als vervolg op een Koninklijk Besluit wordt door de gemeenteraad
een commissie ingesteld tot wering van het schoolverzuim in Castricum.
Benoemd worden de heren C.J. Bussen, hoofd der school, D. Dekker,
onderwijzer, M. de Haas. J.M. Goes. Jac. Res en F. Twisk. allen woon
achtig te Castricum. Deze commissie verleent enkele maanden later
landbouwverlof voor vier tot zes weken aan zeventien met name ge
noemde kinderen in de maanden juli, augustus en september.
25 maart 1901
Als nieuwe onderwijzer wordt de heer Gerardus J. Schipper uit
Amersfoort aangesteld.
Het bestuur van de afdeling Velsen e.o. van de 'Hollandsche
Maatschappij van Landbouw' heeft een verzoek gericht aan de ge
meente Velsen om een aanlegsteiger te bouwen in het Noordzeekanaal,
die voor het laden en lossen van goederen gebruikt zou kunnen wor
den door schepen die een geregelde vaart op Engeland onderhouden.
Dit bestuur vraagt nu aan de gemeenteraad van Castricum in het be
lang van de landbouw ont genoemd verzoek bij de gemeenteraad van
Velsen te steunen. De Castricumse gemeenteraad besluit dit te doen.
Enkele maanden later komt de gemeente Velsen met het voorstel om
de aanlegsteiger door de belanghebbende gemeenten te laten bekos
tigen. De gemeenteraad besluit in deze zaak niet verder te gaan dan
de reeds eerder uitgebrachte adhesieverklaring.
17 april 1901
Bernardus Wempe vraagt vergunning aan het gemeentebestuur voor
verkoop van sterke drank in het klein vanaf 1 mei 1901 in de lokali
teit op de hoek Dorpsstraat - Kramersweg (Burg. Mooijstraat). Vóór
Wempe was hier N. van Schie de caféhouder.
19 juni 1901
Gemeentearchitect van Beverwijk N. de Wolf heeft een begroting
voor de Bakkummerweg naar Egmond aan den Hoef ingediend die
ruim 18.000 gulden bedraagt. GS gaat akkoord met de opgemaakte
begroting en wenst te vernemen hoe de gemeente e.e.a. denkt te be
kostigen.
De gemeenteraad en het college zijn van mening dat het voor de ge
meente financieel veel te bezwaarlijk is om de verbetering van de
weg te realiseren op een zodanige wijze dat de kosten van 18.000
gulden alleen ten laste van de gemeente zouden komen. Zij geven de
heren van GS in overweging of er geen termen zouden bestaan voor
een aanmerkelijke subsidie van de provincie. Als dat niet het geval
is. dan zal de gemeente zich moeten beperken tot ten hoogste het ge
wone onderhoud, waardoor de schuldenlast van de gemeente toch al
aanmerkelijk zal toenemen.
1 augustus 1901
De heer P. Koelewijn te Noordwijk is aangesteld tot rijksveldwach
ter - jachtopziener met de standplaats Castricum.
7 augustus 1901
De heer Scholtens. hoofdingenieur van de Provinciale Waterstaat,
komt met een plan om de weg naar de Egmonden alleen op die plaat
sen te herstellen waar dit het hoogst nodig is en zich te beperken tot
die plaatsen die gevaar voor het verkeer opleveren door diep ingere
den wielsporen, uitgereden kantlagen of diepe knikken. De heer
Scholtens wil bewerken dat de provincie te hulp zal komen. Het zou
dan gaan om een stuk van ongeveer 1200 meter dat er het ergste aan
toe was. Dit redmiddel zou er dan voor zorgen dat de weg dan nog
een paar jaar begaanbaar zou zijn. Met de verwachte komst van de
stoomtram Egmond - Alkmaar zal de busdienst 'De drie Egmonden'
naar Castricum vermoedelijk wel vervallen. De weg zal dan niet meer
zoveel te lijden hebben en in zijn geheel onder handen genomen kun
nen worden met vermoedelijk subsidie van de provincie.
Inmiddels heeft het college Gerrit Nijman op diens eigen aanmelding
aan het 'straten' gezet. Het gaat om het weggedeelte van het spoor
naar het dorp. Als blijkt dat dit naar volle tevredenheid wordt uitge
voerd. zal het college Nijman verder inschakelen. Er wordt besloten
om 16.000 straatstenen te kopen.
28 augustus 1901
Ook Gedeputeerde Staten komt met een voorstel om 1200 meter van
de weg naar Egmond. met daarin de slechtste plekken, te laten her
stellen. De kosten worden geraamd op 4.500 gulden. De gemeente
raad neemt dit voorstel ter kennisgeving aan en besluit om voort te
gaan met het herbestraten zoals dat nu is begonnen door Gerrit Nijman.
Door de gemeenteraad is een nieuwe verordening vastgesteld op de
heffing van een Hoofdelijke Omslag. De vorige verordening dateer
de al van een raadsbesluit uit 1865. Door een wet van eind 1900 is
een nieuwe verordening noodzakelijk geworden. Deze belasting ten
behoeve van de gemeente wordt jaarlijks geheven. Hierbij worden
alle personen aangeslagen die belastingplichtig zijn en minimaal 250
gulden per jaar verdienen. Het is een soort inkomstenbelasting die
wordt geheven naar de geschatte inkomsten uit arbeid, bezittingen,
uitkeringen en renten, verminderd met de kosten die voor de ver
werving van het inkomen gemaakt moeten worden. De zuiver be
lastbare inkomens worden over een groot aantal tariefklassen ver
deeld: de jaarinkomens van 25 tot 2200 gulden in 36 klassen.
Het gezamenlijke bedrag van het zuivere belastbare inkomen van de
inwoners is de grondslag voor het te heffen percentage. Dit percen
tage is voor alle inkomens gelijk. Het totaal van de geheven belas
ting moet gelijk zijn aan het bedrag dat door de gemeente voor dat
jaar bij de begroting was vastgesteld.
3 september 1901
Beëdiging van de nieuw gekozen raadsleden: Wulbert Melker wordt
dan herkozen als wethouder en Johan Hogenstijn komt als nieuw
raadslid en neemt de plaats in van Arie Asjes.
Enkele ingezetenen van vooral Noord-Bakkum (dit betrof toen het
gebied in de omgeving van Hoogeweg en Limmerweg) verzoeken
een spoedige verbetering van de onbegaanbare zandweg (nu de
Duinweg) door bestrating of door een andere wijze van beharding
van deze weg vanaf de Bakkummerweg (Heereweg) door de duinen
naar Noord-Bakkum tot aan de boerderij van Jan Meijne (hoek
Madeweg). Het verzoek wordt ondertekend door de bewoners van
Noord-Bakkum en door verschillende middenstanders uit Castricum.
die met het bezorgen van hun klanten groot belang hadden bij een
verbetering van de weg.
De gemeenteraad besluit om met 3 of 4 raadsleden de weg ter plaat
se te gaan beoordelen. Deze beoordeling van de raadsleden ter plaat
se gaf aan dat het verbeteren van de weg. zoals werd gevraagd, heel
kostbaar was. De burgemeester neemt het plan op om een gesprek
aan te gaan met enige heren die het verzoek hadden ingediend.
Er volgt nog een verzoek van een klein groepje Noord-Bakkummers
om het volgende deel van het voornoemde weggedeelte vanaf de hoek
91