13 maart 1901 Als vervolg op een Koninklijk Besluit wordt door de gemeenteraad een commissie ingesteld tot wering van het schoolverzuim in Castricum. Benoemd worden de heren C.J. Bussen, hoofd der school, D. Dekker, onderwijzer, M. de Haas. J.M. Goes. Jac. Res en F. Twisk. allen woon achtig te Castricum. Deze commissie verleent enkele maanden later landbouwverlof voor vier tot zes weken aan zeventien met name ge noemde kinderen in de maanden juli, augustus en september. 25 maart 1901 Als nieuwe onderwijzer wordt de heer Gerardus J. Schipper uit Amersfoort aangesteld. Het bestuur van de afdeling Velsen e.o. van de 'Hollandsche Maatschappij van Landbouw' heeft een verzoek gericht aan de ge meente Velsen om een aanlegsteiger te bouwen in het Noordzeekanaal, die voor het laden en lossen van goederen gebruikt zou kunnen wor den door schepen die een geregelde vaart op Engeland onderhouden. Dit bestuur vraagt nu aan de gemeenteraad van Castricum in het be lang van de landbouw ont genoemd verzoek bij de gemeenteraad van Velsen te steunen. De Castricumse gemeenteraad besluit dit te doen. Enkele maanden later komt de gemeente Velsen met het voorstel om de aanlegsteiger door de belanghebbende gemeenten te laten bekos tigen. De gemeenteraad besluit in deze zaak niet verder te gaan dan de reeds eerder uitgebrachte adhesieverklaring. 17 april 1901 Bernardus Wempe vraagt vergunning aan het gemeentebestuur voor verkoop van sterke drank in het klein vanaf 1 mei 1901 in de lokali teit op de hoek Dorpsstraat - Kramersweg (Burg. Mooijstraat). Vóór Wempe was hier N. van Schie de caféhouder. 19 juni 1901 Gemeentearchitect van Beverwijk N. de Wolf heeft een begroting voor de Bakkummerweg naar Egmond aan den Hoef ingediend die ruim 18.000 gulden bedraagt. GS gaat akkoord met de opgemaakte begroting en wenst te vernemen hoe de gemeente e.e.a. denkt te be kostigen. De gemeenteraad en het college zijn van mening dat het voor de ge meente financieel veel te bezwaarlijk is om de verbetering van de weg te realiseren op een zodanige wijze dat de kosten van 18.000 gulden alleen ten laste van de gemeente zouden komen. Zij geven de heren van GS in overweging of er geen termen zouden bestaan voor een aanmerkelijke subsidie van de provincie. Als dat niet het geval is. dan zal de gemeente zich moeten beperken tot ten hoogste het ge wone onderhoud, waardoor de schuldenlast van de gemeente toch al aanmerkelijk zal toenemen. 1 augustus 1901 De heer P. Koelewijn te Noordwijk is aangesteld tot rijksveldwach ter - jachtopziener met de standplaats Castricum. 7 augustus 1901 De heer Scholtens. hoofdingenieur van de Provinciale Waterstaat, komt met een plan om de weg naar de Egmonden alleen op die plaat sen te herstellen waar dit het hoogst nodig is en zich te beperken tot die plaatsen die gevaar voor het verkeer opleveren door diep ingere den wielsporen, uitgereden kantlagen of diepe knikken. De heer Scholtens wil bewerken dat de provincie te hulp zal komen. Het zou dan gaan om een stuk van ongeveer 1200 meter dat er het ergste aan toe was. Dit redmiddel zou er dan voor zorgen dat de weg dan nog een paar jaar begaanbaar zou zijn. Met de verwachte komst van de stoomtram Egmond - Alkmaar zal de busdienst 'De drie Egmonden' naar Castricum vermoedelijk wel vervallen. De weg zal dan niet meer zoveel te lijden hebben en in zijn geheel onder handen genomen kun nen worden met vermoedelijk subsidie van de provincie. Inmiddels heeft het college Gerrit Nijman op diens eigen aanmelding aan het 'straten' gezet. Het gaat om het weggedeelte van het spoor naar het dorp. Als blijkt dat dit naar volle tevredenheid wordt uitge voerd. zal het college Nijman verder inschakelen. Er wordt besloten om 16.000 straatstenen te kopen. 28 augustus 1901 Ook Gedeputeerde Staten komt met een voorstel om 1200 meter van de weg naar Egmond. met daarin de slechtste plekken, te laten her stellen. De kosten worden geraamd op 4.500 gulden. De gemeente raad neemt dit voorstel ter kennisgeving aan en besluit om voort te gaan met het herbestraten zoals dat nu is begonnen door Gerrit Nijman. Door de gemeenteraad is een nieuwe verordening vastgesteld op de heffing van een Hoofdelijke Omslag. De vorige verordening dateer de al van een raadsbesluit uit 1865. Door een wet van eind 1900 is een nieuwe verordening noodzakelijk geworden. Deze belasting ten behoeve van de gemeente wordt jaarlijks geheven. Hierbij worden alle personen aangeslagen die belastingplichtig zijn en minimaal 250 gulden per jaar verdienen. Het is een soort inkomstenbelasting die wordt geheven naar de geschatte inkomsten uit arbeid, bezittingen, uitkeringen en renten, verminderd met de kosten die voor de ver werving van het inkomen gemaakt moeten worden. De zuiver be lastbare inkomens worden over een groot aantal tariefklassen ver deeld: de jaarinkomens van 25 tot 2200 gulden in 36 klassen. Het gezamenlijke bedrag van het zuivere belastbare inkomen van de inwoners is de grondslag voor het te heffen percentage. Dit percen tage is voor alle inkomens gelijk. Het totaal van de geheven belas ting moet gelijk zijn aan het bedrag dat door de gemeente voor dat jaar bij de begroting was vastgesteld. 3 september 1901 Beëdiging van de nieuw gekozen raadsleden: Wulbert Melker wordt dan herkozen als wethouder en Johan Hogenstijn komt als nieuw raadslid en neemt de plaats in van Arie Asjes. Enkele ingezetenen van vooral Noord-Bakkum (dit betrof toen het gebied in de omgeving van Hoogeweg en Limmerweg) verzoeken een spoedige verbetering van de onbegaanbare zandweg (nu de Duinweg) door bestrating of door een andere wijze van beharding van deze weg vanaf de Bakkummerweg (Heereweg) door de duinen naar Noord-Bakkum tot aan de boerderij van Jan Meijne (hoek Madeweg). Het verzoek wordt ondertekend door de bewoners van Noord-Bakkum en door verschillende middenstanders uit Castricum. die met het bezorgen van hun klanten groot belang hadden bij een verbetering van de weg. De gemeenteraad besluit om met 3 of 4 raadsleden de weg ter plaat se te gaan beoordelen. Deze beoordeling van de raadsleden ter plaat se gaf aan dat het verbeteren van de weg. zoals werd gevraagd, heel kostbaar was. De burgemeester neemt het plan op om een gesprek aan te gaan met enige heren die het verzoek hadden ingediend. Er volgt nog een verzoek van een klein groepje Noord-Bakkummers om het volgende deel van het voornoemde weggedeelte vanaf de hoek 91

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2002 | | pagina 91