zandzuiger van de Beverwijkse firma Hofland vele dagen. Samen met een tweede zandzuiger en een enorme shovel haalden de werk nemers grote hoeveelheden zand rond de Wan Chun weg. Het was een kwestie van wachten op hoog water en gunstig weer. Voor de meest actuele weersberichten nam men contact op met Radio Den Helder. In die tijd werden de volgende vragen gesteld: Zou de toeristische attractie snel verleden tijd zijn? Zouden de media, vooral de kranten, die regelmatig schreven over de weekendattractie op het strand, over andere regio-onderwerpen moeten schrijven? Konden de snackbar eigenaren vlakbij de boot nog slechts herinneringen ophalen aan de goede zaken die ze deden? Verdween de speciale 'Wan Chun'-hap van het menu van strandpaviljoen Zee- en strandzicht? Het antwoord op deze vragen luidt: nee! De kosten zouden navenant hoger worden." Rijkswaterstaat plaatste de Wan Chun op 18 november 1972 onder de wrakkenwet en dat betekende dat het schip op zo kort mogelijke termijn weg moest zijn. De Chinese reder had inmiddels 400.000. - van de verzekerings maatschappij ontvangen, een groter bedrag dan de 150.000,- geschatte schrootwaarde. Half december 1972 kocht de berger Elfrink de Wan Chun. De heer Elfrink ver klaarde publiekelijk dat het schip voor het zomerseizoen weg zou zijn. Thijs Bakker: "Wij werden, samen met enkele andere men sen. gevraagd om de wacht op het schip te betrekken. Want kijkers zagen de touwladder hangen en dachten nogal gemakkelijk dat ze wel een toertje aan boord konden ma ken. En lang niet altijd alleen om te kijken. Maar het was lang niet eenvoudig en zelfs gevaarlijk om tegen het schip op te komen. Alie en ik zijn er op geweest; één van mijn zoons hield ook regelmatig de wacht. Die kreeg van Elfrink toestemming om, als dank voor de vele hulp. de inboedel van een complete hut mee te nemen. Thijs zelfheeft er al leen een mooi ankerlicht aan overgehoudenEen oudje, voor nood. die op petroleum brandt; nog helemaal van ko per. In de loop der tijd zakte het schip steeds schever en de roest vloog er bij op. Het was een rare gewaarwording om op het schip rond te lopen: alles was even scheef. In de kombuis, die als wachtlokaaltje dienst deed. waren planken scheefin de kast gezet, zodat ze weer ho rizontaal stonden." De eerste poging de Wan Chun te bergen De firma Elfrink startte na een voorbereiding van enkele maanden in februari 1973 met de werkzaamheden rondom de Wan Chun. Rijkswaterstaat had voorafgaande aan deze graafwerkzaamheden af spraken gemaakt met de bergers. De ingrijpende werkzaamheden op het strand (zand wegspuiten) konden namelijk naast de aantasting van het strand ook gevolgen hebben voor de duinen. Elfrink beves tigde in het contract met Rijkswaterstaat dat het strand na de berging van de Wan Chun weer in oude staat zou worden hersteld. Rijkswaterstaat en gemeente Castricum troffen maatregelen om de vele nieuwsgierigen te beschermen. Men plaatste een hekwerk en er verschenen waarschuwingsborden waar werd gewezen op onder an dere drijfzandgevaar. Thijs Bakker vertelt: "De eerste palen met waarschuwingsborden waren te kort en spoelden zo weer weg als er een beetje wind kwam. Het grootste gevaar kwam van de ondermijnde kanten van de gaten." Ook op de scheepswand bevestigden mede werkers waarschuwingsaffiches voor drijfzandgevaar. Tot verbazing van verschillende toeschouwers verscheen een groot vlot met daarop de zandzuiger 'Jonge Koos' die met de gunstige stro ming precies tot naast de Wan Chun dreef. Vanaf die dag draaide de De Wan Chun wacht tot de geul diep genoeg is om in volle zee te komen. Het weer speelde net als bij andere bergingen op het Castricumse strand parten. Op 3 april 1973 raasde een storm over het land en deed alle uitgevoerde bergingswerkzaamheden teniet. De zee tilde die dag de Wan Chun weer op en zette haar 20 meter hoger op het strand neer. De losgeraakte Wan Chun overvoer op die onverwachte tocht de zandzuiger Jonge Koos. die meters diep in het zand verdween. Twee snackwagens waren total loss. Men moest weer van voren af aan beginnen. Weer een bergingspoging Dag en nacht werkten kranen en een gigantische shovel om de Wan Chun vrij te krijgen. Tenslotte lag de Wan Chun op 5 juni 1973 zo gunstig dat bergen mogelijk leek. Thijs Bakker: "Elfrink wilde eerst uittesten of de motor nog wilde lopen. Alles had een tijd stilgestaan en het zeewater had er ook geen goed aan gedaan .Met een paar man waaronder ikzelf, werd de machinekamer in bedrijf gesteld, eigenaar Elfrink was uit voorzorg al boven op het schip gebleven. Uiteindelijk was er genoeg druk aan start lucht om de motor een 'schotte geven Maar de schroef zat nog voor de helft in het zand verborgen en dat geeft veel weerstand. Nu is zo 'n grote dieselmotor voorzien van vei ligheidskleppen om de explosie binnen de perken te houden. De ene na de andere klep blies af; het leken wel explosies en het gaf een hei dens kabaal in de machinekamer. Maar de schroef kwam vrij, ze draaide en bleef draaien.' Je zag het water honderden meters ver kol- 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2001 | | pagina 3