selijke bladen van begin dit jaar stond zelfs dat er een plan zou zijn
dat voorziet in de bouw van een congrescentrum. In verband hiermee
heeft Biesterbos volgens de krant dit voorjaar het voormalige restau
rant 'De Kim' aangekocht, dat waarschijnlijk onderdeel van het con
grescentrum wordt. Kortom: de onduidelijkheid duurt voort en het is
nog maar zeer de vraag of de eerste fase van het nieuwe plateau op I
januari 2002 gereed is, zoals de oorspronkelijke planning aangeeft.
Als het zover is. zal het wel even wennen zijn. want dan pas is de
openbare parkeerplaats vlak voor de strandafgang. die reeds op een
foto uit 1926 zichtbaar is. definitief verleden tijd.
4. STRANDVERVOER
De eerste pioniers
Na de bestrating van de Zeeweg kochten onze plaatsgenoten J. Borst,
H. Twisk en Th. Veldt met elkaar een oude autobus en begonnen een
busdienst tussen dorp en strand. In die tijd was zo'n ritje een gewel
dige attractie.
Ook de ondernemende 'fietsenmaker' Jaap Lute zag wel wat in het
taxi werk. Het was opvallend dat pastoor Engering eindjaren twintig
geld leende aan de grote autoliefhebber Anton Gorter, terwijl deze
niet katholiek was, om een busje te kunnen aanschaffen voor het ver
voer van twaalf personen per rit. In 1928 kreeg Gorter echter geen
vergunning tot het innemen van een standplaats voor een luxeauto
aan stationsplein en einde Zeeweg voor een taxi-dienst, aangezien
reeds aan een ondernemer vergunning was verleend. Deze onderne
mer en eerste exploitant van het strandvervoer was de eerder ge
noemde pachter van 'Armeria', Thijs Olgers, die twee grote bussen
van het merk 'Berliet' bezat. Hij kreeg vanaf 15 juni 1929 vergun
ning voor een autobusdienst tussen het station en het strand voor een
periode van drie jaar onder bepaalde voorwaarden. Zo eindigde de
dienst op 15 september en moesten er minstens twee bussen rijden
van 20 a 24 personen. In 1934 verkocht Olgers zijn garage met toe
behoren aan Jacobus Fontijn. directeur van 'De Zeemeeuw' te Wormer.
Onder deze naam werd ook het strandvervoer tot aan de Tweede
Wereldoorlog verzorgd.
Een chauffeur aan het woord
De 84-jarige Henk Kuijs was vanaf 1934 tot 1940 elke zomer als
chauffeur werkzaam op de bus tussen station en strand. Henk begon
aanvankelijk als monteur op 18-jarige leeftijd bij Fontijn. Spoedig
mocht hij op de bus rijden, maar in verband met zijn jonge leeftijd
alleen binnen de gemeente. Nog vol trots voegt hij daaraan toe dat er
gereden werd in Chevrolet- of Opelbussen, waarin plaats was voor
zo'n 25 personen. De bussen waren van een naam voorzien, zoals
'De Jutter'. Op een oorspronkelijk zeer kleine foto herkennen we
Henk met chauffeurspet bij één van de bussen van 'De Zeemeeuw'.
Andere bekende chauffeurs die in die periode op het strand reden,
waren naast de reeds genoemde Anton Gorter: Jan Baart. Jaap Doorn,
Henk de Klerk, Piet Koomen en Piet Kuijs. En het was toen een druk
te van belang, want de meeste strandbezoekers kwamen per trein uit
Amsterdam of de Zaanstreek. Soms stonden er op een zondagmor
gen bij het station wel 5 a 6 bussen gereed, maar dit was niet genoeg
om alles in één keer te vervoeren. Zo reed Henk van half juni tot half
september dagelijks zijn ritten tussen 8.30 en 23.00 uur, zonder een
dag per week vrij te hebben. Alleen op zaterdagmorgen werd er niet
gereden, omdat dan alle bussen gewassen werden op het stations
plein. Getankt werd er dagelijks bij één van de pompen van Fontijn
op de hoek Dorpsstraat/Torenstraat, waar de merkbenzine een dub
beltje per liter kostte. Henk verdiende in die tijd 15.- per week en
pikte af en toe een fooitje mee. Dat hield echter niet over, omdat de
meeste passagiers al via de spoorwegen voor de bus betaald hadden
(een voorloper van de treintaxi).
De betalende reizigers legden voor een enkele reis naar het strand
een kwartje neer en voor een retour veertig cent. Tot hotel Borst kost
te een enkeltje vijftien cent en dit bedrag betaalde men ook vanaf
Borst tot het strand. Een rit naar het strand duurde ongeveer twintig
minuten en zondags moest men gezien de drukte meteen weer terug.
Er bestond geen vaste dienstregeling, maar het streven was om de
ritten vanaf het strand te laten aansluiten op de vertrektijden van de
treinen. Voor pauzeren was er weinig gelegenheid, maar toch ging
Henk om 12.00 uur snel even naar huis om te eten en was dan een
half uur later weer present. Als het heel warm was, werden de klap-
De eerste officiële busdienst met een 'Berliet' van Thijs Olgers in 1929.
28