selijke bladen van begin dit jaar stond zelfs dat er een plan zou zijn dat voorziet in de bouw van een congrescentrum. In verband hiermee heeft Biesterbos volgens de krant dit voorjaar het voormalige restau rant 'De Kim' aangekocht, dat waarschijnlijk onderdeel van het con grescentrum wordt. Kortom: de onduidelijkheid duurt voort en het is nog maar zeer de vraag of de eerste fase van het nieuwe plateau op I januari 2002 gereed is, zoals de oorspronkelijke planning aangeeft. Als het zover is. zal het wel even wennen zijn. want dan pas is de openbare parkeerplaats vlak voor de strandafgang. die reeds op een foto uit 1926 zichtbaar is. definitief verleden tijd. 4. STRANDVERVOER De eerste pioniers Na de bestrating van de Zeeweg kochten onze plaatsgenoten J. Borst, H. Twisk en Th. Veldt met elkaar een oude autobus en begonnen een busdienst tussen dorp en strand. In die tijd was zo'n ritje een gewel dige attractie. Ook de ondernemende 'fietsenmaker' Jaap Lute zag wel wat in het taxi werk. Het was opvallend dat pastoor Engering eindjaren twintig geld leende aan de grote autoliefhebber Anton Gorter, terwijl deze niet katholiek was, om een busje te kunnen aanschaffen voor het ver voer van twaalf personen per rit. In 1928 kreeg Gorter echter geen vergunning tot het innemen van een standplaats voor een luxeauto aan stationsplein en einde Zeeweg voor een taxi-dienst, aangezien reeds aan een ondernemer vergunning was verleend. Deze onderne mer en eerste exploitant van het strandvervoer was de eerder ge noemde pachter van 'Armeria', Thijs Olgers, die twee grote bussen van het merk 'Berliet' bezat. Hij kreeg vanaf 15 juni 1929 vergun ning voor een autobusdienst tussen het station en het strand voor een periode van drie jaar onder bepaalde voorwaarden. Zo eindigde de dienst op 15 september en moesten er minstens twee bussen rijden van 20 a 24 personen. In 1934 verkocht Olgers zijn garage met toe behoren aan Jacobus Fontijn. directeur van 'De Zeemeeuw' te Wormer. Onder deze naam werd ook het strandvervoer tot aan de Tweede Wereldoorlog verzorgd. Een chauffeur aan het woord De 84-jarige Henk Kuijs was vanaf 1934 tot 1940 elke zomer als chauffeur werkzaam op de bus tussen station en strand. Henk begon aanvankelijk als monteur op 18-jarige leeftijd bij Fontijn. Spoedig mocht hij op de bus rijden, maar in verband met zijn jonge leeftijd alleen binnen de gemeente. Nog vol trots voegt hij daaraan toe dat er gereden werd in Chevrolet- of Opelbussen, waarin plaats was voor zo'n 25 personen. De bussen waren van een naam voorzien, zoals 'De Jutter'. Op een oorspronkelijk zeer kleine foto herkennen we Henk met chauffeurspet bij één van de bussen van 'De Zeemeeuw'. Andere bekende chauffeurs die in die periode op het strand reden, waren naast de reeds genoemde Anton Gorter: Jan Baart. Jaap Doorn, Henk de Klerk, Piet Koomen en Piet Kuijs. En het was toen een druk te van belang, want de meeste strandbezoekers kwamen per trein uit Amsterdam of de Zaanstreek. Soms stonden er op een zondagmor gen bij het station wel 5 a 6 bussen gereed, maar dit was niet genoeg om alles in één keer te vervoeren. Zo reed Henk van half juni tot half september dagelijks zijn ritten tussen 8.30 en 23.00 uur, zonder een dag per week vrij te hebben. Alleen op zaterdagmorgen werd er niet gereden, omdat dan alle bussen gewassen werden op het stations plein. Getankt werd er dagelijks bij één van de pompen van Fontijn op de hoek Dorpsstraat/Torenstraat, waar de merkbenzine een dub beltje per liter kostte. Henk verdiende in die tijd 15.- per week en pikte af en toe een fooitje mee. Dat hield echter niet over, omdat de meeste passagiers al via de spoorwegen voor de bus betaald hadden (een voorloper van de treintaxi). De betalende reizigers legden voor een enkele reis naar het strand een kwartje neer en voor een retour veertig cent. Tot hotel Borst kost te een enkeltje vijftien cent en dit bedrag betaalde men ook vanaf Borst tot het strand. Een rit naar het strand duurde ongeveer twintig minuten en zondags moest men gezien de drukte meteen weer terug. Er bestond geen vaste dienstregeling, maar het streven was om de ritten vanaf het strand te laten aansluiten op de vertrektijden van de treinen. Voor pauzeren was er weinig gelegenheid, maar toch ging Henk om 12.00 uur snel even naar huis om te eten en was dan een half uur later weer present. Als het heel warm was, werden de klap- De eerste officiële busdienst met een 'Berliet' van Thijs Olgers in 1929. 28

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2001 | | pagina 28