wel 0,45 per dag worden betaald. Het basisloon was laag, maar het
was natuurlijk de kunst 0111 zoveel mogelijk fooien binnen te halen.
In die tijd kon dat bij fraai strandweer oplopen tot zo'n 20,- per dag,
vooral dankzij gulle automobilisten die een gulden gaven en de rest
lieten zitten. De leiding over de fietsen- en brommerstalling was in
handen van de alom bekende opa Nuyens en Pé Valkering, terwijl
Jaap Zonneveld de scepter zwaaide over de auto's. Al deze mede
werkers woonden in Limmen. Later nam Luc Holst, een medewer
ker van het aannemingsbedrijf, de taken van opa Nuyens en Pé
Valkering over. Als de dag van gisteren weet ik nog dat ik de eige
naar van een lelijke eend terug moest geven van een gulden en ik van
het wisselgeld een stuiver in het zand liet vallen. De automobilist
sprong toen uit z'n auto, maakte veel stampij en stond erop dat hij
die stuiver kreeg. Hierop kwam Jaap Zonneveld aangelopen en zei
tegen me: 'Geef die vijf cent maar. want deze man is vast een arts.
advocaat of notaris'. Ook kan ik mij goed herinneren dat het par
keerterrein halverwege de dag vol was en nieuwe bezoekers pas door
gelaten mochten worden als er weer auto's weggingen. Het gebeur
de dan wel dat men mij 2,50 bood voor een kaartje, ondanks dat er
geen ruimte was. Deze verleiding kon ik niet altijd weerstaan met als
gevolg dat Jaap door zijn walkie-talkie schreeuwde dat alles verder
op vastliep.
In 1967 werd de parkeernood echter zo schrijnend, dat men besloot
het terrein, 'Commissarisveld' geheten en gelegen onderaan de 'Kluft'
naast de parkeerplaats tegenover het kampeerterrein Bakkum, te ge
bruiken als extra parkeergelegenheid als het boven vol was. Dit be
tekende dat automobilisten hun passagiers en bagage bij de strand-
ingang moesten uitladen en na het wegzetten van hun auto op het
Commissarisveld met een taxibusje gratis weer naar boven werden
gebracht. Biesterbos bekostigde dit vervoeren het taxibedrijf Tervoort
kreeg hiervoor de opdracht. Men betaalde alleen 0.60 voor het stal
len van een auto. hetzelfde tarief als op de parkeerplaats nabij het
strand. De verwijzing naar het Commissarisveld werd op een kaart
je toegelicht. Ondanks deze sympathieke oplossing voor het par
keerprobleem gaf deze regeling vanzelfsprekend aanleiding tot een
hoop gepuf en gefoeter.
Weldra konden gemeente en PWN er niet meer onder uit om het aan
tal parkeerplaatsen aan het strand fors uit te breiden, wat resulteerde
in de aanleg van een groot parkeerterrein in de duinen links van het
plateau, dat plaats biedt aan circa 1.800 auto's. Op een luchtfoto van
voor die tijd is te zien dat er op de plaats waar nu het grote parkeer
terrein ligt. een klein duinmeertje was. Burgemeester Van Boxtel ver
richtte de eerste shovel handeling voor het nieuwe parkeerterrein, dat
op 10 april 1971 werd geopend. Voorde aanleg moesten twee duin
pannen worden geëgaliseerd. Het totale terrein beslaat een ruimte
van maar liefst vijftigduizend vierkante meter. Alhoewel men daar
tegenwoordig voor parkeren 7.50 per dag betaalt, heeft men nog
geen garantie dat altijd op echt zomerse zondagen een plekje kan
worden bemachtigd.
Bestemmings- en bouwplannen
In 1939 liet het college de gemeenteraad weten dat het al enige tijd
een plan in beraad had tot het aanleggen van een boulevard. Daaraan
werd toegevoegd dat een boulevard de belangrijkheid van Castricum
als badplaats ten zeerste zou bevorderen en ten aanzien van de werk
loosheid het plan bezien moest worden als plan tot blijvende werk
verruiming. De boulevard is er echter nooit gekomen, evenals de
bouw van vakantievilla's of een hotel, waarover jarenlang uitgebreide
correspondentie tussen verschillende partijen is gevoerd.
Rijkswaterstaat verzocht het college in 1962 het uitbreidingsplan in
grijpend te wijzigen met het oog op de belangen van de zeewerende
taak van het voorste duinterrein. Vervolgens kreeg het stedebouw
kundig adviesbureau van de gemeente Castricum de opdracht voor
het ontwerpen van een nieuw plan, dat als bestemmingsplan 'Castricum
aan Zee' op 25 oktober 1966 door de gemeenteraad werd vastgesteld.
Het plan voorzag in de bouw van een hotel c.q. pension, enkele win
kels en twee grote parkeerterreinen voor totaal circa 1.300 auto's.
Aan het plan werd bij besluit van 11 april 1967 goedkeuring gehecht
door Gedeputeerde Staten met de aantekening dat ook voor het duin
gebied, dat door het PWN wordt beheerd, een bestemmingsplan moest
worden voorbereid.
Aannemer Biesterbos toonde interesse in de uitvoering van de plan
nen en logischerwijs werd er met hem onderhandeld, aangezien hij
de oudste rechten bezat op een groot deel van de benodigde grond.
In 1968 is er een opvallend plan voor Castricum aan Zee in opdracht
van Biesterbos door prof. Holt ontwikkeld. Het plan voorzag naast
uitbreiding van parkeergelegenheid in een bebouwing rondom een
centraal ontvangstplein. In 1969 was er echter aanleiding 0111 het be
stemmingsplan te herzien, onder andere in verband met een gewenste
nieuwe situatie van het hotel, een wijziging in de opzet van de win
keltjes en een verbeterde tracering van de Zeeweg. Op 25 februari
1971 werd het nieuwe bestemmingsplan door de raad vastgesteld en
Gedeputeerde Staten gaven hieraan op 6 april 1972 goedkeuring.
Maar vervolgens lag de ontwikkeling van het strandplateau in dat
jaar finaal op één oor. Biesterbos zag er geen gat meer in vanwege
het ontbreken van een elektriciteitskabel tussen Bakkum en het strand-
gebied. In de vooroorlogse jaren lager wel een voedingskabel, maar
die is in 1940 weggehaald om zodoende de bezetters een voet dwars
te zetten.
Bij brief van 15 juni 1977 aan het gemeentebestuur
spreekt de VVV haar grote verontrusting uit over de
voortdurende slechte situatie op het strandplateau en
verzoekt met klem op korte termijn aan de strandaf-
gang tot constructieve daden te komen.
Najaren touwtrekken en het maken van diverse plan
nen hebben Biesterbos Planontwikkeling, PWN en
de gemeente eindelijk op 12 juli 2000 een overeen
komst gesloten over de herinrichting van het strand
plateau De overeenkomst houdt in dat een verhoogd
autovrij strandplateau wordt gerealiseerd in de eer
ste fase en er een betere voorziening komt voor fiet
sers. Let wel: er komt een stalling voor ongeveer dui
zend fietsen, terwijl een advertentie uit een krant van
1 juli 1933 vermeldt dat de overdekte rijwielstalling
van Biesterbos al plaats biedt voor 3.000 rijwielen.
In de tweede fase zou er een paviljoen met een edu
catief/cultureel karakter worden gebouwd. I11 de plaat-
Plan voor Castricum aan Zee uit 1968.
27