wel 0,45 per dag worden betaald. Het basisloon was laag, maar het was natuurlijk de kunst 0111 zoveel mogelijk fooien binnen te halen. In die tijd kon dat bij fraai strandweer oplopen tot zo'n 20,- per dag, vooral dankzij gulle automobilisten die een gulden gaven en de rest lieten zitten. De leiding over de fietsen- en brommerstalling was in handen van de alom bekende opa Nuyens en Pé Valkering, terwijl Jaap Zonneveld de scepter zwaaide over de auto's. Al deze mede werkers woonden in Limmen. Later nam Luc Holst, een medewer ker van het aannemingsbedrijf, de taken van opa Nuyens en Pé Valkering over. Als de dag van gisteren weet ik nog dat ik de eige naar van een lelijke eend terug moest geven van een gulden en ik van het wisselgeld een stuiver in het zand liet vallen. De automobilist sprong toen uit z'n auto, maakte veel stampij en stond erop dat hij die stuiver kreeg. Hierop kwam Jaap Zonneveld aangelopen en zei tegen me: 'Geef die vijf cent maar. want deze man is vast een arts. advocaat of notaris'. Ook kan ik mij goed herinneren dat het par keerterrein halverwege de dag vol was en nieuwe bezoekers pas door gelaten mochten worden als er weer auto's weggingen. Het gebeur de dan wel dat men mij 2,50 bood voor een kaartje, ondanks dat er geen ruimte was. Deze verleiding kon ik niet altijd weerstaan met als gevolg dat Jaap door zijn walkie-talkie schreeuwde dat alles verder op vastliep. In 1967 werd de parkeernood echter zo schrijnend, dat men besloot het terrein, 'Commissarisveld' geheten en gelegen onderaan de 'Kluft' naast de parkeerplaats tegenover het kampeerterrein Bakkum, te ge bruiken als extra parkeergelegenheid als het boven vol was. Dit be tekende dat automobilisten hun passagiers en bagage bij de strand- ingang moesten uitladen en na het wegzetten van hun auto op het Commissarisveld met een taxibusje gratis weer naar boven werden gebracht. Biesterbos bekostigde dit vervoeren het taxibedrijf Tervoort kreeg hiervoor de opdracht. Men betaalde alleen 0.60 voor het stal len van een auto. hetzelfde tarief als op de parkeerplaats nabij het strand. De verwijzing naar het Commissarisveld werd op een kaart je toegelicht. Ondanks deze sympathieke oplossing voor het par keerprobleem gaf deze regeling vanzelfsprekend aanleiding tot een hoop gepuf en gefoeter. Weldra konden gemeente en PWN er niet meer onder uit om het aan tal parkeerplaatsen aan het strand fors uit te breiden, wat resulteerde in de aanleg van een groot parkeerterrein in de duinen links van het plateau, dat plaats biedt aan circa 1.800 auto's. Op een luchtfoto van voor die tijd is te zien dat er op de plaats waar nu het grote parkeer terrein ligt. een klein duinmeertje was. Burgemeester Van Boxtel ver richtte de eerste shovel handeling voor het nieuwe parkeerterrein, dat op 10 april 1971 werd geopend. Voorde aanleg moesten twee duin pannen worden geëgaliseerd. Het totale terrein beslaat een ruimte van maar liefst vijftigduizend vierkante meter. Alhoewel men daar tegenwoordig voor parkeren 7.50 per dag betaalt, heeft men nog geen garantie dat altijd op echt zomerse zondagen een plekje kan worden bemachtigd. Bestemmings- en bouwplannen In 1939 liet het college de gemeenteraad weten dat het al enige tijd een plan in beraad had tot het aanleggen van een boulevard. Daaraan werd toegevoegd dat een boulevard de belangrijkheid van Castricum als badplaats ten zeerste zou bevorderen en ten aanzien van de werk loosheid het plan bezien moest worden als plan tot blijvende werk verruiming. De boulevard is er echter nooit gekomen, evenals de bouw van vakantievilla's of een hotel, waarover jarenlang uitgebreide correspondentie tussen verschillende partijen is gevoerd. Rijkswaterstaat verzocht het college in 1962 het uitbreidingsplan in grijpend te wijzigen met het oog op de belangen van de zeewerende taak van het voorste duinterrein. Vervolgens kreeg het stedebouw kundig adviesbureau van de gemeente Castricum de opdracht voor het ontwerpen van een nieuw plan, dat als bestemmingsplan 'Castricum aan Zee' op 25 oktober 1966 door de gemeenteraad werd vastgesteld. Het plan voorzag in de bouw van een hotel c.q. pension, enkele win kels en twee grote parkeerterreinen voor totaal circa 1.300 auto's. Aan het plan werd bij besluit van 11 april 1967 goedkeuring gehecht door Gedeputeerde Staten met de aantekening dat ook voor het duin gebied, dat door het PWN wordt beheerd, een bestemmingsplan moest worden voorbereid. Aannemer Biesterbos toonde interesse in de uitvoering van de plan nen en logischerwijs werd er met hem onderhandeld, aangezien hij de oudste rechten bezat op een groot deel van de benodigde grond. In 1968 is er een opvallend plan voor Castricum aan Zee in opdracht van Biesterbos door prof. Holt ontwikkeld. Het plan voorzag naast uitbreiding van parkeergelegenheid in een bebouwing rondom een centraal ontvangstplein. In 1969 was er echter aanleiding 0111 het be stemmingsplan te herzien, onder andere in verband met een gewenste nieuwe situatie van het hotel, een wijziging in de opzet van de win keltjes en een verbeterde tracering van de Zeeweg. Op 25 februari 1971 werd het nieuwe bestemmingsplan door de raad vastgesteld en Gedeputeerde Staten gaven hieraan op 6 april 1972 goedkeuring. Maar vervolgens lag de ontwikkeling van het strandplateau in dat jaar finaal op één oor. Biesterbos zag er geen gat meer in vanwege het ontbreken van een elektriciteitskabel tussen Bakkum en het strand- gebied. In de vooroorlogse jaren lager wel een voedingskabel, maar die is in 1940 weggehaald om zodoende de bezetters een voet dwars te zetten. Bij brief van 15 juni 1977 aan het gemeentebestuur spreekt de VVV haar grote verontrusting uit over de voortdurende slechte situatie op het strandplateau en verzoekt met klem op korte termijn aan de strandaf- gang tot constructieve daden te komen. Najaren touwtrekken en het maken van diverse plan nen hebben Biesterbos Planontwikkeling, PWN en de gemeente eindelijk op 12 juli 2000 een overeen komst gesloten over de herinrichting van het strand plateau De overeenkomst houdt in dat een verhoogd autovrij strandplateau wordt gerealiseerd in de eer ste fase en er een betere voorziening komt voor fiet sers. Let wel: er komt een stalling voor ongeveer dui zend fietsen, terwijl een advertentie uit een krant van 1 juli 1933 vermeldt dat de overdekte rijwielstalling van Biesterbos al plaats biedt voor 3.000 rijwielen. In de tweede fase zou er een paviljoen met een edu catief/cultureel karakter worden gebouwd. I11 de plaat- Plan voor Castricum aan Zee uit 1968. 27

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2001 | | pagina 27