HF
-Lfc-'i
Veel toeschouwers bij de halve marathon
in januari.
3. STRANDPLATEAU
Stallingen en parkeerterreinen
Het strandplateau heeft tot heden aanleiding gegeven tot uitvoerige
discussies in de gemeentelijke en provinciale politiek. Dit verklaart
het feit dat er. behoudens de parkeergelegenheid,
eigenlijk niet zo heel veel is veranderd sinds de be
ginperiode van het strandleven. Een van de rede
nen hiervan is dat het PWN als eigenaar van de
omliggende gronden de nodige bezwaren had te
gen uitbreidingsplannen in verband met de aan
tasting van het natuurlijke karakter en milieu van
dit gebied. Toch was het al in 1933 dat Maarten
Biesterbos uit Limmen de gelegenheid werd ge
boden om een heuse parkeergarage bij het strand
te bouwen. In dit gebouw was plaats voor een veer
tigtal auto's op de begane grond en in de kelder
daaronder konden circa 3.000 fietsen worden ge
stald. Naast de garage was ook een parkeerplaats
waar nog eens 200 automobielen konden worden
geparkeerd.
Een gedurfde onderneming dus, als je bedenkt dat
de auto in die dagen nog lang geen algemeen ge
bruikt vervoermiddel was.
De fietsenstalling en de parkeergarage werden, evenals het badho
tel. in de oorlogsjaren gesloopt. Omstreeks 1950 werden de eerstge
noemde gebouwen op de fundamenten van de oude gebouwen op
nieuw opgericht, met dit verschil dat de indertijd aanwezige woning
aan de noordzijde niet meer is teruggekomen.
Het strandplateau in 1927 met op de achtergrond 'Armeria'.
Nadat er een nieuwe parkeerplaats bij de politie
post aan de noordkant van het eind van de Zeeweg
was aangelegd, deed de parkeergarage nog slechts
dienst als fietsen- en later ook brommerstalling.
De exploitatie van alle stallingen bleef in handen
van de firma Biesterbos onder leiding van zoon
Jan. die als aannemer in de jaren '50 en '60 een
groot deel van de woningen in de Castricumse
nieuwbouwwijken voor zijn rekening nam.
Op 15-jarige leeftijd begon ik in de zomer van 1964
als vakantiebaantje aan het strand met de kaart
verkoop bij de fietsen, brommers en later auto's.
Het stallen van een fiets kostte toen een dubbeltje,
een brommer een kwartje en voor een auto moest
De parkeergarage van Maarten Biesterbos
in 1933.
26