bemanningsleden zouden alsnog als verzopen katten aan de vaste wal komen." Vanaf het strand lukte het Dirk van Noordt. adjunct inspecteur van de KNZHRM, om op de Wan Chun te komen en uit te leggen wat er met de lijnen moest gebeuren. "Om 9.00 uur gleed de eerste man naar de vaste wal en anderhalf uur later kwam de laatste van het schip. De kapitein en de marconist bleven echter achter en konden er pas laat in de middag toe gebracht worden om zich in veiligheid te stellen. Welgeteld zijn er 29 mensen gered en sindsdien is er niet meer zo 'n grote actie geweest met een wippertoestel. Thijs Bakker bracht de bemanning met zijn terreinwagen, geschikt voor strand- en duinritten, naar café De Zon in Wijk aan Zee voor de eerste opvang. Daar kon de geschrokken bemanning bijkomen. Ondertussen konden de redders wel een opkikkertje gebruiken en in eengedoken achter de duinen ging een fles cognac broederlijk van hand tot hand. Pas vele uren later verlieten de laatst achtergebleven bemanningsle den, de kapitein en de marconist, het schip. De stranding van de Wan Chun kwam op radio- en tv-journaals en direct trokken drommen nieuwsgierigen naar het strand. Dilemma voor Rijkswaterstaat Diverse bergingsfirma's maakten zich op om de berging te verzor gen. Zij meenden reële kansen te hebben het schip te bergen, te meer nu het schip nauwelijks schade had opgelopen. "In eerste instantie kwamen er runners van de firma Wijsmuller aan boord. Thijs Bakker noemt ze moderne zeerovers, die aan boord ko men om te kijken wat er van waarde aan het schip is. Het lag na tuurlijk in de bedoeling om het te bergen. Wijsmuller was er echter huiverig voor, want het lag achter drie zandbanken, hoog op de kust. 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2001 | | pagina 16