1
Nieuwsgierige duikers
Als Wan Chun slechts één reis
De duikers van de Castricumse duikvereniging Lamentijn bezoeken
jaarlijks de verschillende wrakken voor de Castricumse kust. Bert
Zandbergen, voormalig lid van de duikvereniging. heeft al vele ma
len bij hoog water een duikbezoek aan de Salamander gebracht. De
twee patrijspoorten die hij met zijn metgezellen vakkundig had los
gemaakt. moest hij aan Jaap Hofland, de berger, overgedragen. De
Salamander bezoekt hij niet zo vaak meer; echter wel andere wrak
ken voor de Castricumse kust. zoals de Deense Lotte Skou en de
Sandbergen.
Ook in 2001 ligt de Salamander als een enorm amfibisch zeedier in
het zeewater bij paal 45. Bij oostenwind en laag water is het moge
lijk op het dek te lopenDe Salamander ligt er nog goed en zal er wel
altijd blijven liggen.
Het huidige wrak bij laag water.
De eerste en enige reis onder de naam Wan Chun startte in novem
ber 1972 vanuit Kristiansand in Noorwegen. De 27-koppige Chinese
bemanning onder leiding van kapitein Yang Tzong Hwa zou eerst
olie bunkeren in IJmuiden en vervolgens doorvaren naar Duinkerken
(Frankrijk) om de eerste lading in te nemen.
De loodsdienst van IJmuiden staakte 12 november 1972 zijn werk
vanwege het slechte weer. De bemanning van de Wan Chun gooide
daarom voor IJmuiden de ankers uit en wachtte buitengaats op bete
re omstandigheden. Echter een geweldige storm sloeg het schip van
zijn ankers. Het schip werd speelbal van de golven en dreef in noor
delijke richting. De reddingsploegen van Egmond en Wijk aan Zee
rukten onmiddellijk uit na de oproep van de kustwacht. Het team van
de reddingsmaatschappij uit Wijk aan Zee nam als eerste waar. dat
de Wan Chun bij kilometerpaal 47 te Castricum gestrand was.
Thijs Bakker maakte de stranding van de Wan Chun van nabij mee:
Het was donker en smerig weer; de zee stond tegen de duinen aan
Op het strand konden we niet aan de gang. maar wij wilden wel even
kijken of er nog wat te beleven viel. Vanaf de duin
toppen zag een van de jongens dat er een schip in de
branding lag. Door het slechte zicht was niet goed te
zien waar het op de kust zou komen. De een zei paal
46, een ander dacht dat het heel in Heemskerk was.
Uiteindelijk gingen ze maar door het duin naar paal
47. Dat was raak; we vonden de auto van de red
dingsbrigade die in de duinen vast was komen te zit
ten. De mensen van de brigade hadden er nog een
hele sjouw aan om het toestel ter hoogte van het schip
te brengen. Ze konden de (Chinese) bemanning aan
de reling zien staan."
De iets later gearriveerde Egmonders hielpen de Wijk
aan Zeeërs bij de reddingswerkzaamheden. Een knap
staaltje vakmanschap leverde de heer Antoon van der
Mey, die ondanks de storm slechts één schot nodig
had om de lijn van het wippertoestel op de Wan Chun
te schieten. De Chinese bemanning wist eerst niet wat
te doen met die reddingslijn, omdat zij de Engelse
gebruiksaanwijzing niet konden lezen.
Thijs Bakker: "De reddingslijn moet hoog. bijvoor
beeld aan de mast vastgemaakt worden, maar zij
maakten de lijn aan de reling vast. Die kwam op die
manier niet hoog genoeg boven het water uit en de
2. WAN CHUN ENKELE JAREN OP CASTRICUMS STRAND
kzaamhe-
bijna ge-
rbereidin-
d voor on-
mderzoek
I ijzer zou
gebracht,
a geld op-
in de nieu-
een slecht
eren 'Niet
n.
lip en kon
ken brand
t vol voor
getest; de
rgingspo-
Het Chinese vrachtschip Wan Chun (goede
zomer) strandt op 13 november 1972 op de
Castricumse kust.
De geschiedenis van het schip tot de stranding
Op de scheepswerf in Malmö (Zweden) vond in 1945
de tewaterlating van het koelschip Pacific Express plaats.
Het schip was al in 1939 op stapel gezet maar de Tweede
Wereldoorlog vertraagde de bouw van het schip; het
Zweedse staal was voor andere doeleinden nodig. De
ondernemer Erling Hansen uit Kristiansand Noorwegen
kocht in 1964 het 3750 ton zware schip met een lengte
van ruim 117 meter en doopte het 'Ranada'In 1971
kwam de Ranada vooreen sloopprijs in handen van de
Taiwanees Wan Lung. die de naam in Wan Chun wij
zigde. Wan Chun betekent 'goede zomer'. De Wan Lung
Navigation Company plaatste het schip onder Panamese
vlag en zou het eveneens als koelschip inzetten.
13