1 Nieuwsgierige duikers Als Wan Chun slechts één reis De duikers van de Castricumse duikvereniging Lamentijn bezoeken jaarlijks de verschillende wrakken voor de Castricumse kust. Bert Zandbergen, voormalig lid van de duikvereniging. heeft al vele ma len bij hoog water een duikbezoek aan de Salamander gebracht. De twee patrijspoorten die hij met zijn metgezellen vakkundig had los gemaakt. moest hij aan Jaap Hofland, de berger, overgedragen. De Salamander bezoekt hij niet zo vaak meer; echter wel andere wrak ken voor de Castricumse kust. zoals de Deense Lotte Skou en de Sandbergen. Ook in 2001 ligt de Salamander als een enorm amfibisch zeedier in het zeewater bij paal 45. Bij oostenwind en laag water is het moge lijk op het dek te lopenDe Salamander ligt er nog goed en zal er wel altijd blijven liggen. Het huidige wrak bij laag water. De eerste en enige reis onder de naam Wan Chun startte in novem ber 1972 vanuit Kristiansand in Noorwegen. De 27-koppige Chinese bemanning onder leiding van kapitein Yang Tzong Hwa zou eerst olie bunkeren in IJmuiden en vervolgens doorvaren naar Duinkerken (Frankrijk) om de eerste lading in te nemen. De loodsdienst van IJmuiden staakte 12 november 1972 zijn werk vanwege het slechte weer. De bemanning van de Wan Chun gooide daarom voor IJmuiden de ankers uit en wachtte buitengaats op bete re omstandigheden. Echter een geweldige storm sloeg het schip van zijn ankers. Het schip werd speelbal van de golven en dreef in noor delijke richting. De reddingsploegen van Egmond en Wijk aan Zee rukten onmiddellijk uit na de oproep van de kustwacht. Het team van de reddingsmaatschappij uit Wijk aan Zee nam als eerste waar. dat de Wan Chun bij kilometerpaal 47 te Castricum gestrand was. Thijs Bakker maakte de stranding van de Wan Chun van nabij mee: Het was donker en smerig weer; de zee stond tegen de duinen aan Op het strand konden we niet aan de gang. maar wij wilden wel even kijken of er nog wat te beleven viel. Vanaf de duin toppen zag een van de jongens dat er een schip in de branding lag. Door het slechte zicht was niet goed te zien waar het op de kust zou komen. De een zei paal 46, een ander dacht dat het heel in Heemskerk was. Uiteindelijk gingen ze maar door het duin naar paal 47. Dat was raak; we vonden de auto van de red dingsbrigade die in de duinen vast was komen te zit ten. De mensen van de brigade hadden er nog een hele sjouw aan om het toestel ter hoogte van het schip te brengen. Ze konden de (Chinese) bemanning aan de reling zien staan." De iets later gearriveerde Egmonders hielpen de Wijk aan Zeeërs bij de reddingswerkzaamheden. Een knap staaltje vakmanschap leverde de heer Antoon van der Mey, die ondanks de storm slechts één schot nodig had om de lijn van het wippertoestel op de Wan Chun te schieten. De Chinese bemanning wist eerst niet wat te doen met die reddingslijn, omdat zij de Engelse gebruiksaanwijzing niet konden lezen. Thijs Bakker: "De reddingslijn moet hoog. bijvoor beeld aan de mast vastgemaakt worden, maar zij maakten de lijn aan de reling vast. Die kwam op die manier niet hoog genoeg boven het water uit en de 2. WAN CHUN ENKELE JAREN OP CASTRICUMS STRAND kzaamhe- bijna ge- rbereidin- d voor on- mderzoek I ijzer zou gebracht, a geld op- in de nieu- een slecht eren 'Niet n. lip en kon ken brand t vol voor getest; de rgingspo- Het Chinese vrachtschip Wan Chun (goede zomer) strandt op 13 november 1972 op de Castricumse kust. De geschiedenis van het schip tot de stranding Op de scheepswerf in Malmö (Zweden) vond in 1945 de tewaterlating van het koelschip Pacific Express plaats. Het schip was al in 1939 op stapel gezet maar de Tweede Wereldoorlog vertraagde de bouw van het schip; het Zweedse staal was voor andere doeleinden nodig. De ondernemer Erling Hansen uit Kristiansand Noorwegen kocht in 1964 het 3750 ton zware schip met een lengte van ruim 117 meter en doopte het 'Ranada'In 1971 kwam de Ranada vooreen sloopprijs in handen van de Taiwanees Wan Lung. die de naam in Wan Chun wij zigde. Wan Chun betekent 'goede zomer'. De Wan Lung Navigation Company plaatste het schip onder Panamese vlag en zou het eveneens als koelschip inzetten. 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2001 | | pagina 15