De firma Scholte poogt in 1938 vergeefs de boot te bergen.
Dit gebeurde te ondoordacht en het schip scheurde open. Het be
hoorlijk gehavende schip was verloren en werd door de firma Kemp
uit Santpoort gesloopt.
Nieuwste apparatuur ingezet om Salamander te bergen
De gemeente Castricum was blij dat de firma Hofland Salvage BV in
1980 brood zag in de berging van de Salamander. Het leek er op dat
zij de Salamander vlot kon trekken. De verbeterde technische appara
tuur, zware pompen en graafmachines en grotere kennis maakten het
aannemelijk dat zij zouden slagen. De firma Hofland zette verschil
lende nieuwe, zelfbedachte en geconstrueerde machines in. De ber
ging van de Salamander was voor Hofland een prima testcase voor de
nieuwe apparatuur. Er werd een gesloten dam rondom de Salamander
opgeworpen. In die binnenzee zogen zware pompen het zeewater weg.
De Salamander lag nog voor het grootste deel in het zand. De speci
aal ontwikkelde zandzuiger wist de Salamander verder zandvrij te ma
ken en daar lag het schip zo goed als droog op de zandbodem.
teressante klus omdat zij vernamen dat naast de dikke
stalen bepantsering ook koper aan boord was.
Thijs Bakker vertelt: 'De tweede keer dat er een po
ging werd ondernomen was door de firma Scholte,
eigenlijk een oud-ijzerhandelNa de oorlog hadden
die het hete Noordzeekanaal leeggevist. Daar lag een
enorme hoeveelheid troep in van oorlogsmateriaal
etc. Daarna begonnen ze met wrakken van schepen.
Ze hebben vier van de zeven ruimen leeggezogen. Alie
en ik zijn ook toen in de Salamander geweest. Het is
een vreselijke misser voor die firma geworden; ze zijn
er veel geld aan kwijt geraakt. Maar het was wel een
enorm leuke tijd.
Na enige tijd verbleven de Scholte's vaak bij Thijs en
Alie. Thijs: "Uiteindelijk streek de hele groep bij ons
neer. Tot zelfs de oudere vennoot aan toe. die niet meer
meewerkte, maar met z'n vrouw overkwam om het
weekeinde bij z'n kinderen door te brengen. Van de
ploeg bleef de helft in het weekeinde over om op het
werk te passen, terwijl de andere helft naar huis ging.
Door stormen en woeste zeeën staakten de mannen
van Scholte na maanden de berging van de
Salamander. Opnieuw gebeurde er een hele tijd niets
In 1980 tracht de firma Hofland met speciale apparatuur de
Salamander te bergen.
Garnalenkotter strandt op de Salamander
De vissers op de garnalenkotter ZK 10 uit Zoutkamp voeren op 9 de
cember 1970 in rustig weer 's middag met uitstaande netten erg dicht
langs de Salamander. Het was hen bekend dat met name gul (een zee
vis) graag in en om wrakken zwemt. Een haal boven de Salamander
zou een aardige portie vis opleveren. De netten haakten zich echter
vast in de Salamander en de kotter kwam op de Salamander tot stil
stand. Een schipper van een andere kotter seinde dat een kotter was
gestrand.
Vanuit IJmuiden voer de reddingsboot Johanna Louisa en vanuit
Egmond aan Zee vertrok de reddingsboot Ubbo met een lijnwerp- en
wipperploeg. (Een wipperploeg schiet een sterk touw (lijn) naar een
gestrand schip. De lijn dient zo hoog als mogelijk te worden beves
tigd. Met behulp van een speciaal tuig (broek) kunnen mensen en
materialen naar de redders worden gehaald). Door het lage tij kwam
het schip droog te liggen en zakte op één kant. De lijnwerp- en wip
perploeg was snel ter plaatste en bracht een lijn over, maar de twee
opvarenden van de ZK 10 kozen ervoor aan boord te worden geno
men van de Johanna Louisa en voeren mee naar IJmuiden.
Met een sleepboot wilde men de ZK 10 van de Salamander trekken.
Bert Snijders, wrakkenspecialist en betrokken bij de werkzaamhe
den van de firma Hofland, spreekt met weemoed over de bijna ge
slaagde poging het schip te bergen. Hij had tijdens de voorbereidin
gen voor de berging materiaalmonsters van de scheepswand voor on
derzoek naar Duitsland gestuurd. De resultaten van dat onderzoek
maakten de berging aantrekkelijk. Op de markt voor oud ijzer zou
het schip toentertijd ongeveer 175.000.- hebben opgebracht.
Daarnaast zouden de twee bronzen lanceerinrichtingen extra geld op
leveren. Hofland leek meer geïnteresseerd in de werking van de nieu
we apparaten dan het welslagen van de berging. Het was een slecht
werkseizoen. Op de werkstaat noteerde Bert Snijder vele keren 'Niet
werkzaam weer', meestal door storm of hevige regenbuien.
In een stevige storm vulde de zee de kuil rondom het schip en kon
men weer van voren af beginnen. Toen overschietende vonken brand
in de motor van de zandzuiger veroorzaakten, was de maat vol voor
Hofland; de schadepost werd te hoog én er was voldoende getest; de
werkzaamheden werden gestaakt. Daarna zijn er geen bergingspo
gingen meer ondernomen.
12