De firma Scholte poogt in 1938 vergeefs de boot te bergen. Dit gebeurde te ondoordacht en het schip scheurde open. Het be hoorlijk gehavende schip was verloren en werd door de firma Kemp uit Santpoort gesloopt. Nieuwste apparatuur ingezet om Salamander te bergen De gemeente Castricum was blij dat de firma Hofland Salvage BV in 1980 brood zag in de berging van de Salamander. Het leek er op dat zij de Salamander vlot kon trekken. De verbeterde technische appara tuur, zware pompen en graafmachines en grotere kennis maakten het aannemelijk dat zij zouden slagen. De firma Hofland zette verschil lende nieuwe, zelfbedachte en geconstrueerde machines in. De ber ging van de Salamander was voor Hofland een prima testcase voor de nieuwe apparatuur. Er werd een gesloten dam rondom de Salamander opgeworpen. In die binnenzee zogen zware pompen het zeewater weg. De Salamander lag nog voor het grootste deel in het zand. De speci aal ontwikkelde zandzuiger wist de Salamander verder zandvrij te ma ken en daar lag het schip zo goed als droog op de zandbodem. teressante klus omdat zij vernamen dat naast de dikke stalen bepantsering ook koper aan boord was. Thijs Bakker vertelt: 'De tweede keer dat er een po ging werd ondernomen was door de firma Scholte, eigenlijk een oud-ijzerhandelNa de oorlog hadden die het hete Noordzeekanaal leeggevist. Daar lag een enorme hoeveelheid troep in van oorlogsmateriaal etc. Daarna begonnen ze met wrakken van schepen. Ze hebben vier van de zeven ruimen leeggezogen. Alie en ik zijn ook toen in de Salamander geweest. Het is een vreselijke misser voor die firma geworden; ze zijn er veel geld aan kwijt geraakt. Maar het was wel een enorm leuke tijd. Na enige tijd verbleven de Scholte's vaak bij Thijs en Alie. Thijs: "Uiteindelijk streek de hele groep bij ons neer. Tot zelfs de oudere vennoot aan toe. die niet meer meewerkte, maar met z'n vrouw overkwam om het weekeinde bij z'n kinderen door te brengen. Van de ploeg bleef de helft in het weekeinde over om op het werk te passen, terwijl de andere helft naar huis ging. Door stormen en woeste zeeën staakten de mannen van Scholte na maanden de berging van de Salamander. Opnieuw gebeurde er een hele tijd niets In 1980 tracht de firma Hofland met speciale apparatuur de Salamander te bergen. Garnalenkotter strandt op de Salamander De vissers op de garnalenkotter ZK 10 uit Zoutkamp voeren op 9 de cember 1970 in rustig weer 's middag met uitstaande netten erg dicht langs de Salamander. Het was hen bekend dat met name gul (een zee vis) graag in en om wrakken zwemt. Een haal boven de Salamander zou een aardige portie vis opleveren. De netten haakten zich echter vast in de Salamander en de kotter kwam op de Salamander tot stil stand. Een schipper van een andere kotter seinde dat een kotter was gestrand. Vanuit IJmuiden voer de reddingsboot Johanna Louisa en vanuit Egmond aan Zee vertrok de reddingsboot Ubbo met een lijnwerp- en wipperploeg. (Een wipperploeg schiet een sterk touw (lijn) naar een gestrand schip. De lijn dient zo hoog als mogelijk te worden beves tigd. Met behulp van een speciaal tuig (broek) kunnen mensen en materialen naar de redders worden gehaald). Door het lage tij kwam het schip droog te liggen en zakte op één kant. De lijnwerp- en wip perploeg was snel ter plaatste en bracht een lijn over, maar de twee opvarenden van de ZK 10 kozen ervoor aan boord te worden geno men van de Johanna Louisa en voeren mee naar IJmuiden. Met een sleepboot wilde men de ZK 10 van de Salamander trekken. Bert Snijders, wrakkenspecialist en betrokken bij de werkzaamhe den van de firma Hofland, spreekt met weemoed over de bijna ge slaagde poging het schip te bergen. Hij had tijdens de voorbereidin gen voor de berging materiaalmonsters van de scheepswand voor on derzoek naar Duitsland gestuurd. De resultaten van dat onderzoek maakten de berging aantrekkelijk. Op de markt voor oud ijzer zou het schip toentertijd ongeveer 175.000.- hebben opgebracht. Daarnaast zouden de twee bronzen lanceerinrichtingen extra geld op leveren. Hofland leek meer geïnteresseerd in de werking van de nieu we apparaten dan het welslagen van de berging. Het was een slecht werkseizoen. Op de werkstaat noteerde Bert Snijder vele keren 'Niet werkzaam weer', meestal door storm of hevige regenbuien. In een stevige storm vulde de zee de kuil rondom het schip en kon men weer van voren af beginnen. Toen overschietende vonken brand in de motor van de zandzuiger veroorzaakten, was de maat vol voor Hofland; de schadepost werd te hoog én er was voldoende getest; de werkzaamheden werden gestaakt. Daarna zijn er geen bergingspo gingen meer ondernomen. 12

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2001 | | pagina 14