Het Schulpstet en zijn bewoners In de afgelopen jaren is in het jaarboekje telkens een artikel gewijd aan een of meerdere straten met hun bewoners rond 1940. Vanwege het hoofdthema van dit jaarboekje is nu in dat kader 'het Schulpstet' als straatnaam gekozen. In de voorgaande artikelen zijn de activitei ten genoemd die samenhangen met de plaatselijke schelpenindustrie en de belangrijke plaats daarin van het Schulpstet. Gedurende de vorige eeuwen was het Schulpstet het meest bedrijvige gedeelte van onze gemeente: hier was het de gehele dag een ko men en gaan van schelpenkarren. De karren werden op het Schulpstet gelost en de schelpen werden per schelpenvisser op afzonderlijke hopen gestort. De schelpen werden vervolgens met kruiwagens in de schepen geladen, die over de Schulpvaart af en aan voeren om de schelpen verder te transporteren. De naam 'stet' vooreen laad- of losplaats komt in meer dere dorpen in Noord-Holland voor. Al in de middeleeuwen werd aan onze kust op schelpen gevist, blijkens een eerder genoemd pri vilege uit 1394 waarin een belasting op het vissen van schelpen werd afgeschaft. De oudste kaarten met enige details van het begin van de Schulpvaart en het hieraan grenzende Schulpstet laten op deze plaats verschillende dwarssloten zien, die naar wij mogen aannemen dienst hebben gedaan om de schelpen in de schui ten te laden. Een andere functie van deze dwarssloten is niet goed voor te stellen. Hoewel de geografische nauwkeurigheid van kaar ten vöör de 19e eeuw zeer beperkt is, kan op het bijgevoegde kaart- Het Schulpstet en de Schulpvaart met een zestal haventjes waartus sen de schelpenhopen zijn weergegeven op de kaart van 'De Heerlykhyd van Castricum' uit 1737. je van vöör 1635 een groot aantal dwarsloten worden opgemerkt. Op de kaart van de Heerlijkheid van Castricum uit 1737 is het Schulpstet veel duidelijker getekend en zijn een zestal insteekhaventjes aan wezig om de schelpen te laden. Pas in 1832 bij de oprichting van het kadaster is de situatie heel nauwkeurig opgemeten en op kaarten op getekend. Hierop zien we dat er nog twee haventjes zijn overgeble ven en dat een deel van het terrein tussen de weg - nu Schulpstet ge heten - en de Schulpvaart in gebruik was voor de schelpenopslag. De opslag van schelpen was goed georganiseerd en allerlei bepalin gen waren in reglementen vastgelegd. In genoemd jaar 1832 waren er in totaal 16 kadastrale percelen, die als schulpstetten, ofwel af zonderlijke stortplaatsen van schelpen, in gebruik waren. De groot te van deze percelen varieerde tussen 165 en 2630 m~ met een ge middelde grootte van 890 m~. Vijf van deze percelen waren eigen dom van de 'Algemene Armen' aan wie in Castricum de armenzorg van overheidswege was toevertrouwd. In 1704 waren reeds bij ver ordening bepaalde rechten aan de armenvoogden toegekend aan- Een fragment van een kaart die vöör 1635 getekend moet zijn. Op dit fragment is aan de bovenzijde 'Noordt Baccum' te zien grenzend aan Egmond Binnen en aan de onderkant is de Korendijk afgebeeld, vormend de grens met de gemeente Heemskerk. De geest 'Heemstede' aan de Korendijk is heet markant weergegeven. Dat geldt ook voor het Schulpstet met vele dwarssloten naar de Schulpvaart iets boven het midden op het kaartje).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1998 | | pagina 24