C. DE GROOT, Bouwmaterialen BAKKUM (N.H.) GIRO 175400 - TELEF. 201 De kalkovens langs de Schulpvaart Met een transporteur werden de schelpen op een grote hoop gestort. Met behulp van een Jakobladder werden ze naar een hoger deel van de kalkoven gevoerd en in de oven gestort. SCHELPKALKBRANDERIJ FABRIEK VAN ALLE VOORKOMENDE BETON WERKEN ALS PUTTEN, REGENBAKKEN ENZ. terialenhandel. In 1929 gingen beide partijen uit elkaar en heeft Cees de Groot een nieuw terreintje in Akersloot gekocht van de weduwe Terluin. Dit terrein was gelegen aan een groot vaarwater en diende voor de steenhandel. Hier heeft hij een haventje gebouwdde stenen werden gekocht van de steenfabrieken. In 1930 werd een stuk grond met het woonhuis gekocht van de fa milie Admiraal op het Schulpstet dat grensde aan de Schulpvaart en spoorlijn. Op deze plaats werden twee kalkovens gebouwd. De eer ste oven is voor de eerste keer aangestoken door mijn moeder Trijntje Twiskdat moet in 1931 geweest zijn, want ze is in februari 1932 op 46-jarige leeftijd overleden. Voor de schelpenvoorziening werd gezorgd door de toen in totaal acht aanwezige schelpenvissers; zij hadden daarnaast ook nog een stukje tuinderij om in hun dagelijks brood te voorzien. Gerard Admiraal weet zich nog veel te herinneren van zijn jeugd op het Schulpstet en bij de kalkovens: Mijn vader, Simon Admiraal, heeft omstreeks 1930 het huis en een groot stuk grond aan het Schulpstet verkocht aan Cees de Groot. Mijn ouders en de kinderen bleven eerst nog enkele jaren in het voorste gedeelte van het huis wo nen; het achterste gedeelte van het huis werd gebruikt om de ge brande schelpen te blussen. Dit huis stond direct naast de kalkovens, later is door Cees de Groot op enige afstand een nieuw woonhuis ge bouwd, waarin wij gingen wonen. Gerard de Groot vertelt verder over de verwerking van de schelpen in de kalkovens: een schelpenkar met een inhoud van 8,5 hl schel pen werd in een bak gestort van de zogeheten transporteur. Dit was een vaste opstelling, waarmee de bak op wielen en gevuld met schel pen over rails omhoog werd gereden en op het hoogste punt werd leeg gekiept in het midden van een hoop schelpen. Aan de voet van een Jakobsladder, welke zorgde voor het transport van de schelpen in de kalkoven, werd kolengruis toegevoegd in een verhouding van één deel kolengruis op tien delen schelpen. Dit kolengruis was een restprodukt van de diverse kolenboeren, wat overbleef na het zeven van de kolen antracietdie bestemd waren voor verwarming van woningen. Het mengsel schelpen en kolengruis werd, nadat het in de oven was gestort, met een soort hark aan een lange steel via een luik vlak gemaakt. Het vuur brandde in het midden van de oven. Het was een continu proces, 24 uur per dag. Op de bodem in het mid den van de oven was een kegel gemetseld, waardoor de schelpen naar de gaten werden geleid, die over de omtrek van de kalkoven waren aangebracht. De gaten werden door dammetjes tot aan de kegel van elkaar gescheiden. Op geregelde tijden werden de ge brande schelpen via deze gaten uit de oven geschept. Dit werd gat voor gat heel gelijkmatig verricht. Dit uitscheppen werd zolang voortgezet, totdat het vuur zichtbaar werd en inmiddels de gehe le lading een stukje was gezakt. Daarna kon het vullen van de oven weer beginnen. De gebrande schelpen zagen er wat bleekjes uit, aldus Gerard de Groot. "Ze werden op de blusplaats in het oude huis gestort en met emmers water geblust. De emmers werden gevuld in een ernaast staande put, die met water uit de Schulpvaart werd volgepompt. Tengevolge van een chemische reactie vielen de schelpen dan als 'puddingpoeder' uit elkaar; het was dan gloeiend heet: je kon er we! eieren in bakken. Bij dit blussen met water werd heel veel stoom ge vormd, dat via het dak verdween. Het dakhout van het oude huis had hier veel van te lijden; later is dit hout verwijderd en kon de stoom gemakkelijk door de openingen tussen de dakpannen verdwijnen. Na 24 uur was het blusproces ten einde en was per kalkoven in to- 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1998 | | pagina 16