ig aan de ooij straat maar ver uit van de Vlient ge- urant 'De 'or Heeck tondde in Het jonge ar in 1938 am en het enverdie- de oorlog igd. Toen tderd wo- tmersweg mersfoort nnen naar 7. de resp. teer Witte Hij woont le na-oor- eg gevon- iruit kreeg tdheid als ;eziene ft- tonderden e weg aan ig van Cor fij had een ld. Hij liet je niet zijn 'n inbreng m thuis op r het voor- 'ven. Daar n zijn Iton- uarellen in hap onder 'onden zijn van wie ik ee bepaald isitie in het op Duin en Bakker uit te herinne- Cor Heeck ken en be- jn benade- :ijn leerlin- n hein heel ateurschil- blij mee". :ntehuis, in ghe. Van Boxtel. Voorbeeld van een aquarel van Cor Heeck van zijn zoon Roeland uit 1972. staat, door de jongste zoon Kier ontworpen en vervaardigd. Bij zijn dood schreef Jessica Keppel in 'Palet en Tekenstift' van sep tember/oktober 1992 een mooi artikel, waaruit het volgende: "Daarbij trok hij meer dan eens de volgende conclusie: Mensen zijn uiterst boeiende wezens. In hun werk zie ik hoe ze de wereld zien en ver beelden. Door het kijken kan ik ook meer over mijzelf leren. Heeck leefde bij zijn werk. kon er de hete dag naar kijken en aan doorwer ken. Besteedde veel tijd aan een schilderij of aquarel en was niet snel tevreden met een vluchtig resultaat. Meest kenmerkend voor zijn werk was het streven naar perfectionisme van de techniek, de juiste sfeer en het licht in de compositie te vereeuwigenHij hield van goede ge sprekken en felle discussies en kon met veel aandacht luisteren. Vaak had hij het over zijn broer -geen echte broer, maar 'zijn andere ik'. Typerend waren zijn inwendige discussies daarmee, waarbij hij ver scheidene kanten van een probleem tegen elkaar afwoog. Hij zei dan hardop: "Ik wil dat nu wel zo. maar mijn inwendige broer zegt: 'nee Keessie. dat moet je anders zien" Jaap Glastra Zijn clubs De Castricumse schilder- en tekenclub 'Perspectief' lag hem heel na aan het hart en zijn zelfportret, hoog aan de zuidmuur van de oude school aan de Van Oldenbarne velt weg. al weer een aantal jaren het domein van Perspectief, houdt bij de leden van die club. die er hun hobby bedrijven, de herinnering aan de oude leermeester levendig. Overigens was Perspectief niet de enige club. o nee. in de oorlogs jaren had hij samen met de huisschilder Jan Dekker in Heiloo de club 'Tintoretto' opgericht (genoemd naar de grote Italiaanse schilder uit de Renaissance). Hij gaf les bij een club in Zaandam en leidde in Beverwijk een groep amateurs rond de predikantsvrouw Vis. In Amsterdam bezocht hij een club, gericht op schilderen naar model. Wij spraken als jongens spottend over 'vaders blote billenclub"al dus zijn zoon Kier. die met warmte over zijn ouders vertelt: "Mijn vader en moeder hadden in onderling overleg in het huis aan de Stetweg de taken verdeeld. Ieder had zijn eigen terrein afgebakend Vader had weinig of geen belangstelling voor geld en financiële za ken. dat vond hij gewoon niet zo interessant. Moeder ging over hel geld. de uitgaven en de huishoudingHaar domein was de woonka mer achter in het huis. Vader had zijn werk in het voorste deel. Hel gezinsinkomen was maar al te vaak laag en toen pa zijn eerste AOW kreeg juichte hij: 'Zie je nou wel, nou word ik rijk"Het was Cor Heeck ten voeten uit. Naast zijn clubs was hij ruim veertig jaar verbonden aan de Alkntaarse uitgeverij 'Arti' en haar fraaie tijdschrift 'Palet en Tekenstift' waar voor hij menig artikel schreef. Hij corrigeerde het werk van een schrif telijke tekencursus van dat blad en jureerde samen met Jessica Keppel bij prijsvragen van dat tijdschrift. Hij schreef een boek over karika turen en verzorgde illustraties voor de VPRO-gids, ja wat deed hij niet. Tot op hoge leeftijd was hij bezig, de bescheiden man, in zijn Bakkum een nauwelijks weg te denken verschijning met zijn karak teristieke alpino op het hoofd, een schetsboek onder de arm en zijn onafscheidelijke sigaar tussen de lippen, de bewoner van Stetweg 27 en de geduldige leermeester van vele amateurs, de voorbereider en gids voor hen, die van de beeldende kunst hun beroep maakten. Eén van hen was onze oud-plaatsgenoot Joggem de Graaf, zoon van Cor en Annie de Graaf (Electronica uit de Torenstraat). Uit de Franse Ardêche. waar hij zich na een docentschap aan de Groninger Kunstacademie Minerva om gezondheidsredenen ging vestigen, laat ik hem even aan het woord: "Bij de familie Rommerts werd ik ge confronteerd met het werk van Cor Heeck. Zij kochten dingen van hem aan en hadden regelmatig wisselwerk in bruikleen. Het contact met Cor ontstond toen ik definitief besloot geen muzikant, maar kunst schilder te worden en ondanks zijn bedenkingen dat het leven van artist economisch gezien so-wie-so niet bepaald aantrekkelijk was - hij sprak uit eigen ervaring - ben ik toegelaten tot de academie in Groningen. Hij was een goed en bevlogen docent. Hij was blij als 'zijn jongens' de 'techniek' in gingen en een écht vak leerden en wat mij betreft had hij gelijk: het is het mooiste vak ter wereld en je kunt er heel oud mee worden. Ik financierde mijn studie aan de Rijksacademie met werken op Duin en Bosch, in de Jellinek-kliniek en in de horeca. In die periode was Cor Heeck een inspiratiebron, een steun en een praatpaal, maar in feite ben ik nooit leerling van hem geweest. In de tijd dat ik in Hoorn woonde en bevriend was met zijn zoon Roeland, die in Schellinkhout een pastorie verbouwde, kwam ik 'opa' Heeck weer wat vaker tegen". Zo wees Johannes Cornelis Heeck de weg aan talloze amateurs, die plezieren voldoening beleefden aan hun hobby en was hij een steun en stimulator voor hen. die zich na zijn onderricht zijn 'collega's' mochten noemen. In 1992 overleed hij bijna eenentachtig jaar oud, in het Verzorgingshuis 'De Santmark'. Zijn vrouw Kitty stierf er in hetzelfde jaar. Castricum verloor twee heel bijzondere inwoners op wier graf op 'Onderlangs' sinds kort een bescheiden, maar sierlijk gedenkteken Bronvermelding Tijdschrift 'Palet en Tekenstift'. Gesprekken met Kier Heeck (Pernéstraat 43), Meine Krist (Santmark 807) en Cees Bakker (Geelvinckstraat 23). Joggem de Graaf (Frankrijk). Foto's Roeland Heeck (Amsterdam). 49

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1997 | | pagina 49