1912 speelt blijspel 'De lei rollen of et bespelen rok muziek haar eerste en als zoda- .U. meema- ling van de taar ook bij a komische 'aak schate- ote kracht. ■>,r zijn werk len voor de s hem nooit broer Jaap, en voor mij ;ognes voor verzinnen, ;n het komt haar vader. 's morgens g naar zijn houden, dat ■inig toneel- 11 wat heeft n" t in Duin en Het optreden van zijn U-jarige dochter Alie van Weenen in de revue 'Elck wat wils'. Bosch maar ook later in zijn revues in de zaal van De Rustende Jager en in zaal Borst in Bakkum. Hij speelde een politieagent in 'Papageno' en had een hoofdrol in 'Gebroeders Kalkoen' en in 'Janus Tulp', allemaal komische publiekstrekkers uit vroeger tijd. Hij was altijd ergens mee bezig. Naast zijn rollen begon hij ook eigen teksten te maken, die hij ook vaak in de nachtdienst schreef, meestal op bekende melodieën. Daarmee voegde hij een nieuw facet toe aan zijn repertoire dat zou uitmonden in de vooroorlogse "Castricummer revues", die jaarlijks aan de top stonden van het plaatselijke amusement. Revues in het dorp "Als kind, later als opgroeiend jong meisje heb ik er vee! van mee beleefd, want in ons huis op de hoek Bakkummerstraat- Sifriedstraat -als vele huizen in de oorlog op last van de Duitse bezetters afgebroken- gebeurde van alles. Er werd altijd gerepe teerd en gezongen, er werden kostuums genaaid en die moeilijk zelf te maken waren, werden bij de firma Serné in Amsterdam gehuurd. Ja, pa wilde altijd dat het niet alleen leuk was om naar te luisteren maar ook om naar te kijken". Zij herinnert zich nog vaag de eerste revue "En U?' uit de late twintiger jaren. Zij laat de pro gramma's van de revues 'Reclame' en 'Simmie Harlie Lea' zien. Wub van Weenen tekende voor de regie en voor veel van de tek sten. Daarnaast was hij 'compère'. zoals men de conferencier in die tijd noemde, naast de tegenhanger bij de dames 'commère'. In navolging van de grote steden m.n. Amsterdam, waar soms twee revues tegelijk in de theaters stonden en Johan Buziau en Siem Nieuwenhuizen, Louis-, Rika- en Henriëtte Davids. Lou Bandy en meer van die coryfeeën triomfen vierden, bleef men in de provincie niet achter en in tal van plaatsen werd door amateurs ook revue gespeeld. Jubilea van sportclubs, organisaties en bedrij ven vormden meestal een gerede aanleiding om iets van dien aard in de vorm van een dorpsrevue op de planken te zetten en de bevolking genoot ervan. De revues van Wub van Weenen waren voor Castricum, Bakkum en omgeving wat nieuws en trokken volle zalen, ook in de tijd dat er van kerkelijke zijde nogal wat bedenkingen waren bij het gemengd optreden van dames en heren. Dat was in de twintiger jaren 'not done' in de gemeente. De enthousiaste medewerkers van de Van Weenen's revues legden dat naast zich neer en speelden en zongen in de plaatselijke toneel zalen, die alle bezwaren ten spijt voller liepen dan ze toeschou wers konden bevatten. Inmiddels kreeg de jonge groep de naam 'Noord-Holland's Revue Gezelschap te Castricum' en bezong op allerlei manieren plaatselijke bewoners of zaken en toestanden. Ze werden gewoon eens even onder de loep genomen en goedmoedig bekritiseerd op een wijze, waaraan niemand zich kon storen. In die dertiger jaren, toen het toerisme onze dorpen begon te ontdekken, werd Castricum in de revues 'gepusht', getuige het refrein van het liedje 'Mooi Castricum": Gaat allen mee, gaat allen mee, Naar het schone plekje aan de zee Grijpt wat natuur u allen biedt Kom met je jeugd, je lach, je lied Kom naar mooi Castricum en geniet. Uit de dertiger jaren herinnert Alie van Weenen zich de revue 'Wat zeg je er nou van?' waarin -meent ze- Betsy Rommel, Piet Vader en Dirk Berlee naast haar vader optraden. En natuurlijk 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1996 | | pagina 38