ijn een lijst 1 deze lijst mtenweg'. J. werd bij t de spoor- :govergang Diepelaan g dat gele rstraatweg, leze naam; derlaan en 'rond straten en t eerst een gende ver- rdt in drie dorpsstraat Kaart van de Kooiweg, de Eerste en Tweede Groenelaan ten oosten van de spoorlijnom streeks 1940. Op de kaart zijn de hui zen genummerd van I t/m 25; in de tekst worden in deze volgorde de huizen en bewoners genoemd. De Bakkummerweg vanaf de Dorpsstraat naar de Heereweg wordt in vijf delen gesplitst die gaan heten: Kleibroekerweg (nu Toren straat), Ruiterweg. Vinkebaan. Bakkummerstraat en Van Olden- barneveldweg. Het voetpad in het verlengde van de Torenstraat naar de Brakers- weg gaat Modderpad heten. Het voetpad vanaf de Ruiterweg (ter hoogte van de Hoogevoort) naar de Eerste Groenelaan over de Padakkers gaat Akkerpad heten en het voetpad vanaf de Rijk straatweg (ten zuiden van boerderij 'Kleibroek' in noordelijke richting) naar de Eerste Groenelaan heet in het vervolg Doorn- weidpad. Om vanuit de dorpskom naar het Schulpstet/Brakersweg te komen, maakten de Castricummers veel gebruik van het zogeheten Modderpad naar de Eerste Groenelaan. Vervolgens ging men via andere voetpaden naar de Tweede Groenelaan en naar de Brakers- weg. De bewoning in 1940 De oudere Castricummers kunnen zich de situatie van voor de oor log nog wel herinneren. Langs de Kooiweg en de Eerste Groene laan stonden enkele verspreid staande huizen, aan de Tweede Groenelaan stonden alleen aan de westzijde van de spoorlijn enke le huizen. Het was een open landschap met een vrij uitzicht vanaf de R.K. kerk tot aan de Brakersweg. We kunnen aan de hand van oude foto's een beeld geven van de huizen aan de hier behandelde straten. We nemen U allereerst mee door de Kooiweg vanaf de Alkmaarderstraatweg. daarna door de Eerste en Tweede Groene laan vanaf de Kooiweg tot aan de spoorwegovergang; in dat deel van de Tweede Groenelaan stonden nog geen huizen. De hier gebruikte nummers verwijzen naar de kaart om aan te geven waar het huis stond en zijn niet de huisnummers van destijds. De Eerste en Tweede Groenelaan waren tot in deze eeuw niet veel meer dan verharde zandpaden, die vooral in het regenachtige sei zoen slecht begaanbaar waren. Veelvuldig wordt er bij het gemeen tebestuur van Castricum geklaagd over de slechte toestand van deze wegen. Nog in 1923 stelt de wegencommissie dat een behar- ding van beide wegen wenselijk zou zijn. maar dat nog wel vol staan kon worden met het gewone onderhoud t.w. het dichtschui ven van de wielslagen. Na klachten over de slechte toestand van de weg in 1924 constateert de wegencommissie dat enkele wielsla gen nog dichtgeschoven moeten worden en dat er nog sintels moe ten worden aangebracht: "Maar dit soort weg (landweg) in aan merking genomen, is dit normaal". In het jaar 1927 wordt er zelfs een handtekeningenactie georgani seerd, waarbij in het begeleidend schrijven aan het gemeentebe stuur wordt opgemerkt dat er aan allerlei wegen verbeteringen worden aangebracht, maar dat er aan de Tweede Groenelaan totaal niets wordt gedaan, terwijl deze weg vol gaten en kuilen zit: Men moet zeer voorzichtig zijn wil men niet tol over den enkels de mod der inzakken, wat meest niet te ontwijken valt. Diepen wielsporen doorkloven den geheelen weg vervolgens". De boerderij van Cornelis Mooij op de hoek van de Kooiweg en Alkmaarderstraatweg (nr I 'v- x&éa ,v 7 J# - 29

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1996 | | pagina 29