ijn een lijst
1 deze lijst
mtenweg'.
J. werd bij
t de spoor-
:govergang
Diepelaan
g dat gele
rstraatweg,
leze naam;
derlaan en
'rond
straten en
t eerst een
gende ver-
rdt in drie
dorpsstraat
Kaart van de Kooiweg,
de Eerste en Tweede
Groenelaan ten oosten
van de spoorlijnom
streeks 1940.
Op de kaart zijn de hui
zen genummerd van I t/m
25; in de tekst worden in
deze volgorde de huizen
en bewoners genoemd.
De Bakkummerweg vanaf de Dorpsstraat naar de Heereweg wordt
in vijf delen gesplitst die gaan heten: Kleibroekerweg (nu Toren
straat), Ruiterweg. Vinkebaan. Bakkummerstraat en Van Olden-
barneveldweg.
Het voetpad in het verlengde van de Torenstraat naar de Brakers-
weg gaat Modderpad heten. Het voetpad vanaf de Ruiterweg (ter
hoogte van de Hoogevoort) naar de Eerste Groenelaan over de
Padakkers gaat Akkerpad heten en het voetpad vanaf de Rijk
straatweg (ten zuiden van boerderij 'Kleibroek' in noordelijke
richting) naar de Eerste Groenelaan heet in het vervolg Doorn-
weidpad.
Om vanuit de dorpskom naar het Schulpstet/Brakersweg te komen,
maakten de Castricummers veel gebruik van het zogeheten
Modderpad naar de Eerste Groenelaan. Vervolgens ging men via
andere voetpaden naar de Tweede Groenelaan en naar de Brakers-
weg.
De bewoning in 1940
De oudere Castricummers kunnen zich de situatie van voor de oor
log nog wel herinneren. Langs de Kooiweg en de Eerste Groene
laan stonden enkele verspreid staande huizen, aan de Tweede
Groenelaan stonden alleen aan de westzijde van de spoorlijn enke
le huizen. Het was een open landschap met een vrij uitzicht vanaf
de R.K. kerk tot aan de Brakersweg. We kunnen aan de hand van
oude foto's een beeld geven van de huizen aan de hier behandelde
straten. We nemen U allereerst mee door de Kooiweg vanaf de
Alkmaarderstraatweg. daarna door de Eerste en Tweede Groene
laan vanaf de Kooiweg tot aan de spoorwegovergang; in dat deel
van de Tweede Groenelaan stonden nog geen huizen. De hier
gebruikte nummers verwijzen naar de kaart om aan te geven waar
het huis stond en zijn niet de huisnummers van destijds.
De Eerste en Tweede Groenelaan waren tot in deze eeuw niet veel
meer dan verharde zandpaden, die vooral in het regenachtige sei
zoen slecht begaanbaar waren. Veelvuldig wordt er bij het gemeen
tebestuur van Castricum geklaagd over de slechte toestand van
deze wegen. Nog in 1923 stelt de wegencommissie dat een behar-
ding van beide wegen wenselijk zou zijn. maar dat nog wel vol
staan kon worden met het gewone onderhoud t.w. het dichtschui
ven van de wielslagen. Na klachten over de slechte toestand van
de weg in 1924 constateert de wegencommissie dat enkele wielsla
gen nog dichtgeschoven moeten worden en dat er nog sintels moe
ten worden aangebracht: "Maar dit soort weg (landweg) in aan
merking genomen, is dit normaal".
In het jaar 1927 wordt er zelfs een handtekeningenactie georgani
seerd, waarbij in het begeleidend schrijven aan het gemeentebe
stuur wordt opgemerkt dat er aan allerlei wegen verbeteringen
worden aangebracht, maar dat er aan de Tweede Groenelaan totaal
niets wordt gedaan, terwijl deze weg vol gaten en kuilen zit: Men
moet zeer voorzichtig zijn wil men niet tol over den enkels de mod
der inzakken, wat meest niet te ontwijken valt. Diepen wielsporen
doorkloven den geheelen weg vervolgens".
De boerderij van Cornelis Mooij op de hoek van de Kooiweg en
Alkmaarderstraatweg (nr I
'v- x&éa
,v
7 J# -
29