Van den IJeuvcll van Sanlcn's
OFFICIEELE REISGIDS.
1 Juli 1868.
INHOUD.
Maatschappij lol Exploitatie van Staatsspoorwegen,
EERSTE AFDEELING.
Spoorwegen, (-r)
i. Maatschappij tot exploitatie van
Staatsspoorwegen.
Directie te 't Grarenhage. Blz.
Algemeene bepalingen voor het vervoer
van personen, bagage en honden... 2.
1. Lijn Winschoten-Harlingèn8.
2. Harlingen-Winschotcn8.
3. Arnhera-Salzbcrgen9.
4. Salzbergcn-Arnlicm10.
5. v Arnhcm-Hecrcnvcen11.
6. v Ileerenveen-Arnhem11.
7. Almclo-Glanerbeek12.
8. Glanerbeek-Almelo13.
9. u Rotterdam-Maastricht14
10. M.iastricht-Rotterdam15.
11. Rotterdam-Luik16.
12. Luik-Rotterdam17.
13. - Boxtcl-Vught18.
14. n Vught-Boxtel18.
15. - Roosendaal-Goes18.
16. - Goes-Roosendaal18.
17. Liers-Ans19.
18. Ans-Liers19.
II. IIoLLANDscnx IJzeren Spoorweg
maatschappij.
Directie te Amsterdam.
19. Lijn Rotterd. -'«Gravcnh.-Amsterd. 20.
20. h Amsterd.-'s Gravenh.-Rotterd. 21.
21'. Helder-IIaaiJem22.
22. irSarlem-Held 22.
III. NXDEXLANDSOHE RlJNSJ» >KWXO-
MAAtsCHA.
Directie te U echt
23. Lijn Rotterd.-Utrecht-AmBterdan 23.
24. Amaterd.-UtTCcht-Rottcrdam.. 24.
Blz.
25. Lijn Utrccht-Emmcrik25.
26. Emmcrik-Utrecht26.
IV. Nederlandsche Centra al-
spoor w kom aatschappi j-
Directie te Utrecht.
27. Lijn Utrecht-Kampen27.
28. Kampen-Utrecht27.
V. Grootx Belgische Centitaal-
spoor we o maatscha ppij.
Directie te Brussel.
29. Lijn Rotterdara-Antwcrnen28.
30. Antwerncn-Rottcraara28.
31. Roosenüaal-Breda.29.
32. 1 Breda-Roosendaal29.
33. Tilburg-Acrschot30.
34. Acrschot-Tilburg30.
35. Akcn-Maastricht-lIassclt31.
36. Hassclt-Maastricht-Aken31.
VI. Luik-Maastriciitschx Spoor
wegmaatschappij.
Directie te Luik (Longdot).
37. Lijn Maastricht-Luik 31.
38. Luik-Maastncht 32.
VII. Doitsche Rijn Spoorweg
maatschappij.
Directie te Keulen.
39. L\)n Nijmegcn-Kleef.'32.
40. Klecf-Nijmegcn32.
41. Zevcnaar-Keulen33.
42. Keulen-Zeven aar34.
43. Kcmpen-Venlo35.
44. - Vcnlo-Kcmpen36.
V7 I. Bergisch-Markische Spoor
wegmaatschappij.
Directie te Elherfeld.
45. L\Jn Venlo-Gladbach36.
46. Gladbach-Venlo35.
I N II
TWEEDE AFDEELING.
Correspoiidciilicn met het
Buitenland.
Blz.
47. Over Salzbergen naar Duitschland. 36.
48. Van Dmtschland over Salzbergen. 30.
49. Over Emmerik naar Duitschland.. 37-
50. Van Duitschland over Emmerik.37
61. Over Keulen naar Duitschland38
62. Van Duitschland over Keulen.... 38
53 OvcrVicr6cn-(»ladbachnaarDuitsohl. 33
51. VanDiiitschl. ovcrGladbach-Vierscn. 3a
55. Over Antwcrpeu naar Brussel cn
Ta rijs39.
(■oedknope rcisgclegealicdcii
OUD.
Blz.
66. Van Parijs en Brussel over Ant-
werpcr.39.
57. Over Hasselt naar Antwerpen,
Leuven cn Brussel40.
58. Van BrusselLeuven en Antwerpen
over Hasselt40.
59. Over Selzaete (Sas van Gent) naar
Belgic40.
60 Van België over Selzaete (Sas van
Gent)40.
DERDE AFDEELING.
Tram wa j s Stoombooten
niligeiipps cu Omnibussen
iu !\cderland41.
rctourbillcttcii enz75.
Op de station» Aar Maatschappij en bij de Agenten der Maatschappij te:
Amsterdamde lieer 1. J. Frooer We., kantoor O. Z. Voorburgwal naast bet atadhuia en
ter beurze gaanderij No. 19.
Rotterdam.- de Heer B. v. n. Limif.* kantoor Veerhaven aan de ligplaats van de goederen-
stoom booten der Maatschappij.
Dordrecht: de lleeren Visser en Va* der Saxdk zijn inlichtingen te bekomen omtrent
het vervoer van reizigers en goederen met de Spoorwegen door de Maatschappij geëxploiteerd
en daarmede in verband staande spoorwegen en andere middelen van verroer.
KIMiTSTIlUr.üSC BIi: VEItKEEKEK
tusscben de spoorwegen door de Maatschappij geëxploiteerd en andere spoorwegen en middelen
van vervoer, zijn in werking:
a. Voor tci.igc.s en bagage.
lo. Op dr Soordc.hm niet de Zuidorzce-Stoombcotmaalschappij en met de Ilarlinger-Stoom-
bootmantschappij nnar Knkhiii/.en en Amsterdam.
Co. O/i dr Vastrrlijarn niet de stations der Kon. Hanovcrsche spoorwegen, met de stations
van den Ne l. Rhijnspoorw eg, en tussehen Rotterdam en Amsterdam aan de eenc en Ilamburg
cn ï.ub"ck aan de andere zijde over de staatsspoorwegen via Salzbergm.
3o. Op de au dei lijnen met den Luik-Mnastrichtschcn spoorweg, met de Belgische stants-
cn andere apoj* «egen met den Uoll. ijzeren spoorweg, met den Ned. Rltiinspoorweg
met den Groot Belgische Centraalspourwrgcntussehen den Ltiik-I.imburg-chen spoorweg
en de;» Gtool Belgi?cticn Ccntraalspoorweg alsmede tussehen den Berg-Markischen spoorweg
cn de staatsspoorwegen.
b. Voor garde ren.
lo. Op de Hoorder Hm met de Zuidcrzee-Stoombootmantschapptj naar F.nkhuizen en Amsterdam.
Co. Op de Oosterlifnea met de Kon. Uanoversche spoorwegen, tussehen Amsterdam en
Rotterdam en de stations der staatsspoorwegen in Twcnthe voor manufacturen, garens in
balen en vaten, Amerikaansrbe en Oost-Indische katoen en machuieriCntussehen stations
van den Ned. Rbtpi-poorweg en de Hanoversehe Noord-Duitsrlie vrrbandstations via Salz
bergen, al? ook tussihcn den Berg-Marki«i h»n spoorweg en het station Ham ra en de stations
der staatsspoorwegen via Salzbergen, alleen voor steenkolen.
Ho. Op de 6i'iderli:,ne>i tusscben de stations der staats en Luik-Limburgsche spoorwegen en
de steden Amsterdam, l't recht cn Gouda, tusscben de Belgische staats- en andere spoorwegen
en den Luik-Limhurgsclicn spoorweg, met de Grand-Luxrmhourg voor het vervoer van
steenkolen, tusscben liet station Hasselt en de sta'ions van den dismin de fer de 1'Esttus
scben het sint ion I,uik (Vivcgnis) en de voornaamste havens van Noord- en Zuid-Europa,
via Amsterdam en Rotterdam, als ook tusscben den Lutk-Limburgscben en Groot-Belgischen
Cent raalspoorweg.
Afzenders van vrachtgoederenwelke tusscben Amsterdam en Rotterdam asn de ecne züde
en Jtrunticnk HoltenhuttelSrhoHhige.iOsehrrsleben llalberstadtMagdeburg Burg,
Brandenburg Potsdam, Berlijn, Riesa Diesden, Halte, I.eigzig Hitaburg I erden Sebalds-
truck, Bermen, Gerst emunde Bremerharenllanocer('rllr, I felsen, LuneburgHarburg,
HildrskrimHordheim en Goltiugen asn de andere zijde, ten vervoer worden aangeboden,
worden verzocht op de vraelitbrieven te vermelden of het vervoer der goederen na Salzbergen
of na Oberhnuse* moet plaats hebben. Pe prijzen van vervoer over beide rigtingen z\in gelijk.
ilct vervoer tn«seb'n de stations der Zttiderlijnen ook in regtstrecksrh verkeer met de boven
genoemde spoorwegen, nnn de cene zijde en de steden AmsterdamI'trecht en Gouda aan de
andere tijde, beeft plaats met de stoombooten der Binnculandschc srhroefitoombootrrederij
liggende te Amsterdam, op den Ainstel, bij de Amstelstrnat bet vertrek dier stoombooten
beeft plaats op Zondag. Woensdag cn Vrijde? van Amsterdam cn op Zondag, Dingsdag en
Vrijdag van Moerdijk, over de verzanding met ligxerscbepeu kan met bovcugenoemde Agenteo
der Maatschappij worden onderhandeld.
(t) De stations, Alwaar een telegraafkantoor Is ten dienste
van liet publiek, zijn met de letter t. cu de stations, alwaar een
buffet of restauratic Is, met de letter h. aangeduid.
Het oude station met daaraan gebouwd de twee nieuwe gedeelten in
1912.
GE.VE.L aan het PeRR
ON.
horende gebouwenOp 3 0 september 1912
wordt een vergroting van het stationsge
bouw en de goederenloods aanbesteed
voor een bedrag van 12.260,-. Het sta
tion kreeg aan de noordzijde een vleugel
met plat dak op een halve meter onder de
bezaagde daklijst van het oude gebouw
en daarnaast -zonder verdieping- een
wachtkamer eerste en tweede klasse, de
latere restauratie van de heer Buxtorff.
Aldus werd de woning van de chef
gerieflijker en beneden kwamen er moge
lijkheden om de dienstruimten te verbe
teren en de reizigers meer wachtruimte te
geven. Ook werd de in 1880 gebouwde
goederenloods aan de zuidkant meer dan
tweemaal zo groot gemaakt.
8