Waterstaatsstijl Het 'haltegebouw' te Castricum is gebouwd in de bekende 'Waterstaatsstijl', een standaardontwerp, getekend door inge nieurs van de afdeling Waterstaat van het Ministerie van Binnen landse Zaken. In dit geval een gebouw der vijfde klasse. Elf meter breed en acht meter diep, symmetrisch van bouw met beneden de dienstruimten en wachtkamer, boven de woonruimten en de zolderruimten onder de kap. Electriciteit was in de bouwperiode in Castricum nog niet aan de orde, dus alle verlichting van seinen, buitenlantaarns en werk ruimten draaide op kaarsen, petroleum of gas. Op de foto uit 1905 zijn de olielampen te zien. Het H.S.M. terrein was aan de kant van de Stationsweg afgesloten door een houten hekwerk, dat nog goed te zien is op de foto. Het komt nog overeen met het ontwerp uit 1867. Ook de aanleg van de, oorspronkelijk tegen de overweg Kramersweg gelegen, verhoogde losweg is uit het bouwjaar van het station. Hij zal later nog ter sprake komen. In de notulen van de Raad van Administratie staat op 29 maart 1867, dat op de sectie Alkmaar - Uitgeest signaal- en andere toestellen voor de exploi tatie geplaatst zouden worden, in overleg met de 'Eerstaanwezend' ingenieur te Alkmaar. En dat wilde zeggen, dat het werk begon op te schieten. Stationsplein en omgeving Op het 'proces verbaal van overgave en overname in beheer en onderhoud van de toegangswegen naar het station' door A.J. van Prehn aan burgemeester Zaalberg van Castricum namens het Gemeentebestuur, is duidelijk het oude wegen- en padenplan te zien van het westelijk deel van Castricum. Het tracé van de spoorweg doorsneed niet alleen wegen als de Rijksstraatweg, De trein uit Alkmaar (materieel '24) is binnen. De wagen op spoor 4 staat klaar om gelost te worden Oudeweg, Kramersweg etc., maar verhinderde tevens de aanslui ting van de Mient, toen nog een karrespoor, op een schuin, de spoorbaan kruisend, voetpad even benoorden de overweg Kramersweg. Tot herstel van de door de spoorweg 'afgesneden gemeenschap van wegen en paden' werden parallelwegen aange legd, leidend naar een overweg en ook deze wegen werden door de Staatsspoorwegen in beheer overgedragen aan de gemeente Castricum. Ook nu nog zijn sommige punten waarom het hier gaat in het landschap aan te wijzen; alleen van de losweg, ooit gelegen tussen het station en de overweg Kramersweg is niets meer terug te vinden. Op de plaats waar eens werd geveild, staan nu honder den fietsen en stoppen de bussen naar Egmond en het strand. Een stukje van de -verhoogde- losweg staat nog op de kaart van Van Prehn aangegeven. Geen feest Ter gelegenheid van de opening van de spoorlijn Den Helder - Alkmaar waren er festiviteiten, waarover in de Alkmaarsche Courant uitgebreid verslag wordt gedaan. Het is merkwaardig, dat de opening van het baanvak Alkmaar - Uitgeest - Haarlem met een kort verslag wordt volstaan, terwijl toch bijvoorbeeld de Minister van Binnenlandse Zaken en de Commissaris des Konings in Noord-Holland de proefrit meemaakten. In het verslag van de Raad van Administratie staat, dat de Raad bepaalde: "dat bij gelegenheid van de opening van den spoorweg Haarlem - Alkmaar geen feest gegeven zal worden Welke reden de raad hiervoor gehad heeft, staat er niet bij; we hebben er ook nooit meer iets over gevonden. Opening van de lijn Alkmaar - Haarlem op 1 mei 1867 De H.S.M. ontving een brief van de Raad van Toezicht (te vergelijken met de Rijksverkeersinspectie, afdeling toezicht op de spoorwegen) kennisgevende, dat twee zijner leden "op den 28e dezer de opening zullen bewerkstelligen van den Spoorweg van Alkmaar naar Uitgeest. Verzoek om den Heer Administrateur Bake op te dragen bij die opening tegenwoordig te zijn tot het zoonodig verstrekken van inlichtingenOok de Minister van Binnenlandse Zaken en de Hoofdinspecteur van den Waterstaat gaven kennis mee te willen rijden en wel van Haarlem tot Alkmaar. En. zoals zij later na de proefrit zouden mededelen "de rit was geschied zonder tot eenige aanmerkingen aanleiding te hebben gegeven Douceurtje en douceur De Raad van Administratie was toch wel blij met de geslaagde opening. Ze had het betrokken personeel een douceurtje gegeven: "Den dank wordt de Raad overgebracht van al het personeel, dat bij de opening van de zijtak Haarlem - Uitgeest eene gratificatie ontvangen mogt". Terwijl, zo lezen we verder: "aan den Heer 'Ingenieur van de Weg' Mouthaan bovendien eene extra beloning van f500,- werd toegekend, als blijk van waardering zijner goede diensten, bewezen bij den aanleg van de lijn Haarlem - Uitgeest. Dit bedrag zal dien Ingenieur met een vleiend schrijven van den Raad worden toegezonden... Kosteloze rit Na de geslaagde proefrit wilde de H.S.M. ook iets doen voor het publiek, uiteraard ook als reclamestunt. Op 29 en 30 april 1867 mochten liefhebbers kosteloos van het nieuwe vervoermiddel gebruik maken en reden er volle treinen naar Haarlem vice versa. Het dagje-uit beviel veel mensen zo goed. dat zij de laatste trein misten, dan wel bij vertrek overvol aantroffen en dus een nachtje moesten overblijven, of op kostbaarder wijze de terugkeer rege len. Verbouwing en uitbreiding Kennelijk werd het spoorwegverkeer in het begin van deze eeuw wat drukker: het aantal treinen per dag was flink toegenomen en er ontstond behoefte aan uitbreiding van het station en de bijbe- 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1993 | | pagina 7