Veranderingen Op 26 mei 1928 werd de lijn ca honderd meter ingekort, omdat de NS het overpad van het tweede naar het derde perron opbrak. Dit was nodig voor de grote verbouwing van het spooremplaceement in verband met de electrificatie van de spoorlijn, die in 1931 gereed kwam. Daar het aantal reizigers op den duur voor een goede exploitatie toch wat aan de lage kant was, besloot men op 1 oktober 1935 niet meer op werkdagen te rijden. In juni 1938 kreeg het tramrijtuig te kampen met een defecte motor en moest het tijdelijk uit de dienst worden genomen. Aan het taxibedrijf 'De Zeemeeuw' te Castricum werd gevraagd zolang de reizigers met een bus te vervoeren. Dat gebeurde en het beviel zo goed, dat ook na herstel van de tram het busvervoer bleef gehandhaafd. Sloop De tram rijdt nog door een open landschap langs de Duinenbosch- weg. Tram- en bovenleiding werden toen alsnog gesloopt. Het tweede rijtuig dat niet was verbouwd, eindigde als bloemenhuisje op het ziekenhuisterrein. Behalve voor personenvervoer heeft de lijn - als raccordement- veel dienst gedaan bij het vervoer van voor Duin en Bosch bestemde goederen. De ketels voor verwarming en wasserij werden aanvankelijk met kolen gestookt en enige malen per week gingen er tot in de zestiger jaren nog wagens met kolen van het station Castricum naar het ziekenhuis. Ook closetpapier en zout werden per spoor aangevoerd. Tot ca 1955 gebeurde dat per locomotor-trein vanaf Wormerveer, daarna vanuit Alkmaar. Personeel hulp. Hij reed mee op de brede treeplank van de 'sik' en vertelde wat er gebeuren moest. Evenals op de heenweg moesten ook op de terugweg naar het station de kruisingen met wegen en paden worden beveiligd door middel van de wettelijk voorgeschreven 'man met rode vlag', die het verkeer tegenhield als de trein of het rangeerdeel moest passeren. Het zijn beelden, die we in Castricum niet meer zo gauw zullen zien. Ze horen bij een tijd. die nu alweer zolang achter ons ligt. Het wandelpad langs de Duinenboschweg is aangelegd op het tracé van de voormalige spoorbaan. Met het nog aanwezige stationsgebouwtje zijn het nog de enige getuigen van deze histo- Toen Duin en Bosch nog een gesloten inrichting was, hing er op het station een bos sleutels, waarmee het toegangshek tot het terrein kon worden geopend en gesloten, als ook de wisselhandle kon worden vrijgemaakt bij het rangeren op het terrein. Het begeleidend personeel van het rangeerdeel moest dan 'ogen van voren en van achteren' hebben met het oog op de enthousiaste neigingen van ziekenhuisbewoners om te helpen. Vooral wijlen de heer Willem Knebel was in die jaren een zeer gewaardeerde P.A. van der Kamp Bronnen: Archief Provinviaal Ziekenhuis Duinenbosch Archief Werkgroep Oud Castricum De nu geëlectrificeerde tram bij de eindhalte op het ter rein van Duin en Bosch. 19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1993 | | pagina 19