van 20 meter van een spoorweg verbiedtIn het antwoord wordt
ontheffing van het artikel niet aannemelijk geacht, daar er nauwe
lijks voldoende ruimte beschikbaar zal blijven. "Voorts omtrent
het veroorzaken van stank door spoorwegwagons geheel te willen
omschrijven dat het niet valt te ontkennen, dat de ligging van een
woonhuis op zoo geringen afstand van een emplacement, waar
een druk verkeer is te verwachten of waar wellicht ook
goederenwagons voor langen tijd zullen worden geplaatst voor
den bewoner zeer bezwarend moet worden beoordeeld. De com
missie is van oordeel dat het woonhuis aanzienlijk in waarde zal
dalen en voor het uitvoeren van het veehoudersbedrijf zelfs
vrijwel geheel onbruikbaar zal worden De commissie adviseert
op grond hiervan om het gehele perceel te onteigenen.
Dienstregeling
Weliswaar doorsnijdt de spoorlijn het dorp. maar de reiziger die
Castricum wil bezoeken of vanaf het dorp wil vertrekken, wordt
in de eerste tientallen jaren niet bepaald vergast op een regelma
tige treinenloop. Al bijna 60 jaar 'razen' de treinen door het dorp
als het gemeentebestuur op 18 maart 1925 een brief naar de
directie van de spoorwegen stuurt, waarin bezwaar wordt ge
maakt tegen de geringe in- en uitstapmogelijkheden op het station
van Castricum. Men verwijst naar het grote toenemende
vreemdelingenverkeer en het aantal forensen, dat zich in het dorp
heeft gevestigd. In de brief wordt verwezen naar de stoptijden der
treinen. 'Geen vertrek mogelijk op de lijn naar Amsterdam en
Haarlem tussen 7.54 en 10.21 uur en tussen 10.21 en 13.07 uur en
's-avonds tussen 19.19 en 22.37 uur'. De spoorwegmaatschappij
antwoordt met een nieuwe dienstregeling die op 5 juni 1925 zal
ingaan. Veel is het nog niet; zegge en schrijve één extra trein zal
Castricum 's avonds om 20.48 uur in de richting Amsterdam
aandoen.
Aansluitende busdiensten
Voor vervoer van passagiers vanaf het station naar elders wordt
pas in 1890 de eerste omnibusdienst geopend. Het traject van de
lijn loopt van Castricum naar Egmond. De waarschijnlijk weinige
reizigers, die het Castricumse strand willen bezoeken, moeten in
Bakkum uitstappen en te voet verder gaan. Het mulle zandpad
naar zee is voor een bus niet toegankelijk. Pas na de opening van
de Zeeweg in 1925 wordt het Castricumse strand ontsloten. De
heren Borst, Gorter en Vis vragen een vergunning aan om een
geregelde busdienst tussen het station en het strand te exploiteren.
Op 20 april 1926 wordt de vergunning verleend. De dienstrege
ling vangt aan op 31 mei en eindigt op 13 september. Een enkele
reis kost 25 cent. Voor het vervoer naar Duin en Bosch is in 1914
een tramlijn geopend.
Besluit
Aanvankelijk heeft de Castricumse gemeenschap er weinig aan
gedaan om de aansluiting van het dorp aan het spoorwegnet uit te
buiten. Dankzij de gunstige spoorwegverbinding wordt de komst
van het psychiatrisch ziekenhuis Duin en Bosch in 1909 mogelijk.
Het toerisme kan pas na de opening van de Zeeweg in 1925
gestalte krijgen. Forensen hebben zich hier door de gunstige
combinatie van natuurschoon en spoorwegverbinding kunnen
vestigen. Ook voor de tuinbouw is het spoor een gunstige ontwik
keling. De komst van de spoorwegen is voor de ontwikkeling van
Castricum van onschatbare waarde geweest.
F. Baars
Bronnen:
Archief van de gemeente Castricum, dat zich bevindt in het
Streekarchief Alkmaar
Het station kort voor de sloop; rechts ziet U nog een gedeelte van het VVV-kantoortje.
17