De komst van het spoor Een geïsoleerd dorp "Er bestaat hier geen ander middel van vervoer van personen en goederen dan de diligence van Alkmaar op Haarlem en vice versa, die viermalen daags door deze Gemeente rijdt; de meeste inwo ners dezer Gemeente zijn landbouwers, die hunne eigene rijtui gen hebben, overigens kan men hier ook paarden en rijtuigen huren Op 15 maart 1852 wordt het jaarverslag van de gemeente Castricum behandeld, waarin bovenstaande passage onder het kopje 'Handel en scheepvaart' voorkomt. De spoorweg is nog niet aangelegd. Het doorgaand verkeer maakt gebruik van de Dorps straat, die enkele tientallen jaren daarvoor was verbreed en verlegd (zie het artikel 'De Nieuwe Weg aangelegd in 1820). De ca. 1380 Castricummers en Bakkummers wonen rond 1850 ver spreid in het landelijke dorp aan zandwegen en paden, die vaak slecht begaanbaar zijn. correspondentie met de stad Alkmaar voor het grootste deel der gemeente, dat daarbij belang kan hebben, in het onmiddellijk bezit is van den rijksstraatweg, die juist het meest bebouwde gedeelte der gemeente doorsnijdt Enkele weken later komt men schielijk op dit besluit terug. Een raadslid heeft vernomen dat men het tracé van de nieuwe weg bij Limmen zou willen laten eindigen. Men vreest nu dat het moge lijk bij Castricum geplande station van de aan te leggen spoorlijn niet door zal gaan en ook aan Limmen zou kunnen worden gegund. De gemeenteraad besluit om alsnog in de kosten van de nieuwe weg te participeren. Op voorstel van hetzelfde raadslid schrijft men ook een brief naar de directie van de Noordhol- landschen Spoorweg Maatschappij met het verzoek om een station in Castricum te bouwen. Men biedt daarbij aan om de daarvoor vereiste toegangsweg naar het station te verharden. 'Te oiillileileii IMh^iiIuk i; Hueniduj. 1 in 4 September, •it' >1- Hotel de lturg. Ilollandsclic IJzeren Spoorwcg-MaalscliappU. Tweede goedkoope Volkstrein, van HELDEN naar den. HAAG op Woensdag, den 4 September 1889. Prijs voor heen en tcrüg in de cUrd-t klasse E l1 L D K 1%. Op alle slallons tusschen UËIjDER eu IIA.4IlLiE%f worden reizigers opgenomen. Vertrek van HELDER des morgens ten 8 u. fl& m. Aankomst in den HAAG ten 1© uur. Terug van den HA AG des avonds ten u. m. Aankomst te HELDER ten 1© uor. De vertrekuren van de overige stations ttjn op de plaatsbilletteu vermeld. Plaatsbllletlen zijn tot een beperkt aantal aan de stations verkrijgbaar van Zondag 1 'Sop. tember des morgens ten 8 uur. De trein aal tusschen Haarlem en den Haag niet ophouden. AmsterdamAvgustus 1867. He Administrateur. Behoudend beleid Hoe reageerde het dorp op de komst van een spoorweg? We gaan even terug naar een raadsvergadering van 29 april 1863 (slechts vier jaar voor de opening van de spoorlijn Alkmaar - Haarlem). Behandeld wordt een brief van de gemeente Bergen over de aanleg van een verharde weg langs de duinvoet. Hierin wordt gevraagd om in de aanlegkosten van de weg deel te nemen. Het tracé zou vanaf Schoorldam langs de duinvoet naar Castricum moeten gaan lopen. De gemeenteraad getuigde van weinig visie op de toekomst door een financiële bijdrage in de kosten te weigeren. Kennelijk had men er weinig behoefte aan om het dorp uit zijn isolement te bevrijden, getuige de brief van 29 april 1863, die als antwoord op het Bergense schrijven wordt verstuurd. "...dat alhoewel men niet wil ontkennen dat de aanleg van zoodanige weg langs de niet onbevallige duinstreek wel aanlei ding zoude kunnen geven tot eenig vertier, eigenlijk in de hoofd zaak de aanleg daarvan voor deze gemeente van weinig belang kan worden geacht, daar hier weinig connectiën met de daarbij betrokken gemeenten langs de duinstreek bestaan en men voor de De bevolking De plaatselijke bevolking zal -behoudens nieuws gierigheid naar het nieuwe fenomeen- weinig inte resse voor de aan te leggen spoorlijn hebben gehad. De agrarische bevolking was te arm en had ook geen tijd om op reis te gaan. Reizen was in die tijd een luxe, dat voor slechts enkelen was weggelegd. Ook in de stad Alkmaar was niet veel interesse te vinden getuige een artikel in het 'Stads Nieuws' van de Alkmaarsche Courant van 1865. Er was daar een openbare bijeenkomst gepland door het plaatselijke comité 'tot bevordering van het tot stand komen van den Noorhollandsche Frieschen spoorweg'. Er is weinig enthousiasme onder de Alkmaarse bevol king: "De opkomst van belangstellenden moeten wij helaas gering noemen in verhouding tot het groot belang onzer gemeente bij deze gewigtige zaak". Zelfs na het aanhoren van de plannen door twee sprekers heeft niemand behoefte om vragen te stel len. "De aanwezigen bleken door al het ditmaal en reeds vroeger gehoorde en gelezene genoegzaam te zijn ingelicht, want ook na herhaalde uitnoodiging door den voorzitter verzocht niemand het woord". Als in een voor Castricumse begrippen grote stad als Alkmaar zou weinig belang stelling heeft bestaan, zal het in ons dorp niet veel beter zijn geweest. De eerste rit Gelukkig voor Castricum werd het station hier toch gepland en kon het traject van de spoorlijn Alkmaar - Haarlem op 1 mei 1867 geopend worden. In de Alkmaarsche Courant staat over de opening van het traject een voor zo'n belangrijke gebeurtenis opmerkelijk kort artikel: "Zondag is de thans van het Nieuwe Diep (Den Helder) tot Haarlem voltooide spoorweg het eerst bereden door eenen trein waarop zich de minister van binnenlandsche zaken, de commissaris des konings in Noord Holland enz. bevonden en Woensdag is de dienst voor het 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1993 | | pagina 14