De duinwandelingen in Castricum,
nog steeds in het 'Dagtochtenboekje
aanwezig. Hij loop al meer dan
vijfendertig jaar mee. Voor de mooie
tuin kregen we in een wedstrijd
'spoortuineneens de eerste prijs.
aangebrachte goederen. In 1867 had men een gegadigde gevon
den. die -boven zijn bestelloon- nog eens vijf gulden per week van
gemeente vroeg. Toen kende de H.S.M. 'bestelgoederen' en
'vrachtgoederen'. De bestelgoederen brachten per vervoerde
1000 Nederlandse ponden 15,10 op en het vrachtgoed 3,11. Zij
maakten resp. 63% en 10% uit van het totale goederenvervoer, dat
in het verslagjaar ƒ297.590,325 opbracht. Er is in de 125 jaar die
volgden natuurlijk veel veranderd. Tientallen jaren lang hebben
we naast het vervoer van reizigersbagage en wagenladingen, de
verdeling gehad in vracht-, snel- en expressgoed.
Goederen
Men kende de term 'vrachtgoed' voor niet bederfelijke handels
waar of andere goederen van door mensen te hanteren gewicht en
afmetingen. De afzender of de besteller deponeerde de colli in de
loods en regelde de papieren en te betalen kosten met het
stationspersoneel. Daar op den duur de beschikbare ruimten voor
deze, toch nogal omvangrijke goederen te klein werd, is het
station omstreeks 1955 voor vrachtgoed gesloten en ging de
behandeling daarvan naar Van Gend Loos.
Bederfelijk goed werd als snelgoed geclassificeerd. Bij 'station
restante' werd de geadresseerde gebeld om het af te halen. Anders
werd het door de besteldienst bezorgd.
Sommige goederen mochten alleen als 'expressgoed' worden
aangegeven. Net als snelgoed werd het veelal in personentreinen
vervoerd. Snel, maar ook niet goedkoop natuurlijk. Nu is dit
vervoer weer op een geheel andere wijze georganiseerd.
Personeel
Er hebben in 125 jaar zeer vele mensen op het station gewerkt.
Afgezien van het feit, dat we die mensen van lang geleden nooit
gekend hebben, ook hun gegevens zijn vaak niet meer te vinden.
We hebben ons daarom maar beperkt tot een paar foto's en de lijst
van stationschefs. W. Cassé was de eerste chef, die van Piet
Gijzenbrug (in de buurt van Noordwijkerhout) naar Castricum
kwam. De laatste was M.A. Verbeek, die in 1968- na opheffing
van de functie van stationschef naar Alkmaar is vertrokken.
De stationschef was belast met het geven van leiding aan het
stationspersoneel en had bovendien de zorg voor dienstroosters,
Een foto van oud-collega 's ter gelegenheid van de opening van het
nieuwe station in 1969; v.l.n.r. staand: Piet Hourik. Gerrit Sikking,
Siehe Boomsma. Rien Verbeek. Jan Smit; zittend: Piet van der Kamp,
Jan Mol. Hans Bertoen en Jan Cretier.
Interieurfoto van het oude kantoor met de kast met 'Edmonson '-
spoorkaartjes. De 'Edmonson -kaartjes werden in de 'composteur
van een ingedrukte datum voorzien. Alle trein- en rangeerbewegingen
werden met de hand gedaan.
12