De duinwandelingen in Castricum, nog steeds in het 'Dagtochtenboekje aanwezig. Hij loop al meer dan vijfendertig jaar mee. Voor de mooie tuin kregen we in een wedstrijd 'spoortuineneens de eerste prijs. aangebrachte goederen. In 1867 had men een gegadigde gevon den. die -boven zijn bestelloon- nog eens vijf gulden per week van gemeente vroeg. Toen kende de H.S.M. 'bestelgoederen' en 'vrachtgoederen'. De bestelgoederen brachten per vervoerde 1000 Nederlandse ponden 15,10 op en het vrachtgoed 3,11. Zij maakten resp. 63% en 10% uit van het totale goederenvervoer, dat in het verslagjaar ƒ297.590,325 opbracht. Er is in de 125 jaar die volgden natuurlijk veel veranderd. Tientallen jaren lang hebben we naast het vervoer van reizigersbagage en wagenladingen, de verdeling gehad in vracht-, snel- en expressgoed. Goederen Men kende de term 'vrachtgoed' voor niet bederfelijke handels waar of andere goederen van door mensen te hanteren gewicht en afmetingen. De afzender of de besteller deponeerde de colli in de loods en regelde de papieren en te betalen kosten met het stationspersoneel. Daar op den duur de beschikbare ruimten voor deze, toch nogal omvangrijke goederen te klein werd, is het station omstreeks 1955 voor vrachtgoed gesloten en ging de behandeling daarvan naar Van Gend Loos. Bederfelijk goed werd als snelgoed geclassificeerd. Bij 'station restante' werd de geadresseerde gebeld om het af te halen. Anders werd het door de besteldienst bezorgd. Sommige goederen mochten alleen als 'expressgoed' worden aangegeven. Net als snelgoed werd het veelal in personentreinen vervoerd. Snel, maar ook niet goedkoop natuurlijk. Nu is dit vervoer weer op een geheel andere wijze georganiseerd. Personeel Er hebben in 125 jaar zeer vele mensen op het station gewerkt. Afgezien van het feit, dat we die mensen van lang geleden nooit gekend hebben, ook hun gegevens zijn vaak niet meer te vinden. We hebben ons daarom maar beperkt tot een paar foto's en de lijst van stationschefs. W. Cassé was de eerste chef, die van Piet Gijzenbrug (in de buurt van Noordwijkerhout) naar Castricum kwam. De laatste was M.A. Verbeek, die in 1968- na opheffing van de functie van stationschef naar Alkmaar is vertrokken. De stationschef was belast met het geven van leiding aan het stationspersoneel en had bovendien de zorg voor dienstroosters, Een foto van oud-collega 's ter gelegenheid van de opening van het nieuwe station in 1969; v.l.n.r. staand: Piet Hourik. Gerrit Sikking, Siehe Boomsma. Rien Verbeek. Jan Smit; zittend: Piet van der Kamp, Jan Mol. Hans Bertoen en Jan Cretier. Interieurfoto van het oude kantoor met de kast met 'Edmonson '- spoorkaartjes. De 'Edmonson -kaartjes werden in de 'composteur van een ingedrukte datum voorzien. Alle trein- en rangeerbewegingen werden met de hand gedaan. 12

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1993 | | pagina 12