De verhoogde los
weg aan de noord
oostkant. We zien de
boeren en tuinders
en de handelaars
met de zakken aard
appelen. Een paar
jongelui passeren de
overweg Kramers
weg. Boven vertrekt
een goederentrein
richting Alkmaar.
De Mient (rechts)
liep vroeger gewoon
rechtdoor en kwam
uit op het. hier ver
dwenen, voetpad uit
de Burgemeester
Mooijstraat
Los- en laadplaatsen
De losweg aan de Stationsweg is ook in 1867 gebouwd (zie
stationsbouw). Een aanwijzing, dat men van het begin af niet
alleen aan het vervoer van reizigers heeft gedacht. Er werd.
behalve 78.320 'Nederlandse Ponden' vrachtgoederen, waarvan
wij verwachten, dat ze met gesloten goederenwagens werden
vervoerd ook 22 'koeyen', vaarsen of ezels en 398 schapen
bevracht. En die heeft men ook niet tussen de reizigers gezet. De
verhoogde losweg had de naam 'de veelading'. Er zal dus behalve
het dienstvervoer, dat er altijd is, in elk geval ook
wagenladingvervoer zijn geweest. Het bracht samen met bagage
en bestelgoederen 632,72 op. Over 'aankomstgoederen' waren
geen cijfers. Blijkbaar werd in 1867, het jaar waarvan we hier iets
van de omzet bespreken, alles nog 'franco' verzonden. Ook aan
de foto 'Tuinders, handelaren en aardappelen', waar over tiental
len jaren, vele varianten van bestaan, kunnen we zien, dat de
loslijn er niet voor niets stond. Behalve aardappelen werden er
ook aardbeien en bonen verhandeld en verzonden.
Electrificatie
In verband met de electrificatie in 1931 moest het emplacement
worden uitgebreid, waarbij de 'veelading' verdween. Op 24 juni
1930 werden de werkzaamheden aanbesteed. Het omvatte het
uitvoeren van grond- en spoorwerken, het maken van een
personenperron een overlaadperron met overkapping en van een
voetgangerstunnel tussen het eerste en tweede personenperron.
Voorts werd een seinhuis gebouwd, een urinoirgebouwtje ver
plaatst en een los- en laadweg aangelegd ten westen van de
spoorlijn. Het nieuwe hoge seinhuis - Post II genoemd - werd
gebouwd aan de overweg Beverwijkerstraatweg, hoek Oud
Haarlemmerweg. Het oude en lage seinhuis stond eerst aan de
stationskant van dezelfde overweg. Behalve de bediening van de
aan post II verbonden veiligheidsinstallaties werden ook de
spoorbomen over de Beverwijkerstraatweg bediend. Het waren
de langste bomen in Nederland, ruim 17 meter. Er waren bredere
overwegen, maar die werden afgesloten door 'dubbele' bomen.
Materieel voor personenvervoer
In Castricum is in de loop der jaren niet alleen een groot aantal
treinen voorbij gekomen, ook vele soorten materieel. In de eerste
65 jaar werd practisch alles getrokken door stoomlocomotieven;
in diverse 'maten en prijzen'. We kunnen u het Spoorwegmuseum
Een foto genomen vanaf Post 1, Kramersweg. We kijken in de
richting Alkmaar en zien de achterkant van een forensentrein
(materieel '46)
10