schooltijd van Woensdag voor Pasen en eindigend de Maandag na Beloken Pasen. De Zomervacantie begint op de voorlaatste Zaterdag van Juli en eindigt 'bij de aanvang der nieuwe cursus' De Herfstvacantie is de laatste Maandag van October tot en met de Woensdag daaraanvolgende. De Kerstvacantie duurt vanaf 23 of 24 December tot de dag na Driekoningen. Er zijn vrije dagen op Koninginnedag, op 5 Mei en op Maandag van de Bakkummer kermis. Op de verjaardag van de kroonprin ses en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins der Nederlanden vervalt de middagschooltijd. Daarnaast is er op Zaterdag voor- en Dinsdag na Pinksteren geen school. Tenslotte kan het Hoofd der School in de loop van de gehele Winter maximaal drie schooltijden vrijaf geven voor de 'ijssport'Als de temperaturen hoog oplopen kan hij ook nog eens 'het onderwijs doen staken en de school doen sluiten'Dit laatste geldt bij temperaturen van 80 graden Fahrenheit (27 graden Celsius) of hoger. Afbeelding 5 Een toendertijd traditioneel schoolreisje van de Cuneraschool met de 'paardewagen' naar de 'Bedriegertjes' in Bergen. Op de bok zit Pastoor de Wit. De foto zal rond 1950 zijn gemaakt. De leervakken Het onderwijs omvat de vakken 'A tot en met K' zoals omschre ven in artikel 2 van de Lager Onderwijswet van 1920. In bijzonde re gevallen kan een half of heel uur toegestaan worden voor 'prac- tische handenarbeid'Rapporten worden uitgereikt met Kerst mis, Pasen en aan het einde van het schooljaar. Er zijn zes leerja ren. De vakken zijn: Lezen, Schrijven, Rekenen, Nederlandse Taal, Vaderlandse Geschiedenis, Aardrijkskunde, Kennis der Natuur, Zingen, Tekenen en Lichamelijke Oefening, daarnaast alleen voor de meisjes 'Nuttige Handwerken'De 'Tabel der lesu ren' bevat daarnaast tijden voor 'Vrije uren' en 'Rustpozen'Het totaal aantal lesuren is 26. In de eerste klas wordt veel tijd besteed aan de beginselen van Lezen en Schrijven. In alle klassen wordt 4 uren aan Rekenen besteed. Aan de Neder landse Taal wordt in de hogere klassen steeds meer uren besteed. Aardrijkskunde en Kennis der Natuur beginnen in de derde klas en Geschiedenis in de vierde. Aan Zingen en Tekenen wordt onge veer I tot 1 1/2 uur besteed en aan Lichamelijke Oefening zo'n 2 uur. Behalve in de eerste klas mogen de meisjes 2 uren handwerken. Wijze van lesgeven Gedetailleerd wordt de leswijze van de verschillende vakken ver volgens aangeduid. Bij Lezen wordt vanaf het prille begin gelet op goede uitspraak en natuurlijke leestoon. In de zesde klas moet men stukjes proza en poëzie uit het hoofd leren en voordragen, 'indien mogelijk gedramatiseerd'Schrij ven heeft tot doel 'Het verwerven van een verzorgd en leesbaar schrift en het aankweken van een gevoel van orde en netheid' Men begint met 'onverbonden blokschrift'gevolgd door 'me thodisch schrijven met kleine- en hoofdletters' Rekenen wordt na de kleine getallen gevolgd door de munten: 'dubbeltje, stuiver en cent'In het tweede jaar volgt het 'leren zien op de klok'In het derdejaar komen er de Romeinse cijfers, inhoudsmaten en gewichten, zoals '1 pond 5 ons'en tijdbere- keningen bij. Het omgaan met breuken begint in de vierde klas. Men leert in de zesde klas ook omgaan met begrippen als 'GGD Grootst Gemene Deler' en 'KGV Kleinst Gemene Veel voud' Ook wat eenvoudig boekhouden hoort bij het laatste schooljaar. De Nederlandse Taal Het Nederlands begint met het aanmoedigen tot spreken en vrij mondeling en schriftelijk vertellen. Later volgen dictees,zinsont leding en moeilijke woorden. Opstellen zijn in de vijfde klas aan de beurt. Er wordt gelet op goede zinsbouw en beschaafde uit spraak. Geschiedenisles houdt zich uitsluitend met de 'Vader landse' geschiedenis bezig, waarbij de jaartallen in de vijfde aan de beurt komen. Daarna eindigt men met 'de beginselen der staats- provincie- en gemeentehuishouding' Aardrijkskunde In de derde klas begint men bij de Aardrijkskundelessen met kennis over de directe omgeving. Geheel Nederland staat in het vierde leerjaar op het programma. De kaarten van Oostlndiëen Europa volgen in het volgende leerjaar. De werelddelen en West- Indië komen in de hoogste klas op het rooster voor. In alle klas sen moet aandacht besteed worden aan verkeersonderwijs, dat geïntegreerd wordt met andere vakken. De 'Kennis der Natuur' wordt onderverdeeld in 'Levende en Levenloze Natuur'In het derde en vierde jaar wordt de leerling opmerkzaam gemaakt op plant en dier uit de dagelijkse omgeving van het kind in de vier jaargetijden. Het menselijk lichaam wordt behandeld in de zesde klas. Daartoe horen ook 'eenvoudige hygiënische aanwijzingen' De 'Levenloze Natuur' bevat materiaal en grondstofkennis in de vierde en delfstoffen en kennis van communicerende vaten en ca pillaire verschijnselen in de vijfde klas. De school eindigt met les sen over thermometers, geluid, ontstaan en voortplanting en energiebronnen. Zingen Na het aanleren van eenvoudige liedjes in de eerste klassen en het aanleren van noten lezen, gaat men in de vierde over op het zin gen van eenvoudige canons. Als verplichte liederen vermeldt het leerplan: 'De Draaiersjongen''Ons Landje''Een Middagslaapje''Mijn Nederland''Kling Klang Klokkelied' en het tweestemmige 'Wandellied'. In het vijfde jaar worden toegevoegd: 'Wilhel mus' Valerius' 'O Heer die daar..!'Naar Zee''Roeiliedje''In de Mei' en 'Muisstil daalt de Nacht'In de hoogste klas komen er nog bij: 'Wij willen Holland houen''Mijn Taal'"s-Avonds' 'Jongenslied' en 'Hollands Vlag' Tekenen Het jonge kind wordt aangespoord om eerst spontane tekenin gen te maken. In het derdejaar moeten menselijke figuren gepro beerd worden, ook komen geometrische figuren met behulp van omtrekmallen en randjes en vlakversieringen aan de beurt. In het vierde leerjaar moeten illustraties aan opstellen toegevoegd wor den. Men moet nu leren omgaan met hulpmiddelen als liniaal, 8

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1990 | | pagina 8