gewoon door. Aanvragen voor materiaal blijven door schaarste onbeantwoord. De door Pastoor Goes in februari 1941 aange vraagde kachelschermen zijn een jaar later niet geleverd. Hij bestelt ze nog een keer, maar merkt er zuur bij op, dat ze toch wel niet te krijgen zullen zijn. De schermen zijn nodig om de kin deren te beschermen tegen de overmatige hitte veroorzaakt door de slechte steenkolen. Goes is een fanatiek tegenstander van de Nazi's en steekt dat niet onder stoelen of banken. Zo moet hij op 15 april 1942 lijdzaam Duitse lesboeken bestellen voor de 7e klas. De 85 exemplaren van 'Deutsches Leben und Lesebuch' bestelt hij dan ook met het commentaar: 'Dit is een uitbreiding van on derwijs, daar voorheen geen Duitse les aan deze scholen gegeven werd, maar nu verplichtend is'De kachelschermen zijn waar- schijnlij k nooit geleverd, maar de toestemming voor de aanschaf van het propagandamateriaal wordt per kerende post onderte kend door de plaatsvervangend Burgemeester 'ter waarneming van de taak van B&W' verleend. Vaak zullen de boeken niet ge bruikt zijn. De lessen worden regelmatig gesaboteerd. Tot stomme verbazing ontvangt de school op 24 december 1943 een zending boeken, maar in plaats van de bestelde 'Citta del Vaticano'blijkt de zen ding 'Fris en fraai' te bevatten. Meningsverschillen Uit een aanvraag van 4 juni 1942 voor lozing op het gemeenteri ool blijkt, dat de school nog steeds op een aangrenzende sloot loost. In augustus 1943 moet met spoed de schoorsteen gerepa reerd worden. De leerlingen dreigen te stikken in de rook en de kolendamp, die wordt veroorzaakt door de slechte brandstof. De kachels geven veel overlast, maar toch wordt er een door de geha te Duitsers gevorderd. Goes zal dat niet vergeten, na de bevrijding eist hij schadevergoeding wegens 'bezettingsschade door diefstal'Op de meisjesschool wordt o.a. door een aantal nonnen les gegeven. Zuster Servatia is van Duitse afkomst. Uiteraard is de oorlogstoestand het gesprek van de dag tijdens het speelkwar tier. Servatia deelt echter de nationale gevoelens van haar colle ga's niet: Het is toch mijn 'Vaterlant'De meningsverschillen lo pen zo hoog op, dat het hoofd elke politieke discussie verbiedt. Ook op de meisjesschool wordt niets nagelaten om de Duitse les sen te saboteren. Hongerwinter Door brandstofschaarste wordt de steenkool ook voor de scho len op rantsoen gesteld. Het gevolg is dat het kolenhok op slot gaat, daar de kolen regelmatig worden gestolen. In de strenge hongerwinter van 1944 - '45 moet de school noodgedwongen voor 6 weken de deuren sluiten. Het kolenhok is helemaal leeg. In 1943 wordt het 8e leerjaar ingevoerd. De daarvoor aange vraagde boeken zijn veelal werken, die aansluiten op het werk dat de kinderen na de verplichte schooljaren mogelijk zullen gaan doen. Bij de boeken zijn titels te vinden als het 'Tuinbouwre- gister' en 'Aanleg en onderhoud van de tuin op de boerderij en de verzorging van kamerplanten'Daarnaast zijn er o.a. 'De jonge correspondent' en 'Vreemde woorden'Ook gedichten staan met 'Lezen en opzeggen' op het programma. Meester Louwe Het vervoersprobleem heeft in 1944 ook consequenties voor de oudere leerlingen die buiten het dorp voortgezet onderwijs vol gen. Een team vrijwilligers met o.a. kapelaan Martens ('de Franse pastoor'), Ada van Lunen en de heer Van Amsterdam gaat de gestrande -overwegend ULO- kinderen- ten huize van meester Louwe aan de Torenstraat lesgeven. Bij het team is ook het hoofd van de ULO- school in Beverwijk, die op de fiets uit die plaats komt. Het is de heer Vernooy, die later inspecteur van het lager onderwijs zal worden. Door het persoonlijk karakter van de lessen blijkt na de bevrij ding het kennisniveau van de leerlingen dermate hoog, dat zij ver voor zijn op de anderen. Meester B.C.A. Louwe heeft met zijn kennis van de Duitse taal ook nog een andere rol in de Castricumse gemeenschap gespeeld. Als tolk is hij de verbindende schakel tussen de bevolking en de Ortskommandant 'Der Bomber'Door het vertrouwen dat hij bij de commandant oproept, weet hij menig stempel voor een Castricummer te versieren. Na de bevrijding Na de bevrijding komt het gewone leven weer langzaam op gang. Nederland is vrijwel bankroet uit de tweede wereldoorlog tevoor schijn gekomen. Er is gebrek aan vrijwel alles, vele fabrieken kunnen niet draaien door het ontbreken van door de Duitsers meegenomen machinerieën. Er is een groot gebrek aan grondstoffen. Woningen zijn gesloopt, de wegen verkeren in een slechte toestand. Wat niet gesloopt werd of vernietigd, verkeert door weinig of geen onderhoud in een slechte staat. Uiteraard heeft dat voor het onderwijs grote gevolgen. Vele schoolgebouwen zijn door de Duitsers gevorderd voor de le gering van soldaten. Deze gebouwen worden vaak totaal uitge woond aangetroffen. Aan onderhoud daarvan is veelal jarenlang niets gedaan. In Castricum keren vele bewoners langzamerhand terug van hun gedwongen verblijf buiten de gemeente. Het voor een groot deel op last van de bezetter gesloopte dorp zal langzamerhand weer opgebouwd moeten worden. Het aantal kinderen dat op de scholen ingeschreven wordt, is groot. De scho len kunnen de inschrijvingen nauwelijks verwerken. Stijgend leerlingental De RK meisjesschool Maria Goretti aan de Alkmaarderstraat- weg dient dan ook op 25 oktober 1946 een aanvraag in voor nieuw schoolmeubilair. De inspecteur van het lager onderwijs antwoordt op 12 november dat hij aan het verzoek geen gehoor kan geven. De meubelen zijn bedoeld voor de inrichting van een hulplokaal voor handwerken en 'eenvoudige' huishoudkunde voor het zevende en achtste leerjaar. Het lokaal, zo schrijft hij, is zeer ondoelmatig, het vertoont een ernstig tekort aan daglicht, dat bovendien geheel verkeerd valt namelijk achter de ruggen. Voor kooklessen is een uiterst beperkte ruimte aanwezig met plaats voor een fornuis. Van onderwijs in deze opzet kan geen sprake zijn, besluit hij zijn vernietigend antwoord. Inwoning Bij de bevrijding beschikt Castricum over vier scholen. Het RK onderwijs kan gevolgd worden op de Maria Gorettischool voor meisjes en de Augustinusschool voor jongens. Beide scholen zijn gevestigd in een gebouw aan de Alkmaarderstraatweg. In Bak- kum staan twee scholen. Voor het openbare onderwijs is het de 'Centrale openbare lagere school' aan de Bakkummerstraat, die nu nog bekend is als de Jac.P.Thijsseschool. Voor het Protestants- Christelijk onderwijs is er de 'School met den Bij bel' aan de Van Oldenbarneveltweg. De protestantschristelijke school is gesticht door de 'Vereniging tot stichting en instand houding van scholen met den Bijbel in Castricum'Daarnaast is er een RK bewaarschool aan de Alkmaarderstraatweg die ook overigens door kleuters van andere gezindten wordt bezocht. De School met den Bijbel kan kennelij k wel wat inwoning gebrui ken, want bij besluit van Burgemeester en Wethouders - 'waarne mende de taak van de Raad' - van 22 juli 1946 wordt een RK frö belschool voor kleuters gesticht te Bakkum. Zij wordt gehuisvest in die school aan de Van Oldenbarneveltweg en krijgt de beschik- 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1990 | | pagina 4