Maar meester Bussen pikt de houding van de ouders der onder zijn verantwoording vallende kinderen niet langer. Hij wendt zich met een brief van 11 september 1894 tot het Col lege van Burgemeester en Wethouders. Hij geeft de opsomming van het verzuim van 18 kinderen van de vijfde en zesde klas, die in de maanden juli en augustus de school regelmatig verzuim den. Hij gaat uit van 68 schooltijden, waarvan minimaal 14 keer de school werd verzuimd. Het gemiddelde ligt rond de 40 verzuim- tijden. De ouders van J. Tromp maken het wel erg bont, hij be zoekt de school niet één maal. Bussen pleit voor strenge straffen: "Dergelijke misstanden wor den door geen hulpmiddeltjes verholpen". Hij stelt voor om de verzuimers onverbiddellijk bij hunne terug keer achteruit te zetten, als zij hun klas niet meer kunnen vol gen. Als hij met recht vermoeden kan, dat de ouders zijn school niet als leer- maar als bewaarplaats beschouwen, moet de leer lingen de toegang tot de school ontzegd worden. Zang- en herhalingsonderwijs Het zangonderwijs geeft de Burgemeester reden om aan de le den van de raad te vragen, of zij op de hoogte zijn van klachten over gebruik van een viool bij die lessen. Het antwoord is ont kennend, wel merkt raadslid Melker op, dat hij klachten heeft gehad over te véél zingen, hetgeen het overige onderwijs niet ten goede komt. Raadslid Goes stelt voor om de school beschikbaar te stellen voor het geven van muzieklessen na schooltijd. Het is 1895 als er gesproken wordt over een regeling voor de in voering van herhalingsonderwijs. Het komt namelijk voor, dat oudere kinderen, die alle klassen al hebben doorlopen, de hoogste klas moeten doubleren. Door het geven van herhalingsonderwijs kan les gegeven worden op een andere manier dan men in de laatste klas geniet. Die vorm van onderwijs zal ook open moeten staan voor jongens tot 16 jaar. De mogelijkheid doet zich voor als meester Van der Ploeg in september zijn ontslag aanvraagt. Het aantrekken van een ver vanger met hoofdacte verloopt niet naar wens. Ook nu is het succes gelegen in het optrekken van de jaarwedde. Gerrit Beetsma uit Akkerswoude wordt aangesteld, hij krijgt gelijk de verplichting mee om het herhalingsonderwijs gestalte te geven. Overgang naar een nieuwe eeuw De 19e eeuw spoedt zich ten einde, meester Bussen heeft het druk met onderwijzers, die komen en gaan. Op zijn verzoek tot aanpassing van zijn woning kan de gemeen te door geldgebrek niet ingaan. De dagelijkse zorg rond het schoolgebouw is er. De bomen voor de school moeten gesnoeid worden om de donkere school van meer licht te voorzien. De waterput bij de school, waterleiding kent men nog niet, moet wegens gebrekkige toestand uitgediept worden, en wordt van een pomp voorzien. Voor de kroningsfeesten bij de inhuldiging van koningin Wilhelmina wordt in 1898 een subsidie van f 60,- uit de pot onvoorziene uitgaven gehaald. Een der raadsleden ziet geen reden om daarvoor geld uit te trekken. Anderen vin den de helft wel genoeg. Er zijn ook problemen rond de inning van schoolgelden. B W dreigen met verwijdering van de kinderen uit de school, van wie de ouders de bijdrage niet betaald hebben. Er zijn inmiddels voor de Castricumse school zo'n vijftig jaar verstreken als de 20e eeuw zich aandient. Het schooltje, dat eens gevestigd was in een afgeschotte ruimte in de kerk met 1 onderwijzer, heeft zich ontwikkeld tot een be scheiden school met een onderwijzersteam. De schoolmeester heeft maatschappelijk aanzien gekregen en is ontheven van zijn bijbaantjes. Afbeelding 4 De school op de hoek van de Schoolstraat en de Dorpsstraat. Het gebouw is in 1934 afgebroken. Castricum is op bescheiden wijze meegegaan in de ontwikke ling van het onderwijs. Er valt weliswaai nog veel te verbeteren, de school is te klein, het kan niet voorzien in de groeiende be hoefte. Gymnastiek behoort door gebrek aan een geschikte ruimte tot de onmogelijkheden. Gezien het nog regelmatig voorkomende schoolverzuim en de problemen rond de inning van de schoolgelden, zou veron dersteld kunnen worden, dat nog niet alle ouders het belang van goed onderwijs voor hun kinderen inzien. Een deel van die ouders zal zelf nog ongeletterd zijn, daarnaast heerst er grote armoede, waardoor de kinderen voor werkzaam heden op het land thuisgehouden worden. De leerplicht bestaat nog niet. De landelijke schoolstrijd is Castricum grotendeels voorbijgegaan. ET zal na de overgang naar de 20e eeuw spoedig een einde komen aan de toestand, dat Castricum slechts één school heeft, de openbare lagere school. Naar een nieuwe tijd De jaren glijden rustig in elkaar over in het nog kleine agrari sche dorpje. Een grote verandering is voor Castricum in de tweede helft van de 19e eeuw de aanleg van de spoorlijn ge weest. Dat Castricum een eigen station heeft gekregen, is een belangrijke stap geweest in haar ontwikkeling. De gevolgen zul len aan het begin van de 20e eeuw langzaam zichtbaar worden. Het provinciaal ziekenhuis Duin en Bosch zal gebouwd worden, daarnaast zullen forensen het toen nog landelijke dorp ontdek ken. Nieuwe wijken en straten zullen regelmatig gebouwd wor den. De bevolking groeit en daardoor zal de behoefte aan meer scholen zich doen voelen. Het begin van de 20e eeuw In het eerste jaar van de nieuwe eeuw viert meester Dekker zijn 25-jarig ambtsjubileum. Voor de feestelijkheden wordt een be drag van f 25,- uitgetrokken. Kinderen, die ver van school wonen, blijven tussen de middag noodgedwongen over. Voor leerlingen uit Bakkum en de afgele gen boerderijen in het duingebied en de polder is de afstand te ver. Men heeft geen vervoer en met de wegen is het niet best gesteld. De stakkers moeten hun brood kennelijk buiten opeten, gezien een verzoek van raadslid Twisk in 1901 om de mogelijk heid te scheppen om dat binnen te kunnen doen. 20

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1988 | | pagina 20