C de Duinderbuurt van de grensscheiding van Heemskerk be westen de straatweg tot aan de duiker van de Duinontgin ning (bij de Zeeweg). D de Brabantsche Landbouw en Duinontginning bevattende de gebouwen die in de duinen zijn gelegen. E Noord en Zuid Bakkum strekkende vanaf de grensscheiding van Egmond Binnen beoosten de duinen tot benoorden de duiker van de Duinontginning (bij de Zeeweg). F Het Schulpstet en Noordeinde bevattende de huizen tussen de Schulpvaart en de watering. Wegen, tolheffing In 1852 wordt door tolgaarder Dekker ook tolgeld geëist van de belanghebbenden, die de afsluitboom op de Hollaan (nu Oud- Haarlemmerweg) passeren met eigen geteelde veldvruchten of hout, terwijl voor aanwonenden en belanghebbenden een vrij gebruik van de weg geldt. Deze vrijstelling wordt door het ge meentebestuur nog eens bevestigd. Voor de bulloper geldt deze vrijstelling ook, echter voor opkopers van veldvruchten e.d. weer niet. Op de gemeenterekening vinden we de kosten van de grenspa len, die in 1855 zijn geplaatst o.a. op de gemeentegrens met Eg- mond Binnen. Van de gemeente Bergen komt in april 1863 een brief, die mel ding maakt van een groots plan om de gemeenten van de Duinstreek door de aanleg van een straatweg te verbinden met de rijksstraatwegen. De rijksstraatwegen vormen de hoofdwe gen. De nieuwe weg moet dan te Schoorldam en te Castricum aansluiten op de rijksstraatwegen en moet dan gaan lopen van Schoorldam over Schoorl, Bergen, Egmond aan de Hoef, Eg- mond Binnen, Bakkum en Castricum. De brief omvat verder het voorstel om de kosten van de aanleg evenredig over de gemeen ten te verdelen. De gemeenteraad van Castricum wil niet bijdragen in de kosten van de weg: „dat alhoewel men niet wil ontkennen dat de aan leg van zoodanige weg langs de niet onbevallige duinstreek wel aanleiding zoude kunnen geven tot eenig vertier, eigenlijk in de hoofdzaak de aanleg daarvan voor deze gemeente van weinig belang kan worden geacht, daar hier weinig connectien met de daarbij betrokken gemeenten langs de duinstreek bestaan en men voor de correspondentie met de stad Alkmaar voor het grootste deel der gemeente, dat daarbij belang kan hebben, in het onmiddellijk bezit is van den rijksstraatweg, die juist het meest bebouwde gedeelte der gemeente doorsnijdt". Hiermee is echter de zaak niet afgedaan. Na ruim 2 maanden wil een van de raadsleden op dit besluit terugkomen, omdat men nu van plan leek te zijn de nieuwe weg in Limmen op de rijksstraatweg aan te sluiten en dat zou voor Castricum wel eens nadelig kunnen zijn in de poging een station te krijgen aan de in ontwerp zijnde spoorlijn (mogelijk zou dan in Limmen een stati on komen). De gemeenteraad besluit daarop in contact te tre den met de commissie tot de aanleg van de „duinrand'weg" om te worden geïnformeerd hoever de plannen zijn gevorderd met het oog op de richting, die aan de spoorlijn schijnt te zullen wor den gegeven en Castricum zich niet van enige deelneming zou willen onttrekken". Bovendien gaat de gemeente zich wenden tot de spoorwegauto riteiten om een station te verkrijgen. Ze doet daarbij het aanbod om de benodigde weg daarheen te verharden. De kosten voor de aanleg van de ,,duinrand"weg voor de gemeente Castricum worden nog in 1864 geschat op 21000 gulden, waarvan voor 2/3 deel nog gerekend kan worden op subsidie van rijk en provincie. Van de rest ter grootte van 7000 gulden rekent de gemeente nog op een forse bijdrage van prins Frederik, die als eigenaar van de Duinontginning groot belang heeft bij de aanleg van de weg. Al les bij elkaar genomen lijkt de financiële last voor de gemeente dus nogal mee te vallen. Toch zal opnieuw in het voorjaar van 1866 afwijzend worden beschikt als blijkt dat de gemeente niet 7000,- maar 14000,- moet bijdragen. Dit bedrag wordt een te groot offer voor de ge meente geacht, temeer daar er onzekerheid bestaat over de bij drage van de Duinontginning. Wel is de gemeente bereid om het onderhoud van de weg, voor zover die binnen haar grenzen ligt voor haar rekening te nemen. Ondanks de bereidheid van prins Frederik tot enige bijdrage en het verzoek op het raadsbesluit terug te komen, blijft de raad bij haar besluit (inmiddels staat het wel vast, dat in Castricum een station zal komen). Het terrein tussen raadhuis en school wordt in maart 1867 ont trokken aan de openbare rijweg in verband met het gevaar voor spelende kinderen. In mei 1867 bereikt een verzoek van de Staatsspoorwegen de gemeente om een postbesteller aan te stellen tegen een bepaald tarief. Zo worden de volgende tarieven vastgesteld voor pakjes of andere voorwerpen tot en met een gewicht van 5 pond: naar Kerkbuurt, Oosterbuurt of duinzijde 5 cent naar Noordeinde 7Vfe cent naar Zuid Bakkum 10 cent naar de duinontginning en Noord Bakkum 20 cent Begraafplaats Het bestuur van de Ned. Hervormde kerk eist van de gemeente voor de huur van de begraafplaats een bedrag van f 30,- per jaar. Het gemeentebestuur blijft bij een huur van f 25,-, zoals het vroeger met bemiddeling van G.S. was overeengekomen. Opnieuw wordt de tussenkomst van G.S. ingeroepen. Dit college acht het huren op lange termijn niet wenselijk en stelt voor de begraafplaats te zijner tijd te kopen of een nieuwe begraafplaats aan te leggen. De gemeente heeft hiervoor echter geen finan ciële middelen en besluit dan toch maar het kerkhof voor een periode van 5 jaar voor het bedrag van f 30,- per jaar te huren. Einde van de ambtsperiode Jacob Rendorp vraagt in november 1867 zijn ontslag als burge meester van Castricum en Heemskerk bij de commissaris van de koning, wetende dat hij voor een herbenoeming voor een volgende periode van 6 jaar vanwege zijn hoge leeftijd (72 jaar) niet meer in aanmerking komt. Zijn verzoek om ontslag wordt per 1 januari 1868 ingewilligd en hij wordt in beide functies opgevolgd door Hermanus Zaalberg. In 1869 gaat Jacob Rendorp definitief in 's Gravenhage wonen alwaar hij in 1879 overlijdt. S.P.A. Zuurbier Bronnen: - Raadsnotulen, correspondentie gemeente Castricum periode 1852-1868, aanwezig in het streekarchief te Alkmaar. - Genealogie van het geslacht Rendorp door Ch.J. Polvliet, 's Gravenhage 1891. - Handschrift van H. van Benthem betreffende Heems kerk. - Heemskerk onderweg van verleden naar heden door mr. J.W. Groesbeek, Heemskerk 1978. - Geschiedenis van beheer en gebruik van het Noordhollands Duinreservaat door Ir. J.G.G. Jelles, Arnhem 1968. - Gegevens van G.J. van Wijk te Heemskerk. Noot: De straatnaam, die in Castricum naar deze burgemeester is ge noemd, luidt abusievelijk Jacob Rensdorpstraat.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1987 | | pagina 25