Afbeelding 14
Op deze luchtfoto van begin 1945 is de loop van de tankgracht
duidelijk te herkennen. Links onder het duinmeertje.
Deze versperring bestaat uit 2 kantelblokken, die in gesloten
stand een verlengde vormen van een tankmuur en in open
positie voldoende doorgang biedt voor tanks, vrachtwagens
en personeel. Het openen en sluiten wordt bewerkstelligd
door met de hand te bedienen lieren.
In Castricum hebben twee kantelblokversperringen gestaan;
aan de Beverwijkerstraatweg bij de draketandversperring en
aan de Vinkenbaan in Bakkum. Deze doorgangsposten zijn niet
altijd op de juiste maat gemaakt. De kantelblokversperring aan
de Beverwijkerstraatweg was ca. 30 cm te nauw, er konden
geen tanks door. De Duitsers wezen inwoners van het dorp
Castricum aan, die de tankpoort wat breder moesten maken.
Dit is slechts één van de vele voorbeelden dat de plaatselijke be
volking direkt belast werd bij de aanleg van de verdedidings-
werken. Het feit dat Castricum door de Duitsers werd gekozen
tot steunpuntsgroep resulteerde in de afbraak van vele huizen,
die grensden aan het duingebied, in de bouw van honderden
bunkers, in de volledige afsluiting van strand en duinen, in de
opoffering van vele waardevolle stukken grond voor de aanleg
van bunkers en tankgracht en in de legering van een aanzienlij
ke verdedigingsmacht. Al deze consequenties hebben alhier
een drastische verstoring van het plaatselijke leven tot gevolg
gehad.
Wim van Bakel
Marcel de Jong
Bronnen:
Jones, R.V. Most Secret War-British Scientific Intelligence,
1939-1945.
de Jong, dr. L. Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede
Wereldoorlog, deel 6 en deel 7.
Rolf, Rudi Bunkers in Nederland, Den Helder, 1982.
Weel, G. van Castricum tijdens de tweede wereldoorlog.
Archief Werkgroep Oud-Castricum.
Afbeelding 13
Met een vlonder over de tankgracht om koeien te melken.
31