Afbeelding 10 Een luchtfoto van begin 1945; duidelijk zijn de gesloopte huizen ten westen van de Beverwijkerstraatweg te herkennen; dit geldt ook voor de tankmuur, het begin van de tankgracht, de kantel- blokversperringen in de Vinkenbaan en de Beverwijkerstraat weg. In het vlakke landschap is de tankgracht ook tankval ge noemd de voornaamste hindernisvorm. De tankgracht is een ca. 8 meter hrede V-vormige watergang. Bijna de gehele ge meente Castricum wordt door een dergelijke tankgracht in tweeën gespleten. De tankgracht sluit aan op de tankmuur bij de Duinenboschweg (achter het museumgebouwtje van Oud- Castricum) en loopt ten westen van de spoorlijn tot voorbij het viaduct over de Zeeweg. Daarna buigt de tankgracht naar het westen, stevent dwars door de weilanden af tot enkele honder den meters voor Doornduin en gaat vervolgens in noordooste lijke richting over de Zanddijk naar Egmond Binnen. Afbeelding 11 De draketandversperring aan de Beverwijkerstraatweg, dit jaar gesloopt. De tankhindernissen kunnen geen doorlopende linie vormen, omdat de wegen en spoorwegen naar de verdedigde terreinen open moeten blijven. Deze gaten in de verdedigingslinie wor den opgevuld door middel van afsluitbare wegversperringen. De wegversperringen zijn in 2 categoriën te verdelen: - de eerste categorie bestaat uit versperringen die met losse ele menten ingericht kunnen worden. Stalen kraaiepoten en vier- vlakken (tetraëders), die normaal naast de weg staan op gesteld, kunnen in tijden van gevaar op de weg geplaatst wor den. Het op deze wijze afsluiten van een weg doet echter wat primitief aan in vergelijking met de zware betonnen tankmu ren en draketanden, die de permanente hindernis vormen. - de tweede categorie versperringen is een vast onderdeel van de verdedigingslinie. Hieronder vallen de kantelblokversper- ringen (Walzkörpersperre). Afbeelding 12 Een kantelblokversperring: aan de Vinkenbaan en de Beverwij kerstraatweg was een dergelijke versperring gebouwd. Laatstge noemde wordt hier kort na de oorlog opgeblazen. 30

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1985 | | pagina 30