Afbeelding 10
Een luchtfoto van begin 1945; duidelijk zijn de gesloopte huizen
ten westen van de Beverwijkerstraatweg te herkennen; dit geldt
ook voor de tankmuur, het begin van de tankgracht, de kantel-
blokversperringen in de Vinkenbaan en de Beverwijkerstraat
weg.
In het vlakke landschap is de tankgracht ook tankval ge
noemd de voornaamste hindernisvorm. De tankgracht is een
ca. 8 meter hrede V-vormige watergang. Bijna de gehele ge
meente Castricum wordt door een dergelijke tankgracht in
tweeën gespleten. De tankgracht sluit aan op de tankmuur bij
de Duinenboschweg (achter het museumgebouwtje van Oud-
Castricum) en loopt ten westen van de spoorlijn tot voorbij het
viaduct over de Zeeweg. Daarna buigt de tankgracht naar het
westen, stevent dwars door de weilanden af tot enkele honder
den meters voor Doornduin en gaat vervolgens in noordooste
lijke richting over de Zanddijk naar Egmond Binnen.
Afbeelding 11
De draketandversperring aan de Beverwijkerstraatweg, dit jaar
gesloopt.
De tankhindernissen kunnen geen doorlopende linie vormen,
omdat de wegen en spoorwegen naar de verdedigde terreinen
open moeten blijven. Deze gaten in de verdedigingslinie wor
den opgevuld door middel van afsluitbare wegversperringen.
De wegversperringen zijn in 2 categoriën te verdelen:
- de eerste categorie bestaat uit versperringen die met losse ele
menten ingericht kunnen worden. Stalen kraaiepoten en vier-
vlakken (tetraëders), die normaal naast de weg staan op
gesteld, kunnen in tijden van gevaar op de weg geplaatst wor
den. Het op deze wijze afsluiten van een weg doet echter wat
primitief aan in vergelijking met de zware betonnen tankmu
ren en draketanden, die de permanente hindernis vormen.
- de tweede categorie versperringen is een vast onderdeel van
de verdedigingslinie. Hieronder vallen de kantelblokversper-
ringen (Walzkörpersperre).
Afbeelding 12
Een kantelblokversperring: aan de Vinkenbaan en de Beverwij
kerstraatweg was een dergelijke versperring gebouwd. Laatstge
noemde wordt hier kort na de oorlog opgeblazen.
30