Castricum - honderd jaar geleden
I
1
ricum op
6 naar de
;taat New
eveneens
ombroek,
rieden in
:n Jacoba
rk):
is Katho-
lables in
rverleden
ri 1940.
trekkelijk
Dekje van
itallen fo-
de leden
aan deze
der Steen
Zuurbier
In het jaar 1883 boog de gemeenteraad zich nog al eens over de
verzoeken voor de aanleg van een tramlijn naar de Egmonden.
De eerste aanvragen voor een vergunning voor de exploitatie
van een tramlijn waren reeds in 1881 ingediend. Telkens werd
de aanleg uitgesteld, omdat nog niet alle instanties de vereiste
vergunningen wilden afgeven, waarop de vereiste termijn om
met de aanleg te beginnen verliep en er opnieuw moest worden
aangevraagd. Hierbij waren er twee firma's, die de vergunning
in de wacht probeerden te slepen. Dit was de in Egmond aan
Zee gevestigde Kennemerlandsche Tramway Compagnie
(K.T.C.), wiens vergunning voor de aanleg van een paardetram-
lijn op 1 jan. 1883 verliep en de N.V. Stoomtram Holland, die een
stoomtramlijn wilde aanleggen vanaf Bergen via Alkmaar en
Castricum naar Haarlem met een zijtak van Castricum naar de
Egmonden (zie ook deze rubriek in het vorige jaarboekje). Hoe
wel de gemeenteraad in 1882 een stoomtramlijn had afgewezen,
vanwege het schrikken der paarden, komt zij in 1883 op dit
besluit terug.
Het gemeentebestuur onder voorzitterschap van burgemeester
jonkheer Boreel van Hogelanden bestaat uit de wethouders A.
van der Park en Jacob Kuijs en de raadsleden Jan Pzn Kuijs, Wil
lem Melker, Jan Adam van Soll, Frans Glorie en Simon Louter.
Op 1 jan. 1883 telt Castricum 1702 inwoners; op 31 dec. 1883 is
dit aantal toegenomen tot 1713. In 1883 worden 68 kinderen ge
boren, overlijden 31 personen en worden 8 huwelijken gesloten.
In ditzelfde jaar worden door het Armbestuur 11 huisgezinnen
permanent onderhouden en ontvangen 12 huisgezinnen inci
denteel ondersteuning.
Jan Pzn Kuijs benadrukt de wenselijkheid om een brandspui
thuisje aan het Schulpstet te bouwen. Zijn voorstel zal verder
worden uitgewerkt; het wordt in de raadsvergadering van 2 mei
1883 echter afgewezen.
19 april 1883
Door de provinciale geneeskundige inspektie wordt een onder
zoek ingesteld naar de kwaliteit van het drinkwater in de ver
schillende dorpen. De burgemeester van Castricum antwoordt:
- dat alhier pomp, put of welwater en door enkelen ook regen
water als drinkwater wordt gebruikt.
Dat alhier met uitzondering van enkele gevallen regenwater
altijd in voldoende hoeveelheid aanwezig is.
dat het regenwater, hetwelk als drinkwater wordt gebruikt,
in waterdichte gemetselde bakken wordt bewaard.
dat het regenwater hier ongefilterd wordt gedronken.
- dat de regenbakken veelal jaarlijks worden schoon gemaakt
en rein gehouden.
dat pomp, - wel - of putwater hier van goede kwaliteit is.
Voor lokaliteiten waar sterke drank mag worden verkocht is een
huurwaarde vastgesteld. Voor de lokaliteit van C.Roskam aan de
Straatweg is de huurwaarde verhoogd van 150,- tot 230,-. Hier
diende het voorhuis tot gelagkamer en kolfbaan (vroeger café
Lefering, thans bloembinderij De Kruijff).
30 mei 1883
10 januari 1883
Van de heren De Groot en Conijn van de K.T.C. wordt bericht
ontvangen, dat zij met het oog op de slechte geldmarkt moeten
wachten met de aanvang der werkzaamheden aan de tramlijn
tot op betere tijden. Het schrijven wordt door het gemeente
bestuur ter kennisgeving aangenomen; de concessie was inmid
dels verlopen.
J. Holland verzoekt verlenging der concessie, omdat hij niet
vóór 1 juni kan aanvangen; uitstel wordt verleend tot 1 aug.
1883.
12 juni 1883
De aftredende raadsleden Louter en Melker worden herkozen.
15 februari 1883
Het verzoek van de heer J.Holland van de N.V. Stoomtram Hol
land voor de concessie voor de exploitatie van een stoomtram
lijn van Egmond naar Castricum is door de gemeenteraad in be
handeling. Besloten wordt onder de volgende voorwaarden de
heer J.Holland concessie te verlenen:
Holland moet voor de aanvang der werkzaamheden 12000
gulden in de gemeentekas storten.
het onderhoud van de straatweg blijft op de gemeente
rusten.
Holland zal slechts op 4 plaatsen de straatweg lopende tus
sen Egmond en Castricum mogen kruisen (max. 25 m rail
lengte in de straatweg).
- Daar waar Holland gebruik maakt van de bermen van de
weg, zal hij de weg moeten verbreden met dezelfde breedte
als waarvan hij gebruik maakt, breed is.
- Afstand tussen rails en de weg minimaal 2 voet.
- Aanvang der werkzaamheden vóór 1 juni 1883.
8 augustus 1883
Het onderwijzend personeel aan de enige en openbare lagere
school in Castricum bestond uit de hoofdonderwijzer Franciscus
Ludewig, de hulponderwijzers, Dirk Dekker (le) en Jan van Hes
(2e) en de onderwijzeres mej. A.W.B. de Hoog.
Op deze datum wordt aan Jan van Hes eervol ontslag verleend
vanwege het aanvaarden van een betrekking in Sloten (Fr.); hij
werkte in Castricum pas sinds 1 febr. 1883. Op de advertenties
betreffende deze vacature komen geen sollicitanten. De ge
meenteraad besluit de jaarwedde te verhogen tot 700,-. Op 12
sept. 1883 wordt tenslotte P.C. van Hille uit Grootebroek op dit
salaris benoemd.
De plaatselijke politieverordering wordt zodanig aangepast dat
herbergen, logementen, tapperijen en dergelijke voor het pu
bliek openstaande plaatsen gesloten moeten zijn van 1 mei tot 1
nov. 's avonds om 10 uur en van 1 nov. tot 1 mei 's avonds om 9
uur tot zonsopgang.
45