vastgesteld,
burgemees-
het uiterlijk
achtergevel
/astgesteld.
begeleiding
in. In zijn
op: "Veel
:n gemeente
orden". De
)lan werd in
ze van het
yeest.
eidingsplan
iet een zeer
arakteristie-
ooruit was.
iwing in de
k is voor de
aleerde dat
et rijenhuis
ng van het
lok veel te
te vormen,
werpen van
ers werden
:gd waren,
meentelij ke
dstandstoe-
'an het uit-
omlegging
ten oosten
tweg en de
oorlij n. De
irgemeester
n:
trijdt". Er
30 werd De
e gaan van
id van De
?6 van een
i door de
lat en de
an dit plan
nog steeds
ïtebestuur-
atiek. Wie
;er in de
ergist zich.
lurgemees-
zomersei-
ïog smalle
ntebestuur
an filevor-
tietoezicht
gewoonte-
en opleve-
koming in
treek naar
en tot de
eg kunnen
afb.2
De gemeenteraad in 1930. v.l.n.r.: de heer B. Res Wz.n., G. Kuijs,
P. Twisk, J. deNijs, H. Schipper, T. Hellinga, F. J. Aukes, P.
de Vries, G. Louter. Achter de tafel: de wethouders H. Hemmer
en G. Louter sr., burgemeester P. H. L. J. Lommen, secretaris
N. A. van Lunen en het eerste vrouwlij ke raadslid mevrouw G.
Kuijs-Piepers.
Op 22 januari 1934 legde de raad zich nog zonder hoofde
lijke instemming neer bij het oordeel van burgemeester en
wethouders. In 1975 gaf de raad zich niet gewonnen en is er
toch een omleiding van het recreatieverkeer ingevoerd, zij het
niet meer voor de Mient, maar ten gunste van de Bakkum-
merstraat.
Begin 1936 is een aanvang gemaakt met het verbinden van de
Zeeweg, vanaf het kruispunt Heereweg, met de inmiddels
gereed zijnde provinciale weg Uitgeest-Limmen. (De grond
voor het spoorwegviaduct werd verkregen door het in werkver
schaffing graven van het duinmeertje ten noord-oosten van
genoemde kruising).
Riolering
In de raadsvergadering van 25 maart 1914 pleitte burgemeester
Mooij voor het maken van een aanvang met de riolering, b.v.
vanaf het raadhuis tot de Kramersweg. Raadslid Goes steunde
dit voorstel als zijnde in het belang van de neringdoenden en
voor hunne klanten. Met slecht weer moesten er planken
worden gelegd om de winkels te kunnen bereiken!
Besloten werd tot het maken van een kostenraming. De kosten
vielen kennelijk tegen want er gebeurde weinig. In 1925 werd
aan het Technisch Adviesbureau van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten opdracht gegeven een rioleringsplan te
ontwerpen. Dit plan dat aan het einde van het jaar door de raad
werd vastgesteld zou in in fasen worden uitgevoerd. Tot een
krachtige aanpak kwam het niet mede vanwege de hoge kosten.
Pas enkele jaren voor de oorlog werden omvangrijke riolerings
werken uitgevoerd en is ook een zuiveringsinrichting aan de
Heemstederweg gebouwd. De raad stelde in 1938 een krediet
beschikbaar van 200.000,-!
Vuilnisophaaldienst
In 1915 werden verschillende aanbiedingen van particulieren
ontvangen om voor 3,- tot 3,75 per week vuilnis op te
halen. Het raadslid P. Kuys zei plaatsen te weten waar men het
aanbesteedt en er nog geld toe wordt gegeven. De raad besloot
vervolgens niet op de aanbiedingen in te gaan.
In 1919 werd echter toch besloten in de Kerkbuurt een proef
voor drie maanden te nemen. Particulieren konden voor dit
werk inschrijven. H. Beentjes bood aan twee maal per week
vuil op te halen voor 7,48, doch wilde zijn inschrijving tot
6,- terugbrengen, indien hij toestemming zou krijgen de
beerputten bij de school en het raadhuis te legen. Overbodig te
zeggen dat het werk hem voor 6,- werd gegund. Het
experiment was kennelijk geslaagd, want besloten werd per 1
januari 1920 in de hele gemeente vuilnis te doen ophalen.
In 1935 nam het gemeentebestuur de ophaaldienst in eigen
beheer. Voor een bedrag van 3585,- werd in 1939 een echte
vuilnisauto gekocht.
Gas- en electriciteitsbedrijf
Op 6 augustus 1913 werd door de gemeenteraad besloten tot
oprichting van een gemeentelijk gasbedrijf. Per 1 januari 1920
7