3
1.
2.
3.
4.
5.
Niedorperweg) en het maken van de fundering voor
de rijbaan tussen de nieuwe betonnen brug bij De
Weel en het begin van de reeds aangelegde weg langs
Zijdewind, werden aanbesteed op 17 januari 1935.
Tevens was in het bestek opgenomen het aanbrengen
van de fundering in de aardebaan ten oosten van
Zijdewind. Voor deze werken hadden 32 bedrijven
ingeschreven. Aan P. Daalder’s Aannemers Bedrijf N.V.
te Alkmaar, die had ingeschreven voor 24.930 gulden,
werden de werken gegund.
Op 4 februari 1937 vond de aanbesteding plaats van
het wegvak Verlaat-nieuwe brug bij De Weel. Tot de uit
te voeren waterbouwkundige werken behoorde ook
het omleggen van een gedeelte van de ringvaart van
de Heerhugowaard bij het Verlaat. Aannemingsmaat-
schappij De Moel en Hermes N.V. te Alkmaar was de
laagste inschrijver met 64.900 gulden.
De verharding van de 5.50 meter brede rijbaan en het
smalle (1.50 meter) rijwielpad is beschreven in bestek
nr. 176, Provinciale Wegen, dienst 1936 voor het weg
gedeelte nieuwe brug bij De Weel-Haringhuizerweg.
De deklaag bestond uit clinker-asfaltbeton en is
uitgevoerd door het bedrijf met de toepasselijke naam
N.V. De Geruischlooze Weg.
Toen het grondwerk en de fundering, met tijdelijke
slijtlaag, op het wegvak van Niedorper Verlaat tot de
nieuwe brug bij De Weel gereed waren en ook de brug
over de omgelegde ringvaart van de Heerhugowaard
was opgeleverd, kon in 1938 de provinciale weg, via
de brug, in gebruik worden genomen.
Aanleg
Het aanleggen van de aardebaan en het maken van de
fundering voor de rijbaan van de acht kilometer lange
provinciale weg gebeurde per wegvak. Van het Verlaat
naar Schagen waren er vijf:
Verlaat-nieuwe brug bij De Weel
Nieuwe brug bij De Weel-beginpunt van de
weg ten oosten van Zijdewind
Weg ten oosten van Zijdewind
Noordwestzijde van Zijdewind-Haringhuizerweg
Haringhuizerweg-de Loet in Schagen
Op 11 mei 1933 was de eerste aanbesteding en wel
voor het nieuwe wegvak ten oosten van Zijdewind.
Naast de aanleg van de aardebaan en het graven van
sloten was in het bestek ook opgenomen het maken
van een ‘loswal’ (opslagplaats) aan de ringvaart van
de W.O.L. polder en het verbeteren van ca. 280 meter
vaarsloot. Aannemer WJ. Boltje te Heerenveen was de
laagste inschrijver met een bedrag van 16.600 gulden.
Uiteindelijk kwam er nog ƒ5.766,09 voor meerwerk bij.
Het maken van de fundering voor de rijbaan is later,
tegelijk met het korte wegvak nr. 2, aanbesteed.
De aanbesteding van het aansluitende wegvak nr. 4
vond plaats op 28 december 1933. N.V. Aanneming
Mij. voorheen J.M. Strijland te Uithoorn nam het
werk aan voor 87.900 gulden. In februari 1935 zijn de
uitgevoerde werken voor de tweede maal opgeleverd.
In de zomer van 1936 was de aanbesteding van
wegvak nr. 5.
De verbreding van de aardebaan (van de Oude
Walsen van asfaltsteenslag.