3 1. 2. 3. 4. 5. Niedorperweg) en het maken van de fundering voor de rijbaan tussen de nieuwe betonnen brug bij De Weel en het begin van de reeds aangelegde weg langs Zijdewind, werden aanbesteed op 17 januari 1935. Tevens was in het bestek opgenomen het aanbrengen van de fundering in de aardebaan ten oosten van Zijdewind. Voor deze werken hadden 32 bedrijven ingeschreven. Aan P. Daalder’s Aannemers Bedrijf N.V. te Alkmaar, die had ingeschreven voor 24.930 gulden, werden de werken gegund. Op 4 februari 1937 vond de aanbesteding plaats van het wegvak Verlaat-nieuwe brug bij De Weel. Tot de uit te voeren waterbouwkundige werken behoorde ook het omleggen van een gedeelte van de ringvaart van de Heerhugowaard bij het Verlaat. Aannemingsmaat- schappij De Moel en Hermes N.V. te Alkmaar was de laagste inschrijver met 64.900 gulden. De verharding van de 5.50 meter brede rijbaan en het smalle (1.50 meter) rijwielpad is beschreven in bestek nr. 176, Provinciale Wegen, dienst 1936 voor het weg gedeelte nieuwe brug bij De Weel-Haringhuizerweg. De deklaag bestond uit clinker-asfaltbeton en is uitgevoerd door het bedrijf met de toepasselijke naam N.V. De Geruischlooze Weg. Toen het grondwerk en de fundering, met tijdelijke slijtlaag, op het wegvak van Niedorper Verlaat tot de nieuwe brug bij De Weel gereed waren en ook de brug over de omgelegde ringvaart van de Heerhugowaard was opgeleverd, kon in 1938 de provinciale weg, via de brug, in gebruik worden genomen. Aanleg Het aanleggen van de aardebaan en het maken van de fundering voor de rijbaan van de acht kilometer lange provinciale weg gebeurde per wegvak. Van het Verlaat naar Schagen waren er vijf: Verlaat-nieuwe brug bij De Weel Nieuwe brug bij De Weel-beginpunt van de weg ten oosten van Zijdewind Weg ten oosten van Zijdewind Noordwestzijde van Zijdewind-Haringhuizerweg Haringhuizerweg-de Loet in Schagen Op 11 mei 1933 was de eerste aanbesteding en wel voor het nieuwe wegvak ten oosten van Zijdewind. Naast de aanleg van de aardebaan en het graven van sloten was in het bestek ook opgenomen het maken van een ‘loswal’ (opslagplaats) aan de ringvaart van de W.O.L. polder en het verbeteren van ca. 280 meter vaarsloot. Aannemer WJ. Boltje te Heerenveen was de laagste inschrijver met een bedrag van 16.600 gulden. Uiteindelijk kwam er nog ƒ5.766,09 voor meerwerk bij. Het maken van de fundering voor de rijbaan is later, tegelijk met het korte wegvak nr. 2, aanbesteed. De aanbesteding van het aansluitende wegvak nr. 4 vond plaats op 28 december 1933. N.V. Aanneming Mij. voorheen J.M. Strijland te Uithoorn nam het werk aan voor 87.900 gulden. In februari 1935 zijn de uitgevoerde werken voor de tweede maal opgeleverd. In de zomer van 1936 was de aanbesteding van wegvak nr. 5. De verbreding van de aardebaan (van de Oude Walsen van asfaltsteenslag.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2021 | | pagina 8