Het wegenvraagstuk Het verkeer over de weg was in het eerste kwart van de twintigste eeuw sterk van karakter veranderd. Vooral in de jaren na de Eerste Wereldoorlog voltrok die verandering zich in een snel tempo. Vóór die tijd gebruikte voornamelijk het lokale verkeer de wegen. Maar naarmate het gebruik van motorrijtuigen toenam ontstond daarnaast, althans op sommige wegen, verkeer van interlokale aard. Aanvankelijk bleef dit doorgaande verkeer in het algemeen beperkt tot de categorie lichte personenwagens. Doch spoedig verschenen ook vrachtwagens, van allerlei afmetingen en gewicht op de weg, later gevolgd door autobussen. Met name deze motorrijtuigen hadden in snel toene mende mate de groei van het doorgaande verkeer gestimuleerd. De eisen waaraan de wegen bestemd voor doorgaand verkeer moesten voldoen, waren heel andere dan die waarmee men bij de vroegere vervoermiddelen voor het meer lokale vervoer uit de voeten kon. Door de geringere snelheid waarmee werd gereden en het minder drukke zware vrachtverkeer kon men vroeger volstaan met veel smallere en veel lichter verharde wegen. Het wegenplan van 1925 In hun voordracht van 20 juni 1923 over de overname door de provincie Noord-Holland (hierna: de Provincie) van de Zaanlandsche Communicatieweg, die liep van de rijksweg Haarlem-Alkmaar, even ten noorden van Beverwijk, over Assendelft en Westzaan naar Zaandijk, gaf Gedeputeerde Staten enkele denkbeelden aan omtrent het toekomstig wegenbeheer. Zij vond, zoals al eerder (begin 1920) in beginsel was besloten, dat de Provincie het aangewezen lichaam was om voor het doorgaand verkeer een behoorlijk wegennet te onderhouden. De vaststelling van het plan voor dit wegennet, met een lengte van 320 kilometer, vond plaats in de vergadering van de Provinciale Staten van 2 december 1925. In het wegenplan van 1925 was in het noordelijk deel van Noord-Holland als centrum de marktstad Schagen gekozen. Vanuit Schagen waren drie wegen gepland: 1. naar Van Ewijcksluis in aansluiting met de weg over de toekomstige Afsluitdijk, 2. naar Stolpen in aanslui ting met de rijksweg Alkmaar-Nieuwediep en 3. via Zijdewind en Heerhugowaard naar Alkmaar. Het tracé tussen Schagen en Niedorper Verlaat van de weg naar Alkmaar zou gaan lopen van de spoorwegovergang ten zuiden van het station Schagen, langs de Laander- weg en Grotewallerweg tot Lollebrug, de oude naam van de Haringhuizerweg. Vanaf Lollebrug was een nieuwe weg gepland naar het noordelijk uiteinde van de Vennikerweg. Langs de Vennikerweg en de Oude Niedorperweg bereikte de provinciale weg de kerk in Zijdewind. Vervolgens liep het tracé over 825 meter ten westen, achter de bebouwing van het dorp, om weer de Oude Niedorperweg te volgen tot het Niedorper Verlaat, waar met een nieuwe brug de ringvaart van de Heerhugowaard zou worden gekruist. Langs of door Zijdewind? Bij het uitwerken van de voorlopige plannen was geconstateerd dat de dorpsstraat van Zijdewind, die smal, bochtig en dichtbebouwd was, volkomen ongeschikt was om te worden ingericht tot weg voor doorgaand verkeer. Als oplossing voor dit probleem koos de Provincie aanvankelijk voor het omleiden van de weg langs de westkant van het dorp. Daartegen waren verschillende bezwaren. Zo zou de ringvaart voor de inwoners hierdoor moeilijk bereikbaar worden, terwijl het wegverkeer door het overladen van tuin bouwproducten zou worden belemmerd. Toen is geko zen voor een nieuwe weg ten oosten van het dorp. De R.K. Kiesvereniging “Eendracht maakt Macht” heeft in 1931 nog wel gepleit het tracé door het dorp te laten lopen. Er waren meer voorstanders van dat tracé, onder wie gemeenteraadslid W. Kolkman, wethouder J. Bakker sr. en het bestuur van de W.O.L. polder. F.C. Jong, secretaris van het polderbestuur, wees op de ‘funeste gevolgen voor de neringdoenden’ als de weg langs Zijdewind zou komen. Zoals hiervoor opgemerkt was de dorpsstraat te smal. Zelfs als de ‘voor-erven’ voor een groot gedeelte werden opgeof ferd, zou de breedte van de provinciale weg toch nog onvoldoende zijn. Verder wees Gedeputeerde Staten op een aantal hinderlijke bochten. Met het rechttrekken daarvan, wat het aankopen en slopen van vele gebouwen betekende, zouden zeer hoge kosten gemoeid zijn. De aanleg van de provinciale weg Niedorper Verlaat-Schagen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2021 | | pagina 6