0N1NKR1JK DER NEDERLANI f gfe 36391 ks 14941 KON 14941/7047 Toen er werd gebeld, morste de pastoor wat koffie op zijn toog. Hij veegde dat met zijn hand af en ging naar de deur. Daar stond Aabeco Piet die zeer verheugd was, omdat dochter Lies was geboren. Dat was in 1936. Hij vroeg aan de pastoor of die zijn dochter van daag nog wilde dopen. De pastoor vond het deze dag niet nodig en zei: „Kom volgende week maar terug”. Dat zinde Piet niet en deelde de pastoor mee dat hij daarom vandaag naar Nieuwe Niedorp zou gaan. Toen had de pastoor opeens wel tijd. „Kom dan vanmiddag maar om twee uur.” Toen hij de deur dicht wilde doen, zag hij een jong stelletje op de fiets aankomen. Tegen de pastoorsmeid zei hij: „Zeg maar tegen dat jonge stelletje dat straks aanbelt, dat ik er niet ben”. Deze jonge trouwlustigen vonden het wel vreemd dat de Ford van de pastoor gewoon bij de kerkenstal stond. Vanaf 1929 tot 1945 zijn er geen officiële papieren bewaard gebleven. De pastoor had blijkbaar geen last van de economische crisis van de dertiger jaren. Tijdens de oorlogsjaren roofden de Duitse bezetters zelfs de kerkklokken uit de torens, maar pastoor Van der Burg mocht zijn Ford houden. Werden de katho lieke priesters in die oorlogsjaren soms ontzien? Met Sint-Maarten reed hij naar het eind van Zijdewind om de misdienaars maar ook andere kinderen op te DER NEDERLANDEN ratie-bewijs halen en later weer thuis te brengen. Toch vond hij dat hij iets meer moest doen. Hij moest op korte termijn voor die lieve kinderen toch maar een reisje naar de speeltuin in Halfweg regelen. De meeste kinderen waren lief, maar hij dacht aan die middag waarbij veel kinderen tijdens de aubade stonden te zwaaien met vlaggetjes. Hij had toen gezien dat er een aantal stiekem naar de tuin was gegaan om er appels te pikken. Na afloop van de aubade snelde hij door de pastorie naar achteren en wist een paar diefjes te pakken. Wat zullen die oren zeer hebben gedaan. Kinderen tot 13 jaar gingen op zondag naar de kerk om te luisteren naar verhalen van de pastoor. Men noemde dat de Edelwacht. Voor de oudere meisjes was er vaak daarna een Maria-congregatie. Omdat de pastoor op een namiddag nog enkele priesterstuden ten naar Hoorn wilde brengen, liep hij na de Edelwacht naar de kerkenstal. Zij auto was nooit op slot, dat hoefde in die tijd nog niet. Toen hij al vrij dicht bij zijn XYrguxx’ING RIJKSVERKEERSINSPECTIE IN HET DISTRICT NOORD-HOLLA IE OPGENOMEN. Deo.1945 0-14941 vervoer nummer 19 VER IR. 'S-G RAVEN, Bijna een half jaar na de bevrijding kreeg de pastoor in oktober 1945 een registratiebewijs betreffende zijn Ford model coach die hij in 1929 bij Peereboom had gekocht. Het chassisnummer A400090 en het persoonlijke kenteken G-45883 klopte, zodat zeker is dat hij nog steeds de A-Ford van 1929 bezat. De Rijksinspectie van het Verkeer in het district Noord-Holland stuurde op 20 december 1945 een tijdelijke vergunning tot het gebruik van zijn Ford. In dit officiële document werd de auto een sedan genoemd, terwijl in eerdere papieren het ging om een sedan. MOTORRIJTUIG: Merk Motornummer Chassisnummer Brandstof Vo-ö kon vos wUiiedorp «wil nninen- dtn Gemachti, vflFürn Chef van den Staf i voor hel Ford a 400090 idem benzine den \ergunninghouder is FABRIEKSTYPE: MOTORNUMMER PROVINCIALE KENTEEKEN: SOORT BOVENBOUW: - IS IN DE REGISTRATIE VAN HET MINISTERIE VAN VEI Jaar van fabricage Provinciaal krnirekrn G— Typese Standplaats* Nw Fastoor Het beroep van K I2JI onder letter F_ iet gebruik van het hierna ontschreven motorrijtuig ingericht br» dan met autobussen of in overheidsdienst!. 4$ Rijkrinspectéur van het Verkeer te AMSTERDAM verlet igverkeer op grond van de erordeuing Rijvergunningen v3 n 14 Februari 1945 No. 70 aan' BOUWJAAR: - IMMER: —A - Wilt r son IBER 1945. A R. D M. Z-Oi No. V

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2021 | | pagina 22