rekening gTrage peereboom De Ford model T van pastoor M. van der Burg De T-Ford was een van de eerste auto’s die in mas saproductie werd genomen. Elke werknemer ver richtte slechts één handeling, waardoor deze auto de goedkoopste op de markt was. In 1924 had je al zo’n auto voor 290. Dit model T werd geproduceerd vanaf 1908 tot 1927. In totaal zijn er meer dan 15 miljoen gebouwd. De motor was een viercilinder met een inhoud van 2,9 liter en leverde 20 pk. De topsnelheid lag in de buurt van 70 km per uur. Deze auto had drie pedalen, maar die zijn niet te vergelijken met de pedalen in een moderne auto. Het linkerpedaal was de versnelling. In de middelste stand stond de versnellingsbak in zijn vrij. Drukte men het pedaal helemaal in, schoot de bak in de eerste versnelling. Liet men het pedaal helemaal opkomen, dan hielp de bak zichzelf in de tweede, de laatste versnelling. Het middelste pedaal gebruikte men als men achteruit wilde rijden en het rechterpedaal was de rem op de transmissie. Links naast de bestuurder bevond zich een grote hendel die niet alleen de parkeerrem was, maar er ook voor zorgde dat het schakelpedaal in de middelste stand, de neutraal, kwam. Rechts naast het stuur bevond zich een hendeltje om gas te geven en die bleef staan, waarop je het zette. Wanneer en bij wie de pastoor zijn eerste auto kocht, weten we niet. Wel is bekend dat het geen nieuwe auto was, want toen hij zijn T-Ford bij Peereboom inruilde voor een nieuwer model, stond er op de rekening dat de T-Ford van 1925 was. De pastoor had in dat jaar nog geen rijbewijs. De Ford model A van pastoor M. van der Burg De opvolger van de T-Ford was de Ford model A, die geproduceerd werd in de jaren 1927 tot 1931. In die jaren werden er bijna 5 miljoen gebouwd. Dit model had ook een 2,9 liter motor, leverde 40 pk en had drie versnellingen. De topsnelheid was ongeveer 105 km per uur. Het was opmerkelijk dat dit model de huidige bedieningspedalen had: links de koppeling, in het midden de rem en rechts het gaspedaal. Bovendien had de A-Ford een versnellingspook. Heel modern dus. Een achteruitkijkspiegel was optioneel en de brandstoftank bevond zich in de motorkap vlak bij het dashboard. Het had een visuele brandstofmeter. In koelere klimaten konden de eigenaren een unit kopen om deze over het uitlaatspruitstuk te plaatsen om de cabine van warmte te voorzien. Een kleine deur zorgde voor aanpassing van de hoeveelheid warmte die de cabine binnenkwam. 0 Ford model T. Op 20 augustus 1929 ruilde de pastoor zijn Ford model T in en kocht voor f1.250.- een Ford model A. Iedereen in ’t Veld en omstreken noemde deze nieuwe auto nog vele jaren een T-Ford, maar dat bleek niet te kloppen. Ook de bekende ex-garagehouder Wout Slijkerman weet het zeker. Er heeft jarenlang een Ford model A in zijn garage gestaan. In de volgende anekdotes staat steeds vermeld dat de pastoor een T-Ford had. Dat moet dus eigenlijk zijn een A-Ford. We laten het maar staan. De heer Peereboom wist ook niet precies hoe je een katholieke pastoor dient aan te spreken. Hij schreef een rekening voor „den heer Eerw. Heer Pastoor”. U16FOON 224 POSTREK 20*191 automobielen motorrijwielen rijwielen 1/ y Urf) VOOR N. NIEDORP tea te om wie gek

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2021 | | pagina 20