NEDERLAND
gevlucht vanwege de bombardementen van eerst de
Duitsers en daarna van de geallieerden. Deze vluchte
lingen woonden vooral in de dorpen langs de spoorlijn
Den Helder - Alkmaar, maar zij hadden hun werk nog
in Den Helder. Ook in 't Veld en omgeving woonden
evacués, zoals de families Ramler, Ran, Bouma en
Zits. Sommigen gingen 's morgens naar hun werk in
Den Helder en 's avonds keerden ze weer terug naar
hun „tijdelijk" verblijf. Ook stopte de trein regelmatig
in Zijdewind om werknemers te vervoeren naar Den
Helder of naar „huis". De inwoners van Zijdewind
maakten vaak mee dat vliegtuigen van de geal
lieerden de treinen beschoten, zoals de munitietrein in
Schagen. Vaak kregen de passagiers de kans om uit
de trein te vluchten en plat op de spoordijk te gaan lig
gen, waarna er gericht werd geschoten. Dat ging ook
wel eens mis, want een kogel van zo'n vliegtuig was
te hoog gericht en kwam terecht in de bedstee van de
weduwe Schilder in het huisje aan de Rijdersstraat 81
In 't Is mooi weest van juli 2002 hebben we uitgebreid
geschreven over de evacués.
Niedorp of de gemeente straatverlichting bij de stop
plaats wilde plaatsen. De burgemeester ging met zijn
wethouders en de gemeenteraad overleggen. Na drie
maanden kwam er een negatief antwoord. Het was
inderdaad wel erg donker, maar als er een lantaarn zou
worden geplaatst, dan zou de gemeente overspoeld
worden met andere verzoeken en dat zou veel te duur
worden. Gemeenteraadslid Ligthart vroeg in november
1907 opnieuw aandacht voor de duisternis bij de
halte. De burgemeester beloofde om zelf te kijken. In
de volgende raadsvergadering werd het verzoek weer
afgewezen. Ligthart verklaarde dat het bij de halte
vaak heel druk was. Een ander raadslid vertelde dat de
herbergier van Landmans Welvaren ooit zijn openings
tijden mocht verlengen, maar dat niet deed omdat er
nauwelijks behoefte aan was. Datzelfde raadslid had
de afgelopen zaterdag maar één reiziger gezien.
Licht in de duisternis
De halte Zijdewind lag vlak bij het dorp, zeker als
je het bijvoorbeeld vergelijkt met de halte van de
Schagerwaard. Als je 's avonds met de trein wilde
reizen, moest je vanuit het centrum (nou, ja!) naar de
halte lopen. Dat was wel niet zo'n lange wandeling,
maar het was daar aardedonker. De halte was de
meeste tijd in het duister gehuld. Alleen als een trein
Schagen of Noord-Scharwoude had verlaten, ging
er pas een lampje aan. In december 1905 vroeg een
aantal Zijdewinders aan de burgemeester van Oude
SPOORWEGKAART
1868
,1
Spoorwegkaart van Nederland, 1868.
Het spoorhuis te Zijdewind, gefotografeerd in 1940.
iriwrjk
ALKHAM
ZUIDES ZE£
jSTERDAM
tOWEMME,
IEvENAAE
,KL£EF\
ÏPhUM
Igkk
\jMat
JtweUtr
Oln$hMt
mwjMk an or i/jntn
HASki T+HAhSTHKHT-LttM
JttSSELp-Sfe
VAN
Lijnen zoals voorkomend* in-.
Vit den Heirdl t w« Sintti'i
OFFlClEELE REISGIDS.
Batra PU|*vt 1 October lflflB.
- - spoort/ff) m stations. btitr
katte /écüititftf bOOtd&ut
Spooriijn in Mn{eg
ErpJoitrtfide mtitidiim/en:
SS H'J trtïvf e StèabtpcoTMtgtn
HSM UniUnftehr 'Jjtj-tr
IMcMWKii Sfm-rtf tty
«CS fnetrttwfI'W (ertmt Sfitefntg
wicht CwiftHn CtitUiiht/t
trui,
PCB Ö>4f fréKCmfrilBttfe
(*-) jijn ttf/mietn nu..:
Snr Stut Oer/*dirUfX/m
SA Ai/ptiv
li. e/etOHFL iégtm Jjmówrgt# s l ya/
Cft£ fair Kcx*r.vr PteniuiribtvllKf!
*Sff A/jtnrry&w Spay
i.C+pe'fctrt
t-lffrü
s kriste
4. HMsmU
5. MTSflIfir:
i. Gier»
T- H.firit
UWjUt
fr Hfrrt*.
H SKM
II
H ChrtiUt
W
Ik JvfVi
ff nmttfkilw
tipy«Wr£T_