spoorlijn Den Helder - Alkmaar, vierde Willem zijn zilveren ambtsjubileum als conducteur. Op die dag was er een „statige optogt", bestaande uit ongeveer 13 rijtuigen, voorafgegaan door „Ruiterij en muzijk" vanaf het raadhuis tot het station en daar ontvangen door de liedertafel Euterpe. Verder op die dag luidde het programma als volgt. Het rijden van een locomotief met feesttrein van Schagen tot nabij Zijdewind en de „Groote sloot" in de Zijpe. (Was de spoorlijn bij Zijdewind nog niet klaar?) 's Middags om 3 uur een harddraverij met prijzen van ongeveer f 200. 's Avonds om 8 uur een met „Bengaalsch vuur verlichte muzijk-tempel op het water". „Des avonds ten 10 ure een schitterend vuurwerk, vervaardigd door den heer RL. van der Brugh, vuurwerkmaker van Z. M. den Koning te Amsterdam" Een treinrit van Anna Paulowna naar Noord-Schar- woude, een rit van nog geen 20 km, duurde 5 kwartier. Dat de trein van Den Helder naar Alkmaar een echte stoptrein was, blijkt uit het overzicht onderaan pagina 14. De spoorwegen hadden het tijdens de eerste we reldoorlog, maar ook daarna moeilijk. De loonkosten stegen snel, brandstoffen waren schaars en dus duur, concurrentie van bussen en vrachtwagens was enorm toegenomen. De overheid verplichtte de spoorwegen om de post gratis te vervoeren en om verliesgevende lijnen in stand te houden. In de crisistijd, halverwege de jaren dertig, begrepen de directies dat er moest worden ingegrepen. Dat betekende dat ook Zijdewind in 1938 geen stopplaats meer was. Hetzelfde gebeurde met de wachtposten. In deze huisjes woonde de baanwachter. Hij of zij sloot en opende de overwegbomen, wanneer er een trein passeerde. Alle huisjes werden tussen 1865 en 1889 naar een standaardontwerp door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij gebouwd. Het spoorhuis in Zijdewind is in 1914 gebouwd en in 1970 gesloopt. Tussen Den Helder en Alkmaar zijn meer dan 30 spoorhuizen gebouwd. Rond 1950 werden veel huisjes gesloopt, omdat ze hun functie verloren. In de omgeving van Zijdewind stonden de volgende wacht posten: Middenweg (nr. 23), Tochtsloot (24), Zandweg (25), Slootgaardweg (26) en Boomer Waal (27). Langs de spoorlijn Den Helder - Alkmaar waren ongeveer 40 wachtposten. In het onderstaande overzicht ziet u dat in de Tweede Wereldoorlog een aantal stopplaatsen door de Duit sers weer in gebruik werden gesteld. Op 1 juli 1940 waren 10.000 van de 37.747 inwoners van Den Helder Aantal km vanaf Den Helder: Station* of stopplaats: Tijd: Den Helder* vanaf 1865 3 km Den Helder Zuid* vanaf 1980 4 Koegras 1867-1878; 1900-1938; 1943-1945 8 Breezand 1914-1938 12 Anna Paulowna* vanaf 1865 16 Oudesluis 1867-1938; 1940-1949 21 Schagen* vanaf 1865 24 Schagerwaard 1886-1931 27 Zijdewind 1-10-1868 tot 15-5-1938 30 Noord-Scharwoude 1865-1938; 1940-1947 35 Heerhugowaard* vanaf 1865 38 St. Pancras 1896-1938; 1940-1944 40 Alkmaar Noord* vanaf 1980 42 Alkmaar* vanaf 1865 De puffende stoomlocomotief bij de halte Waarland - Zijdewind.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2020 | | pagina 14