spoorlijn Den Helder - Alkmaar, vierde Willem zijn
zilveren ambtsjubileum als conducteur. Op die dag
was er een „statige optogt", bestaande uit ongeveer
13 rijtuigen, voorafgegaan door „Ruiterij en muzijk"
vanaf het raadhuis tot het station en daar ontvangen
door de liedertafel Euterpe.
Verder op die dag luidde het programma als volgt.
Het rijden van een locomotief met feesttrein van
Schagen tot nabij Zijdewind en de „Groote sloot"
in de Zijpe. (Was de spoorlijn bij Zijdewind
nog niet klaar?)
's Middags om 3 uur een harddraverij met prijzen
van ongeveer f 200.
's Avonds om 8 uur een met „Bengaalsch vuur
verlichte muzijk-tempel op het water".
„Des avonds ten 10 ure een schitterend vuurwerk,
vervaardigd door den heer RL. van der Brugh,
vuurwerkmaker van Z. M. den Koning
te Amsterdam"
Een treinrit van Anna Paulowna naar Noord-Schar-
woude, een rit van nog geen 20 km, duurde 5 kwartier.
Dat de trein van Den Helder naar Alkmaar een echte
stoptrein was, blijkt uit het overzicht onderaan pagina
14. De spoorwegen hadden het tijdens de eerste we
reldoorlog, maar ook daarna moeilijk. De loonkosten
stegen snel, brandstoffen waren schaars en dus duur,
concurrentie van bussen en vrachtwagens was enorm
toegenomen. De overheid verplichtte de spoorwegen
om de post gratis te vervoeren en om verliesgevende
lijnen in stand te houden. In de crisistijd, halverwege
de jaren dertig, begrepen de directies dat er moest
worden ingegrepen. Dat betekende dat ook Zijdewind
in 1938 geen stopplaats meer was.
Hetzelfde gebeurde met de wachtposten. In deze
huisjes woonde de baanwachter. Hij of zij sloot en
opende de overwegbomen, wanneer er een trein
passeerde. Alle huisjes werden tussen 1865 en 1889
naar een standaardontwerp door de Hollandsche
IJzeren Spoorweg Maatschappij gebouwd. Het
spoorhuis in Zijdewind is in 1914 gebouwd en in 1970
gesloopt. Tussen Den Helder en Alkmaar zijn meer
dan 30 spoorhuizen gebouwd. Rond 1950 werden veel
huisjes gesloopt, omdat ze hun functie verloren. In de
omgeving van Zijdewind stonden de volgende wacht
posten: Middenweg (nr. 23), Tochtsloot (24), Zandweg
(25), Slootgaardweg (26) en Boomer Waal (27). Langs
de spoorlijn Den Helder - Alkmaar waren ongeveer 40
wachtposten.
In het onderstaande overzicht ziet u dat in de Tweede
Wereldoorlog een aantal stopplaatsen door de Duit
sers weer in gebruik werden gesteld. Op 1 juli 1940
waren 10.000 van de 37.747 inwoners van Den Helder
Aantal km
vanaf
Den Helder:
Station*
of stopplaats:
Tijd:
Den Helder*
vanaf 1865
3 km
Den Helder Zuid*
vanaf 1980
4
Koegras
1867-1878; 1900-1938; 1943-1945
8
Breezand
1914-1938
12
Anna Paulowna*
vanaf 1865
16
Oudesluis
1867-1938; 1940-1949
21
Schagen*
vanaf 1865
24
Schagerwaard
1886-1931
27
Zijdewind
1-10-1868 tot 15-5-1938
30
Noord-Scharwoude
1865-1938; 1940-1947
35
Heerhugowaard*
vanaf 1865
38
St. Pancras
1896-1938; 1940-1944
40
Alkmaar Noord*
vanaf 1980
42
Alkmaar*
vanaf 1865
De puffende stoomlocomotief bij de halte Waarland - Zijdewind.