landse Zaken, Johan Rudolph Thorbecke, er niet was. Hij had het wel beloofd, maar hij was op het laatste moment verhinderd wegens dringende staatszaken. Na het verwelkomen van alle belangrijke personen en het spelen van o.a. het volkslied door het stafmu ziekkorps van de Marine hield burgemeester K.J.C. Stakman Bosse in het stationsgebouw een toespraak. Eindelijk had zeehaven Den Helder een goede spoor verbinding. Om 11.15 uur vertrok de trein onder gejuich uit vele kelen. Na een kwartier stopte de trein op het station van Anna Paulowna. Daar speelde het korps van de Marine weer enkele liederen. Na enkele mooie woorden van de burgemeester vertrok de trein na 10 minuten richting Schagen. Volgens de Nieuwedieper en Heldersche Courant was vrijwel heel Schagen uitgelopen. Overal hingen vlaggen en het mannenkoor Euterpe zong een speciaal lied. „Schagen! Ook Ugrijze veste ligt dra aan een wereldbaan, Gord den wedstrijd dan U aan, Dwing de toekomst U ten beste, Bij de leuze: Voorwaarts gaan!" De plaatselijke schooljeugd zong nog een fraai lied en hoofdonderwijzer J. Slangen nodigde alle inzit tenden van de trein uit voor een wandeling door het rijkversierde Schagen. Omwille van de tijd werd de uitnodiging afgeslagen. Vervolgens vertrok de trein naar de volgende stations: Noord-Scharwoude en Heerhugowaard. Zijdewind werd pas in 1868 een halte. Ook de ontvangst op het eindstation was geweldig. Toen de trein de spoorbrug over het Noord- hollandsch Kanaal passeerde klonk er gejuich uit vele kelen. Langs het Kanaal stonden kinderen uit het Huis van Verbetering en Opvoeding. Het muziekkorps van de Alkmaarse schutterij zorgde voor een vrolijk stukje muziek. Na enkele toespraken gingen de genodigden naar de schouwburgzaal achter het stadhuis voor een déjeuner-dinatoire, een warme maaltijd bij officiële gebeurtenis, een soort banket dus. Negentig gasten genoten een uitgebreid feestmaal voordat ze om 17.30 uur met de retourtrein naar huis gingen. Halte Zijdewind Het aanleggen van een spoorlijn betekende in die tijd heel veel werkgelegenheid. Aan beide kanten van de spoordijk werden sloten gegraven. De grond uit die sloten werd gebruikt om de spoordijk te verhogen. Dat gebeurde met schep en kruiwagen, zwaar werk tegen een laag loon. Veel stations, haltegebouwen en wachtposten werden voor de opening van de spoorlijn gebouwd. Het haltegebouw (het spoorhuis) in Zijdewind werd echter pas in 1914 gebouwd (en in 1970 gesloopt). Op een affiche, verspreid in Schagen en omstreken, werd een „feestviering" aangekondigd. Op woensdag 24 augustus 1864 's morgens om 11 uur, een jaar voor de opening van de spoorlijn Den Helder - Alkmaar, zou op „plegtige wijze" een eerste steen gelegd worden door Willem Alexander Paul Frederik Lodewijk Boogh onder leiding van burgemeester Henrij Robert de Meer. Willempje, de tweejarige zoon van de plaatselijke postbeambte Gijsbert Boogh, was door koning Willem III uitgekozen, omdat hij dezelfde voornamen had als de koning. In 1915, 50 jaar na de opening van de 78 Spaarndammerdijk van 1891 tot 1900 Amsterdam CS-Schiphol Amsterdam-Rotterdam van 1983 Amsterdam-Rotterdam tot 1889 Amsterdam-Zutphen Amsterdam-Rotterdam Amsterdam Utrecht-Arnhem Amsterdam CS-Schiphol van 1889 Lithografie van Emrik Binger ter gelegenheid van de feestelijke opening van de spoorlijn Den Helder - Alkmaar op 18 december 1865. Houthaven 78.6 Amsterdam Sloterdijk 80 Amsterdam Westerdok 80.807 Amsterdam Centraal JCMAtjïii. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2020 | | pagina 13