landse Zaken, Johan Rudolph Thorbecke, er niet was.
Hij had het wel beloofd, maar hij was op het laatste
moment verhinderd wegens dringende staatszaken.
Na het verwelkomen van alle belangrijke personen
en het spelen van o.a. het volkslied door het stafmu
ziekkorps van de Marine hield burgemeester K.J.C.
Stakman Bosse in het stationsgebouw een toespraak.
Eindelijk had zeehaven Den Helder een goede spoor
verbinding.
Om 11.15 uur vertrok de trein onder gejuich uit vele
kelen. Na een kwartier stopte de trein op het station
van Anna Paulowna. Daar speelde het korps van
de Marine weer enkele liederen. Na enkele mooie
woorden van de burgemeester vertrok de trein na 10
minuten richting Schagen. Volgens de Nieuwedieper
en Heldersche Courant was vrijwel heel Schagen
uitgelopen. Overal hingen vlaggen en het mannenkoor
Euterpe zong een speciaal lied.
„Schagen! Ook Ugrijze veste
ligt dra aan een wereldbaan,
Gord den wedstrijd dan U aan,
Dwing de toekomst U ten beste,
Bij de leuze: Voorwaarts gaan!"
De plaatselijke schooljeugd zong nog een fraai lied
en hoofdonderwijzer J. Slangen nodigde alle inzit
tenden van de trein uit voor een wandeling door het
rijkversierde Schagen. Omwille van de tijd werd de
uitnodiging afgeslagen. Vervolgens vertrok de trein
naar de volgende stations: Noord-Scharwoude en
Heerhugowaard. Zijdewind werd pas in 1868 een
halte. Ook de ontvangst op het eindstation was
geweldig. Toen de trein de spoorbrug over het Noord-
hollandsch Kanaal passeerde klonk er gejuich uit vele
kelen. Langs het Kanaal stonden kinderen uit het Huis
van Verbetering en Opvoeding. Het muziekkorps van
de Alkmaarse schutterij zorgde voor een vrolijk stukje
muziek. Na enkele toespraken gingen de genodigden
naar de schouwburgzaal achter het stadhuis voor een
déjeuner-dinatoire, een warme maaltijd bij officiële
gebeurtenis, een soort banket dus. Negentig gasten
genoten een uitgebreid feestmaal voordat ze om 17.30
uur met de retourtrein naar huis gingen.
Halte Zijdewind
Het aanleggen van een spoorlijn betekende in die tijd
heel veel werkgelegenheid. Aan beide kanten van de
spoordijk werden sloten gegraven. De grond uit die
sloten werd gebruikt om de spoordijk te verhogen.
Dat gebeurde met schep en kruiwagen, zwaar werk
tegen een laag loon. Veel stations, haltegebouwen en
wachtposten werden voor de opening van de
spoorlijn gebouwd. Het haltegebouw (het spoorhuis)
in Zijdewind werd echter pas in 1914 gebouwd (en in
1970 gesloopt).
Op een affiche, verspreid in Schagen en omstreken,
werd een „feestviering" aangekondigd. Op woensdag
24 augustus 1864 's morgens om 11 uur, een jaar voor
de opening van de spoorlijn Den Helder - Alkmaar, zou
op „plegtige wijze" een eerste steen gelegd worden
door Willem Alexander Paul Frederik Lodewijk Boogh
onder leiding van burgemeester Henrij Robert de Meer.
Willempje, de tweejarige zoon van de plaatselijke
postbeambte Gijsbert Boogh, was door koning Willem
III uitgekozen, omdat hij dezelfde voornamen had
als de koning. In 1915, 50 jaar na de opening van de
78 Spaarndammerdijk
van 1891 tot 1900
Amsterdam CS-Schiphol
Amsterdam-Rotterdam
van 1983
Amsterdam-Rotterdam
tot 1889
Amsterdam-Zutphen
Amsterdam-Rotterdam
Amsterdam
Utrecht-Arnhem
Amsterdam CS-Schiphol
van 1889
Lithografie van Emrik Binger ter gelegenheid van de feestelijke
opening van de spoorlijn Den Helder - Alkmaar op 18 december 1865.
Houthaven
78.6 Amsterdam Sloterdijk
80 Amsterdam Westerdok
80.807 Amsterdam Centraal
JCMAtjïii. 1