Deel 2 - slot Staatslijn K: spoorlijn Den Helder - Alkmaar Dankzij het kabinet Van Hall Heemstra kwam er in 1860 een spoorwegwet. Daarvoor was de regering niet enthousiast om spoorlijnen aan te leggen en te exploiteren. Het parlement maakte zich echter grote zorgen, want spoorlijnen waren van groot belang voor de ontwikkeling van het land en zeker ook voor Amsterdam. Het IJ verzandde en het Noordhollandsch Kanaal bevroor in de winter. Bovendien werden de stoomschepen steeds groter, waardoor ze geen gebruik meer konden maken van dat kanaal. Wel werd de mogelijkheid onderzocht om een rechtstreekse verbinding met de Noordzee te graven. Het Noordzee kanaal kwam echter pas in 1876. Omdat Den Helder zich had ontwikkeld tot een soort „voorhaven" van Amsterdam, zag Amsterdam een spoorlijn naar en van Den Helder wel zitten. In 1861 wilde een aantal Kamerleden de lijn aan de westkant van het Noordhollandsch Kanaal hebben, omdat zo'n lijn goedkoper en korter was dan aan de oostkant van het Kanaal. Vooral Schagen was het er niet mee eens. De Schagense burgemeester Robert Henry de Meer huurde uit eigen zak veertig koetsen en reed daarmee naar Den Haag om de regering en het parlement onder druk te zetten. Dankzij deze protesttocht kregen ze hun zin. De commissie en de regering kozen voor een oostelijk tracé. Een amen dement van Kamerlid Van Bosse om toch te kiezen voor een westelijk tracé haalde het niet. Met 31 tegen 29 stemmen werd zijn voorstel verworpen. De aanleg van de lijn door de staat verliep voorspoedig en ook de exploitant, de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) had alles op tijd klaar. Op 18 december 1865 was de officiële openingsrit en twee dagen later kon het publiek de trein pakken, die toen nog reed tussen Alkmaar en Den Helder. De spoorlijn werd in fasen uitgebreid: 1867 Alkmaar-Uitgeest, 1869 Uitgeest-Zaandam, 1878 Zaandam-Amsterdam. De feestelijke opening op 18 december 1865 Het feest begon in Den Helder met de aankomst van een „officieuze" trein met daarin een aantal com missieleden die namens het Rijk de exploitatie van de lijn zou overdragen aan de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). In die trein zaten ook gemeenteraadsleden van de plaatsen langs het spoor. Het was jammer dat de minister van Binnen- Station Zijdewind Moet Zijdewind weer een station krijgen? 20 dec 1865 Opening Den Helder Alkmaar 1 mei 1867 Opening Alkmaar Uitgeest 1 nov 1869 Opening Uitgeest Zaandam 15 okt 1878 Opening Zaandam Amsterdam Westerdok 15 okt 1889 Opening Amsterdam Westerdok Amsterdam Centraal Maatschappij: HSM (Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij) 0.815 Den Helder 3.363 Den Helder Zuid van 1980 7.217 Koegras van 1867 tot 1878 van 1900 tot 1938 van 1943 tot 1945 8.35 Breezand van 1914 tot 1938 12.145 Anna Paulowna 16 Oudesluis van 1867 tot 1938 van 1940 tot 1949 21.294 Schagen 24 Schagerwaard van 1886 tot 1931 27 Zijdewind van 1868 tot 1938 30 Noord Scharwoude tot 1938 van 1940 tot 1947 35.177 Heerhugowaard Alkmaar Hoorn 38 St. Pancras Alkmaar-Hoorn St. Pancras-Broek op Langendijk (tot 1926) van 1898 tot 1938 van 1940 tot 1944 40.21 Alkmaar Noord Alkmaar-Hoorn van 1980 42.05 Alkmaar Alkmaar-Hoorn 46.975 Heiloo 48.851 Onze Lieve Vrouwe ter Nood van 1914 53.871 Castricum 57.713 Uitgeest Haarlem-Uitgeest 61 Den Ham van 1883 tot 1887 62.921 Krommenie Assendelft 65.145 Wormerveer 67.675 Koog-Zaandijk 68.816 Koog Bloemwijk van 1931 71.174 Zaandam Zaandam- Enkhuizen 72 Noorder IJdijk tot 1907 73 Hembrug van 1907 tot 1982 75 Petroleumhaven van 1891 tot 1902

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2020 | | pagina 12